Step-down converter ca. 10-14V til 5V @ 6A

Er Du opmærksom på om Du har brug for galvanisk adskillelse ?

Ja, jeg ville også gerne ned i en Geode, men den er ikke hurtig nok til at route med 100Mb/s, den net4801 med 266MHz Geode jeg har nu klarer lige 24Mb/s og jeg har ikke lige fundet en 1GHz Geode endu.

Reply to
Flemming Frandsen

Ja, jeg tror det går uden fordi det eneste der skal sidde på den anden side af converteren er en dedikeret switchmode forsyning og en blyakku.

Jeg ved ikke om PE på SMPS'en er forbundet til nul, men jeg kan nu ikke se at det skulle være et problem hvis den er.

Boardet selv skal monteres i et IP66 alu-hus som boltes til en stålmast med en formodentlig ok jordforbindelse.

Jeg tror alt der kan skabe et potentiale mellem jord på masten og PE i teknik skabet ved foden af masten vil lave de fleste dc/dc convertere til plasma alligevel og så er det jo ligemeget.

Reply to
Flemming Frandsen

Jeg har muligvis ikke læst alle detaljer, men jeg synes ikke det fremgik om det var til automobilbrug, eller hur?

Hvis Du googler med "NX DB1500 +SBC" dukker den del op.

Har Du overvejet temperaturen inde i kassen på alle årstider, og sammenlignet med hvad board og processor er spec'd til? Bruger Du en flashdisk ?

Tjah, de fleste motherboards jeg finder plejer at være speccet til mindst 0-60 grader.

Jeg tror ikke vi kommer meget over 30 grader i Danmark og så længe kassen er hvid eller alu-farvet skal den nok holde sig under 60.

Om vinteren kan der blive ned til minus 20 grader, men mon ikke boardet overlever kulden alligevel, der er jo trods alt et par W at varme kabinettet op med og jeg har kendskab til et antal net4801 der har siddet uopvarmet i flere år uden at fryse.

Hvis kassen er tilstrækkeligt tør tror jeg ikke der problemer med at komme under nul.

Ja, der må jo ikke være bevægelige dele til at gå i stykker.

Reply to
Flemming Frandsen

Meget stationær brug, det er til backhaul til:

Der er selvfølgelig også færdige udendørs wireless bridge tingester, men det noget mere fleskibelt når man selv styrer alt der kører på maskinen.

Reply to
Flemming Frandsen

Ja tak 'Low-cost $649 Recommended Resale':)

Mange tak for hintet, jeg fandt netop det board som kan det jeg gerne vil og som nemt kan udvides til et par andre applikationer jeg har i tankerne:

Det har alt: Mini-pci, compact flash, watchdog, 2xNet, 1+Ghz, lav effekt, 8-24V DC forsyning.

Uheldigvis er der en blæser på og CPU'en sidder lige midt på brædtet så det er svært at lave en termisk forbindelse til kabinettet.

Hvis jeg skal bruge det board skal jeg nok til at rode med en ordentlig køleplade eller bare sørge for at den aldrig bliver belastet nok til at blive varm...

Måske kan jeg under-clocke den i bios'en...

Oh, well, den er tæt nok på at passe perfekt til mit behov til at jeg nok bliver nødt til at få fingre i en for at teste lidt på den...

Reply to
Flemming Frandsen

Med stor fordel laver kam kassen HELT tæt OG anbringer en silicagel pose inde i kassen. Jeg bruger selv en patron, der kan skrues ind, med en O ring omkring

Hejsa,

Jeg prøver lige at repetere....

Altså, ved -20 degC er der en egenopvarmning, så temperaturen inden i kassen holdes over 0 degC.

Om sommeren (temp =< 30 degC) er der ingen opvarmning inden i kassen, hidrørende fra den der PC-ting.

???

Mit bedste forslag: Vælg noget udstyr der som minimum er bygget til temperaturomårdet -40...+85 degC.

/C

Reply to
Claus

Ja, det var netop også tanken at montere alle sagerne øverst i kassen og kaste et par silikagel poser ind i bunden.

Envidere kunne jeg også finde på at tape samlingen i kassen med alu tape (for at beskytte pakningen) og give skruerne en gang gratværk.

Reply to
Flemming Frandsen

Flemming Frandsen skriver:

Jeg har for en del år siden set er dansk layput med en buck converter her i gruppen der kunen lave 12, 5 og 3,3 volt på en billig måde.

Søgte som en gal efter linket i går aftes, men kunne ikke finde det.

Alternativt er det ikke vigtigt at temperaturen ikke kommer under 0...

