Strømforsygning i PC ?

Skulle det have nogen indflydelse, hvor mange ampere en strømforsygning i en
pc kan levere?

Har lige snakket med en, som påstår at man vil få et meget mere stabilt
system, hvis man ikke kun har 10amp. at gøre godt med....

Jeg skal aligevel have køleren i den skiftet ud - så kan det betale sig at
købe en psu som kan levere 18amp?

Har kik på et ATX-Power Supply 300Watt, Ultra Lownoise 15-17 db, Active PFC,
Temp. Auto Control
INFO: Active PFC (sparer op mod 40-50 % strøm i forhold til ikke PFC), 120mm
Fan, Ultra Lownoise (15-17 db), P4 kompatibel, 300 Watt
AMPERE (12V): 18A
http://www.shg.dk/images/produkt2/820054/GWHBVV0SO8_150_110.jpg
til 395kr

 - en 400W 16amp koster det samme...

Mit system:
BartonXP 2500+ på et nForce2
1 Harddisk
1 CD-rom
1 120mm blæser i fronten
+ at mit GeForceFX 5700 Ultra kræver 12/5v ind.

Mvh Esben

Re: Strømforsygning i PC ?

Det er 5V og 3,3V der er de interessante spændinger, idet 12V forsyningen
ikke skal levere særlig meget strøm. Hvad skal dit mudderbrædt bruge af
strøm fra 5V og 3,3V? Kan ATX'en levere det?

Og det der står om PFC (sparer strøm) er noget ævl! PFC er et krav for at
opfylde et EU-regulativ. (PFC = Power Factor Correction)

Re: Strømforsygning i PC ?
Jeg har ingen problemer, andet end at jeg ikke syntes mit GeForce (som skal
have ekstra 12/5v) ikke yder helt i top

men kik lige på dette - har ikke forstand på det www.fluii.dk/psu1.jpg

Hvis du siger go for min nuværende psu, så nøjes jeg med at købe en ny køler
til den.

Mvh Esben

i en
at
PFC,
120mm

Re: Strømforsygning i PC ?

Nu skriver du ikke eksplicit hvad din nuværende kan give på 12 volten.
Er det de 10A du nævner?
Hvis du køber ny, vil jeg anbefale den der hedder 400W 16A (altså 16A på 12V).
Den leverer mest "sovs" til processor og alle de andre chips.

/Bo.

Re: Strømforsygning i PC ?

Hvad gør PFC så ? Mange siger at de sparer strøm.. er der intet om snakken?

Re: Strømforsygning i PC ?

at
snakken?

Det står lige ovenover dit spørgsmål!

Power Factor bliver korrigeret, så det kommer tættere på 1. Dvs. at
strømforsyningen virker som en resistiv belastning.

Det giver mindre strømtræk, men ikke mindre effektforbrug. I AC systemer
beregnes effekt som "strøm * spænding * cos phi" og cos phi er power
factoren (phi er fasedrejet).

Re: Strømforsygning i PC ?

Hmm.. ok, tak... Så har jeg lært dét med :)

Re: Strømforsygning i PC ?

en

Hvis dit system fryser/restarter med jævne mellemrum, så vil det være en god
ide at skifte strømforsyning.

Re: Strømforsygning i PC ?

eller checkke at ventilatoren paa CPUen køre....og køre godt....
/f

Re: Strømforsygning i PC ?
PFC,
120mm

Jeg har selv for få dage siden købt den samme. Dét er kvalitet!

Jeg vil påstå at du UDEN problemer kan køre det system fra den.
Mit system er en OCet P4 3 ghz, 2 diske og et FX5900 GFX kort (som også er
OCet).

Den PSU vil kunne klare ærterne. Om det er over kill ved jeg så ikke.

Re: Strømforsygning i PC ?

AMD processorer trækker ufatteligt meget strøm i forhold til P4

Re: Strømforsygning i PC ?

er

Egentlig utroligt  når den har højere forsynings spænding og mindre
effektforbrug.

http://www.tomshardware.com/cpu/20040201/images/cpu_history_big.gif

Re: Strømforsygning i PC ?

Inde i "expansen" gælder naturlovene ikke.

Apropos strømforsyninger til PC'ere, så har jeg en Athlon 800 med 512mb ram,
en 7200rpm disk, et dvd-drev OG et Geforce4MX440 kort kørende på en 100W
strømforsyning.

Strømforsyningen er nok helt oppe og ringe nær grænsen, men systemet er fint
stabilt. Jeg syntes det sætter de der "du skal bruge MINDST 380W"
udtalelser lidt i perspektiv.

/Rune

Re: Strømforsygning i PC ?

Hvor meget presser du procesooren ?
For øvrigt gik det først helt galt med XP processorene. Min k6/3-450
bliver aldrig varm.

Re: Strømforsygning i PC ?

Systemet kører gentoo-linux og står tændt hele tiden. Indimellem når der er
kommet nogen sjove opdateringer af f.eks. KDE, xfree eller lign. har den
stået og kompileret i 12+ timer, uden problemer.

En Athlon TBird 800 er opgivet til 40w typical power og 45w maks power.

/Rune

Re: Strømforsygning i PC ?
ram,

Imponerende... min CPU bruger 90 watt alene.

Re: Strømforsygning i PC ?
Hey

Jeg tror det er for de kan afgive den varme de skal..

Kasper

Re: Strømforsygning i PC ?

LOL

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

... bare fordi du har en P4 ;-)

Jeg har købt en Pabst 19db, som jeg udskifter med min nuværende
"larme-blæser" i psu.

Mvh Esben

Re: Strømforsygning i PC ?

Jeg har nu en AMD 2400+