Styring af 230V fra PC

Hejsa NG,

jeg går og leger lidt med et projekt hvor man kan styre diverse lamper og
andre elektriske ting via computeren.

Jeg ved at løsningen findes i forvejen, såkaldte 12V-systemer, hvor
kontakterne ikke er direkte afbrydere, men sender styresignaler til et relæ,
der så tænder/slukker 230V-forbindelserne.

Det jeg godt kunne tænke mig er et kort, hvor man eks. via RS232-porten kan
modtage disse (eks.) 12V-kontaktstryk, samt tænde og slukke for et antal
230V-linjer. De skal ikke trække andet end alm. husholdnings applikationer
(lamper m.m.) og vil nok aldrig komme over 3 amp. (~700W). Jeg aner bare
ikke hvad et sådant kort hedder.

Jeg vil så selv lave server-softwaren til at styre disse signaler, således
at man f.eks. både kan tænde lyset via kontakterne (hvis funktion man selv
kan programmere), en hjemmeside (nok en fordel med brugerkontrol :o)), via
SMS, PDA, Timere direkte i programmet, osv. osv.

Jeg er klar over at der så skal trækkes 230V ud til alle de steder man
ønsker at styre, samt at man ikke selv må gøre det, men det er sekundært.

Nogen der aner hvor man kan få sådanne kort (hvor man kan styre en 12-20
linjer) samt hvilket prisniveau de ligger i?

På forhånd tak

Frank.

Re: Styring af 230V fra PC

Velleman har et generelt IO kort (K8000) og et relækort (K6714-16 skal
være -16 udgaven), tilsammen giver de muligheder for 16 output. Du kan
tilslutte flere kort til PC'en.

Men prøv at kigge på mine links:

http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: Styring af 230V fra PC

Hej HJK,

Tak for dit hurtige og særdeles brugbare svar. Jeg har været inde og kigge
på siden, og kan se at portene kan, hvis man bruger dem som udgange, stilles
i steps. Ved du om det vil sige, at hvis porten kan stilles i 64 steps, at
en f.eks. lampe så kan stilles til 64 (lidt overdrevet godt nok :o)
forskellige lysstyrker, og dermed kan bruges som lysdæmper?

Mvh. Frank.

Re: Styring af 230V fra PC

stilles

Det er de analoge porte du snakker om, dem jeg skrev om var de digitale,
hvor der kun er tænd/sluk.

På de analoge er det muligt at stille lysstyrken i 64 trin, men så skal du
have en spændingsstyret lysdæmper (K8003), for hver lampe.

Re: Styring af 230V fra PC
nej der er noget du har fået helt galt i halsen.
portene er on/off, det du kan stille, er om de skal være ind eller udgange,
samt tænde/slukke/læse fra de forskellige porte.

--
Calle

Re: Styring af 230V fra PC

med mindre, du taler om de analoge, men så skal der ekstra hardware til.
Du kan styre 230V direkte fra printerporten, ved at sætte et solidstate relæ
på.

--
Calle

Re: Styring af 230V fra PC
stilles
HJK og Calle, tak igen for svarene...

Nu er jeg med - blandede lige begreberne sammen et øjeblik :o)

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg er ikke nogen
haj ud i det elektriske, hvilket mine spørgsmål nok tydeligt bærer præg af,
så jeg håber i bærer over med mig...

1) Jeg kan se det er samlesæt, hvilket jeg ikke tror jeg skal rode mig ud i.
Ved i om det også findes samlet?

2) Når kortet (K6714-16) er i stand til at levere "contact: 10A / 28VDC or
125VAC, max. 5A at 230VAC" er det så 230V på udgangene, hvor de deler 5A
lige (~0.3A/port) eller ialt 5A, hvor en f.eks. godt kan trække 3A og to
andre 1A?

3) Kan se at man kommunikerer med kortet (K8000) via I2C-protokollen. Har
kun lige været inde og vende omkring den i forbindelse med noget
PIC-programmering, og har ingen idé om hvordan den implementeres på en
computer. Findes der nogen ligende kort hvor der følger nogen DLL'er eller
måske endda ActiveX-kontroller med, der gør det noget nemmere?

Har kigget på noget ved Danbit (www.danbit.dk), nemlig produktet DIO48, der
sammen med f.eks. TERM24OPTI og TERM24PR giver 24 ind- og udgange, og der
medfølger en ActiveX-kontrol der burde gøre mit liv lidt nemmere :o)
Desværre er det et ISA-kort, og prisen også forholdsvis høj - sikkert ikke i
forhold til produktet, men jeg har ikke brug for det store antal porte
(endnu) - Hvis i kender til noget lignende hører jeg meget gerne om det.

