PC projekt med 2 x PSU tilsluttet 1 blæser... Kan man det?

Hejsa.

Jeg har vovet at krydsposte til både elektronikgruppen, såvel som støj og hardware, da min forespørgsel berører alle tre emner mere eller mindre, og jeg ikke helt ved hvor jeg kan finde det endelige svar :)

Here goes:

Jeg har bygget mig et system bestående af en filserver og en spilserver, bege to i same towerkabinet (Nej, der er ikke meget plads tilovers, men det fungerer fint). Til daglig bruger jeg kun filserveren, som til gengæld står tændt 24/7, hvorfor jeg ønsker den så stille som muligt. Dette har jeg opnået ved et meget stort passivt køleprofil på CPU'en, harddiske i ophæng og kabinettet beklædt med Magic Fleece støjdæmpningsmåtter. I toppen af serveren har jeg monteret en 92 mm blæser, som kører ved 5 volt, for lige at flytte den ellers stillestående varme luft væk fra diskene, nu de ikke længere kan bruge kabinettet til at aflede varmen gennem...

Mit spørgsmål er så: Kan man tilslutte blæseren i toppen begge PSU'er i systemet, således at den til daglig får de 5 volt (som allerede nu), men samtidig også er tilsluttet PSU nummer to, så når man booter spilserveren, som også har en noget hurtigere og varmere CPU, får blæseren yderligere 5 volt, fra den anden PSU, således at den nu kører på 10 volt?

Det er ikke måden den skal tilsluttes på som bekymrer mig, det er let nok. Men kan det lade sig gøre, eller vil strømforsyninger brænde af, sende strøm til hinanden, eller hvad vil der ske? Eller vil de bare begge levere 5 volt og blæseren modtage de 10 volt?

Og hvad nu hvis man jeg giver den 5 volt, og så giver den fx 7 mere fra psu nummer to?

Kunne selvfølgelig bare prøve, men har ikke lyst til at brænde min 550 Watt Enermax af, som er den ene af de to PSU'er...

Glæder mig til at høre forslag/svar.

På forhånd mange tak,

Jonny.

Reply to
Jonny Jensen

Nice. Og jeg går bare ind i nærmeste elektronikbutik og siger at jeg skal have et topolet omskifterrelæ, og så ved de hvad det er for et? Hvad med tilslutning, er det relativt nemt? Jeg har ikke loddet andet end lidt ledninger i 4 år ;)

Jonny.

Reply to
Jonny Jensen

To dioder.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Sæt en diode i serie med 5V fra den ene PSU (til + på blæseren) og 3 dioder i serie med 12 V fra den anden PSU (til + på blæseren). Hvis du bare vil køre stærkt så bruger du 1 diode istedet for 3.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Mange tak, men hvad nu hvis jeg vælger diode løsningen i stedet? Jeg har et hav af dioder liggende, som jeg lige kan finde nummeret på senere, hvis det kan bruges... Er det noget du kan give en hurtig hånd med?

Jonny.

Reply to
Jonny Jensen

et

det

Må jeg foreslå at du prøver at ohm'e fra 0-volt (sort ledning) til kassen på en PC strømforsyning. Der er vist ingen grund til at sikre galvanisk adskillelse.

Men en ulempe ved en simpel diodeløsning er at blæseren kommer ned på 4.4 volt (lidt mere ved en schottky diode) og det kan være for lidt til at den vil starte.

Reply to
HKJ

Den kan ikke starte ved under ~4,7-4,8, det har jeg testet med en strømforsyning med variabel volt kontrol.

Men så satser vi på relæløsningen. Jeg foretrækker også at de to ikke har direkte kontakt, for Enermax'en er LIDT dyr jo ;)

Jeg vender lige tilbage når jeg har skaffet relæet.

Jonny.

Reply to
Jonny Jensen

kassen på

Så hedder det ikke GALVANISK adskillelse.

4.4

den

Kan let forhindres med en sikring eller en lille modstand i serie med 12 volt, men nu kortslutter dioder ikke bare sådan lige, de skal mishandles før der sker noget.

Men jeg ville nu slet ikke lave sådan en løsning, jeg ville foretrække en termostat styret blæser, så hastigheden var styret af temperaturen i kassen og måske lave forsyningen via diode fra begge 12 volt forsyninger, så den virker bare en af PC'erne er tændt.

Reply to
HKJ

Jeg har aldrig hørt om strømforsyninger der er galvanisk adskilt på 5/12 volt og ikke på gnd/0 volt ;-)

før

Jeg har også set meget, og jeg vil i langt de fleste tilfælde foretrække at bruge dioder hvis jeg skal skifte mellem flere spændinger. Men både dioder og relæer går istykker hvis du mishandler dem, relæer har både problemer ved små og store strømme, dioder kun ved store strømme.

Reply to
HKJ

har

hvis

Jeg har opfattet at den ene power supply altid er tændt? Hvis det er tilfældet, så kan blæseren køre på den alene. Lad et relæ vælge om den får 5 eller 12V fra en power, der altid er tændt. Lad den anden power supply trække relæspolen. Så er der lige så lidt elektrisk forbindelse mellem dem, som der er nu.

Men selvfølgelig: slukker man den power, der leverer tilblæseren ender det sikkert varmt.

Hmm.. så er det da næsten nemmere at sætte dioderne (almindelige) på

12 volts udtaget på begge strømforsyninger - og så sætte en modstand i serie med den ene (eller måske dem begge, så har man fuldstændig kontrol over begge blæserhastighederne)

Alex

Reply to
Alex

Ved den lave spænding Jonny kører, vil der nok være opstart problemer med en modstand.

I Jonny's situation er relæet nok den bedste løsning. Her tænker jeg både på at det er simpelt at bygge, har en let forståelig virkemåde og er rimeligt pålideligt.

Reply to
HKJ

Lyder cool - har du mulighed for at vise nogle billeder?

--
Uni Bull
København K

Skal da gerne poste nogle stykker, men der går lige lidt, da den pt er adskildt pga jeg er ved at udarbejde den bedst mulige støjsvage (ved filserverbrug) og effektive (ved spilserver og filserverbrug samtidig)...

Jonny.

Reply to
Jonny Jensen