Styring af bi-ur

Så har jeg ét stk. antikt bi-ur på vej, det skal komme til at føle sig
/rigtig/ godt hjemme sammen med mine antikke, gamle i det mindte,
rørforstærkere :)
(Det betyder nu ikke at jeg ikke er interesseret i flere ure ;)

Men men, jeg interesserer mig meget for ure og gammelt teknik i det hele
taget. Så naturligvis pilles den gamle indmad IKKE pilles ud og
erstattes af et skod-værk fra Kina. (Sørgeligt at se så mange der er til
salg hvor den skæbne er overgået dem)

Derimod, så mangler jeg jo så noget hovedur/impulsgiver og jeg kunne
godt bare ryste terningen og købe en af de mere eller mindre færdige
slaveursstyringer, nogle endda radiostyrede el. temperaturkompenserede,
som er kommet frem, netop med henblik på at bevare slaveurene så
originale som muligt. (Selvom de ikke er beregnet til professionel brug
er prisen dog i den lidt krydrede side)

Men synes ikke de tiltaler mig vildt nogen af dem, enten teknisk eller
prismæssigt (omend de da fint kan bruges). Egentligt ville jeg blive
lykkelig hvis nogen havde en opskrift på en quartzstyret impulsgiver
bygget med de gode gamle CMOS kredse.
Alternativt, er der nogen der ved hvordan de radiostyrede vægure
fungere? Mener, man kan få nogle med to motorer og hvis minutviseren
flytter sig hver halve minut vil det være perfekt til det ventede
slaveur, som kræver en impuls hvert halve minut (bi- el. unipolar, uden
betydning, men naturligvis kan et sådan ur ikke levere den ønskede
mængde strøm, der skal forstærkning på).

Forslag modtages med kyshånd! Og hvis nogen kender et billigt
radiostyret ur med to motorer hvor minutviseren bevæger sig hvert 1/2
minut vil jeg ligeledes blive rigtig glad!

Mvh
Morten

Re: Styring af bi-ur

kan ikke huske den præcise adresse, men søg på nixie-clock... der er i hvert
fald en konstruktion bygget med logik hvor uret trigges udfra netfrekvensen
på de 50 Hz...der er også knapper så man kan indstille tiden, men det skal
du jo nok ikke bruge...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Styring af bi-ur
Rasmus M. Jensen skrev:
<KLIP>

Her er et fint diagram du kan følge!

http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html

// Per.

Re: Styring af bi-ur

klip!

Rasmus er lige på sømmet her! Et ur med nixie-rør er for sejt!
Well, alt hvad man kan finde med nixie-rør er sejt. Specielt hvis de virker
Tillad mig at nævne at rigtig meget udstyr til flyvemaskiner bruger disse
rør - endnu!
Motorstyret ur? Et fra Braun, styret fra senderen i midt-Tyskland? Findes
overalt!
Billigt? Op til dig. Mener jeg har set et i "Tiger", dog til mere end en
ti'er.

/Bo.

Re: Styring af bi-ur

det er jo netop det "Morten" IKKE vil have...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Styring af bi-ur

Jep, det er de da! :) Men det er nu bare ikke dét jeg lige leder efter ;)

Endnu?!? Mig bekendt laves disse rør ikke mere og lagrene svinder hurtigt
ind pga. amatører og alle de færdige nixie ure man kan få.
Skal selvfølgelig ikke afvise at russerne igen vil producere hvis de
efterspørges. Alm. rør er jo praktisk talt også outdated, men da der er
"bæredygtig" efterspørgsel på dem, produceres de endnu/igen.

Ja.
Men i fald leder jeg efter ét med specielle egenskaber. Bi-uret kræver en
impuls hvert halve minut, bipolar el. unipolar, uden betydning da viserne
flyttes med elektromagnetisk tiltrækning og ikke stepmotor som nyere ure.
Her /kunne/ et alm. radiostyret med visere være brugbart, men allerhelst
hvis det har to motorer (langt det typiske er én enkelt motor) og den ene
(den til styring af minut/time viser) kører én gang hvert 15. el. 30 sekund.
Da den motor kræver bipolar impuls er det således ikke noget problem at
cutte den ene væk eller bruge dem begge via et par dioder. Signalet ind i
noget forstærkning og vupti, man har en radiostyret impulsgiver. Ja, sådanne
værker har elektronik til at finde ud af hvor viserne befinder sig, men man
kan jo fint bare lade værket køre uden visere.

Radiostyret? Tak, vil prøve at kigge dér!

Mvh
Morten

Re: Styring af bi-ur

Jo, tak for det, men synes ikke lige umiddelbart jeg kan finde lige netop
dét. Til gengæld har de microprocessor styret hvor de fra start har
"trimmet" det, dvs. de har indkodet krystalafvigelsen i controlleren uden
brugeren har mulighed for at ændre det. Imiddelbart ikek noget der tiltaler
mig specielt, omend konstruktionen da sikkert kan være fin.

Mvh
Morten

Re: Styring af bi-ur

ehhe...på den hjemmeside Per har linket til er der et diagram:
http://www.electricstuff.co.uk/nixcct.pdf
der skal da ikke laves mange ændringer på det og det meste af det skal
alligevel skrælles væk i dit tilfælde...
hvor meget strøm trækker den elektromagnet der skal have en puls hvert ½
sekund?

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Styring af bi-ur
Hi,
Hvad med en llle micro til at styre the hele
http://homepage.ntlworld.com/nailed_barnacle/Nixie%20stuff/index.html
/Kim