På forhånd tak

Frank.

Re: Styring af 230V fra PC

i.

Det bedste er nok at finde en venlig sjæl, der kan overtals for
cola/øl/penge til at hjælpe. Det vil nok også være en fordel når tingene
skal forbindes.

På korter sidder 16 relæer, hvert relæ svarer til en almindelig afbryder
(faktisk omskifter) og kan tåle 5A. Så du kan sagtens trække 3A på en og 1A
på nogle andre, du kan faktisk trække 16*5A, hvis ellers du kunne få
strømmen.

Der medfølger DLL'er til korter og nogle eksempler på hvordan du bruger det
(Det kan faktisk downloades fra Velleman selvom du ikke har kortet).

der

Prøv at se her http://www.quasarelectronics.com/3165.htm , men der får du
kun 8 kanaler for hver parallel port.

Re: Styring af 230V fra PC

Ja, dem findes der heldigvis mange af :o)

1A

Bare lige så jeg er sikker på jeg ikke har misforstået noget: Lad os sige
jeg har en kaffemaskine, jeg i dag har i en stikkontakt. Den vil jeg nu køre
over K6714-relæet. Så tager jeg i princippet et kabel fra stikkontakten
(phase og neutral), og fører den ene leder over i kaffemaskinen, den anden
leder over i relæet og til sidst et kabel mellem relæet og kaffemaskinen.
Således at relæet går imellem stikket og kaffemaskinen, og IKKE med 2 ledere
direkte ud til kaffemaskinen, og dermed også strømføder den.

Er jeg rigtig på den?

Har
eller
det

Har været inde og hente og kigge på dem. Det ser meget tilforladeligt ud, så
det er da ikke det der evt. vil afholde mig fra at gå i krig med et sådant
projekt.

Re: Styring af 230V fra PC

køre
ledere

Jeps, og du kan vælge om udgangen skal være tænd eller slukket når der ikke
er strøm til relækortet (fordi relæet virker som en omskifter).

Men en kaffemaskine er lige i overkanten for relæet, det vil nok nedsætte
levetiden for relæet.

Re: Styring af 230V fra PC
Ja, men det er nu hård kost, at knalde en kaffemaskine på så lille et relæ,
den trækker jo mange amp. til varmelægemet.

--
Calle

Re: Styring af 230V fra PC
Jamen, så er der vel ikke så mange undskyldninger for at gå igang mere.

Jeg kom til at tænke på, indtil jeg nu får en elektriker til at sætte sådan
noget direkte til mit HFI-relæ når det engang bliver nødvendigt, er det så
lovligt at sætte en UPS til stikkontakten, og så tage en af udgangene på
UPSen og sætte relæet og diverse relæ-styrede ting til den? (se evt.
nedenfor - i notepad)

UPSen regulerer jo evt. over-/underspænding, og fungerer vel som en slags
spændingsudjævning mellem el-nettet og den forbrugende enhed. (Desuden er
der jo fordelen ved at ved evt. strømsvigt kan man stadig ha' lys m.m., hvis
ellers den er dimensioneret rigtigt.)

For jeg må vel ikke sætte dette direkte til el-nettet/stikkontakten,
eftersom det nok næppe er CE-mærket? (Hvilket vel egentlig betyder at det må
jeg heller ikke, selvom en elektriker gør det?!?)

Mere så jeg har en chance for at teste og udvikle på programmet m.m. inden
jeg betaler en elektriker i dyre domme for at sætte noget til, jeg måske
aldrig får til at virke alligevel.

Frank

             +---------+                       +---------+
STIKKONTAKT  |        o|-----------------------|o        |
-+           |   UPS   |                       |POWER    |
o|-----------|o       o|-----------------------|o        |
 |           |  950W   |                       |  RELÆ   |
o|-----------|o 6.4A  o|-----------------------|o        |
-+           |   MAX   |                       |CTL1     |
             |        o|---------+   +---------|o        |
             +---------+         |   |         +---------+
                                 |   |
                                +-----+
                                |o   o| Ex. 60W-pære
                                +-----+

Re: Styring af 230V fra PC
sådan

Glem bare ups'en

Det gør du alligevel, med ups'en.

Du monterer en stikprop på tilledningen til byggesættet og en række hunstik
på udgangene. Start med at få pærer til at tænde og slukke.