Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Jeg står og overvejer hvordan jeg skal regulere de ca. 12V jeg får ud af
et bly batteri ned til de 5V som mit motherboard gerne vil leve af.

Da der er tale om en blæserfri maskine som skal kunne køre på batteri er
der jo nok dømt switchmode.

Jeg skal kun bruge 4 af dem så der er nok ikke grundlag for en større
produktionsserie så noget meget simpelt der kan flikkes sammen på vero
board (en enkelt dip kreds + power transistor + kondensatorer) eller
købes færdigt er at foretrække.

Nogen forslag?

Data på den bund som skal strømforsynes:
http://www.aaeon.com/PD_Products_Detail_DCCAA0A1DF3344B7BB_48CFA2DBD0414488B2_C892065C286F49F98A_TW_utf-8.html

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
http://www.aaeon.com/PD_Products_Detail_DCCAA0A1DF3344B7BB_48CFA2DBD0414488B2_C892065C286F49F98A_TW_utf-8.html

Hej Fleming

Noget i denne stil:

PS-DC12ATX.
DC Input: +12 V:
http://www.danbit.dk/produkter/1906.phtml

Du må selv undersøge evt. minimumsbelastninger.

-

Du kunne også omforme til 230V og så anvende en standard PC
strømforsyning. På den måde kan du anvende standard 230V ledninger på
mange meter.

/Glenn

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
og så ryger effektiviteten da en tur...

Rasmus

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Hej Rasmus

Det kommer an på den nødvendige kabellængde. Hvorfor tror du el-værkerne
anvender 400KV forsyningsluftledninger.

PS: Det foreslår jeg dog ikke, at han bruger ;-)

/Glenn

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Nej, det kommer an på hvor meget tab man kan tolerere i sit kabel:)

Jeg kan tolerere en hel del:) for den varme der bliver afsat i kablet
kommer ikke til at varme maskinen op og der er langt fra 12V til 6V.

Jeg tror nok det cat5e kabel som skal levere strømmen kan klare sagen
når strækket er under 10m og der bliver brugt 2 trådpar til det.

Strømmen ender med at stige til lidt over 2.5A fordi spændingen falder
til lidt over 9V, selv om det er lige lovligt meget tab så det kan ske
jeg skal overveje at køre 24V i stedet...

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Det er en ATX strømforsyning, med en blæser(!!!) i...

Det er da helt tosset.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
http://www.aaeon.com/PD_Products_Detail_DCCAA0A1DF3344B7BB_48CFA2DBD0414488B2_C892065C286F49F98A_TW_utf-8.html

jeg har engang lavet en "Buck-converter" - det var ret simpelt - netop som
du skriver med en kreds, en power FET + diverse...
virker din mail?? - så ser jeg lige om jeg kan finde noget online på det...
men ellers - google på buck converter....

Rasmus

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
http://www.aaeon.com/PD_Products_Detail_DCCAA0A1DF3344B7BB_48CFA2DBD0414488B2_C892065C286F49F98A_TW_utf-8.html

Hej Rasmus

PC'ere er *meget* kræsne hvad angår spændingssærheder. Jeg vil helt
klart vælge strømforsyninger med transientdæmpning,
overspændingssikringer og EMI filtre. PC'en bør af samme grund sætte ind
i et HF-tæt kabinet. Forestil dig at han lægger sin mobiltelefon lige
ved siden af eller på bundkortet - og den ringer...

/Glenn

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Forsyningen vil få vældig fin strøm fra en bly-akku så der vil ikke være
noget støj at tale om.

Motherboardet bliver bygget ind i et ip66 alu kabinet så mon ikke
boardet er beskyttet nok mod verden uden for...

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja, hvis du sletter alt efter .dk :)

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
http://www.aaeon.com/PD_Products_Detail_DCCAA0A1DF3344B7BB_48CFA2DBD0414488B2_C892065C286F49F98A_TW_utf-8.html
   Prøv at se http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID33%1337

/Casper

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Tjah, den er jo sådan set fin nok, bare lidt stor og dyr.

Der findes også meget mindre atx forsyninger, men jeg har kun behov for
en enkelt 5V@6A forsyning, ikke hele atx-baduljen.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A
http://www.aaeon.com/PD_Products_Detail_DCCAA0A1DF3344B7BB_48CFA2DBD0414488B2_C892065C286F49F98A_TW_utf-8.html

Når jeg nu har set databladet undrer det mig, su Du omregner 7watt til
at blive 6Amp ved 5volt. Jeg har selv brugt en del DC/DC convertere, med
galvanisk adskillelse, da jeg så slipper af med en del problemer mht
spikes og stelstrømme. Kig fx efter TEN25-1211WI hos ELFA. Og ja, de er
ikke specielt billige, men de VIRKER og har en høj virkningsgrad.

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Øøøh:
ftp://data.aaeon.com.tw/DOWNLOAD/2007%20datasheets/ECD/EMB-852T.pdf

Typical power consumption 4,89A

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Jeg ved ikke lige hvor de 7W kommer fra, men processoren (Celeron M
1.5GHz) bruger 21W, hvis de 7W er boardet selv så kommer der også RAM og
wireless kort oven i hatten, så vi ender på ca. 30W.

Jeg regner med at Celeron M'en kan holdes langt under peak power og
måske kan jeg under-klokke den, så derfor er 30W fint nok.

Hmm, ikke helt dårligt.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Nå, ja, jeg nærlæste ikke ordentligt. Jeg så tallet 7watt eet eller
andet sted. Men en 30watt PC uden propel..

Selv bruger jeg en PC med en AMD Geode, og det bruger IKKE ret meget power.

http://www.ipc2u.de/catalog/U/U3/35754.html
Jeg har den kørende med en 120Gby 2.5" disk og Linux. Den bruger (målt)
8watt i fuld aktivitet, og ca 6watt, når den ikke har noget at lave. Den
er webserver og firewall her i huset. Alle min CD'er ligger osse på den
som MP3 filer.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja, jeg ville også gerne ned i en Geode, men den er ikke hurtig nok til
at route med 100Mb/s, den net4801 med 266MHz Geode jeg har nu klarer
lige 24Mb/s og jeg har ikke lige fundet en 1GHz Geode endu.

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_9863_10837%5E11090,00.html

http://www.logicpd.com/eps/sbc /

Hvis Du googler med "NX DB1500 +SBC" dukker den del op.

Bo //

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Ja tak 'Low-cost $649 Recommended Resale':)

Mange tak for hintet, jeg fandt netop det board som kan det jeg gerne
vil og som nemt kan udvides til et par andre applikationer jeg har i
tankerne:

http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LV-669.HTM

Det har alt: Mini-pci, compact flash, watchdog, 2xNet, 1+Ghz, lav
effekt, 8-24V DC forsyning.

Uheldigvis er der en blæser på og CPU'en sidder lige midt på brædtet så
det er svært at lave en termisk forbindelse til kabinettet.

Hvis jeg skal bruge det board skal jeg nok til at rode med en ordentlig
køleplade eller bare sørge for at den aldrig bliver belastet nok til at
blive varm...

Måske kan jeg under-clocke den i bios'en...

Oh, well, den er tæt nok på at passe perfekt til mit behov til at jeg
nok bliver nødt til at få fingre i en for at teste lidt på den...

Re: Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Så vidt jeg kan læse så står der:

Intel Pentium M 2.0 GHz, DDR 400 1 GB
4,89 A@+5V

Det læser jeg som om det er et komplet system, der bruger 4,89A.
Men ok, der er heller ikke så langt til 30W, ved ikke hvad et wireless kort
bruger.

Enig :-)

--
mvh Uffe