Well, hvis max er 60 grader, så kan det godt lade sig gøre inden for det jeg skrev (-20 + 25 = 5 = ok, samt 30 + 25 = 55 = ok)

Ja, jeg ville meget gerne, desværre er det ikke lige til at finde den slags udstyr med de specs jeg gerne vil have og sikkert slet ikke til en pris som jeg vil betale...

Hvad sker der hvis man kommer for langt ned i temperatur?

Jeg har f.eks. sjældent (hvis ikke aldrig) set en elektronisk komponent, ud over LCD'er, som ikke kunne klare -40 grader så det er vel ikke fordi man har to forskellige produktionslinier med helt forskellige komponenter.

I min søgen har jeg ikke fundet mange boards med andre specs end 0-60 grader, ud over det her fra Lippert:

Lippert kortet er spec'et til -20-60 grader pr. default, men der mangler compact flash (nemt løst), det kører på 5V (ok det er det tråden handler om) og rygtet siger at det er enormt dyrt.

Det board som Lippert skal slå er det her fra Comell:

Ud over at den bund kun er rated til 0-60 degC opfylder den alle ønsker:

  • Mini-pci
  • 8-26V DC.
  • 2x NIC
  • PCI slot
  • CPU mere end 4 gange hurtigere end net4801.
  • Fanless (well, efter modifikation)

Jeg fandt lige et andet board fra MSI:

MSI boardet er rated til -10..70 degC, det er lidt bedre, tilgengæld skal det have ATX strømforsyning og jeg er ikke sikker på at jeg kan finde sådan en der er rated to -40 for slet ikke at tale om -10 grader.

Mon ikke det bare er et spørgsmål om at putte en lille radiator i kassen til at holde maskinen varm?

Faktisk kunne jeg måske bruge boardet selv til at lave varme, det eneste der skal til er en lille process som står og poller temperatur følere i maskinen og hvis der bliver for koldt så giver den sig til at bruge en masse CPU og rode rundt i RAM på samme tid, det vil få både CPU, chipsæt og RAM til at varme op.

Til sidst, mit "men alle andre gør det"-forsvar, se:

Og:
Begge laver udendørs løsninger baseret på boards rated til 0-50 deC, tilsyneladende uden problemer.

Jeg har også selv et antal net4801 maskiner til at stå uopvarmet og de har aldrig givet mig problemer, hverken om sommeren eller vinteren, faktisk tror jeg ikke jeg har set temperaturen inden i super-io chippen være under 35 grader, lige nu er den 59 grader.

Reply to
Flemming Frandsen

Dyrt i anskaffelse, men det virker, og bliver ved med at virke. Jeg bruger selv den løsning.

Prisen kommer Du ikke udenom. Geoden findes i en udgave, der er spec'd til stort temperaturområde, så resten er op til boarddesigneren.

Kan klare er et vidt begreb. f.x elektrolytkondensotorer, der findes i mange power supplies og på mange PC boards får MEGET højere ESR, når temperaturen falder. Det betyder at de ikke virker som planlagt. Dermed stiger støj og transienter på komponenternes forsyningsspænding, og fejl begynder at vise sig.

Digitale komponenter får typisk mindre tidsforsinkelse med faldende temperatur. Det kan lede til at signaler kommer for tidligt frem. Normalt designer men efter max og min delay, og her kan det osse gå galt.

Så snart en komponent ikke overholder databladet, fejler den reelt. Det betyder ikke nødvendigvis at hele designet holder op med at virke.

Rent mekaniske problemer kan osse opstå, når man arbejder over et stort temperaturområde, men her har Du heldet med dig, fordi det sidder HELT stille, og ikke sidder i motorrummet på en bil.

Jeg har osse testet flashdiske, der var 0-70 specificerede. Under ca -10 fik jeg fejl på dem, men heldigvis findes de osse i -40 til 85 graders versioner, der koster ca 30% mere.

Lippert er gode til det, og hvis Du kontakter Kontron, kan de osse finde løsninger, der er egnet til det.

-rygter...

Varme i kassen er godt til vinterdage, og til sommervarme er det meget effektivt at lave en afskærmning, der kan skygge for selve elektronikboxen. Det kan på en god soldag give en forskel på 10-15 grader inde i kassen.

Hvis jeg kunne finde noget der opfylder mine ønsker til features så gjore jeg gerne det.

Ja, det er det jeg mener, hvis Lippert laver en -40 grader og en -20 graders model, så skifter han nok ikke alle komponenter og printet ud for at lave -40 varianten.

Der må være ganske få specifikke steder han kan spare når han laver -20 graders varianten og så vidt jeg lige har kunnet se ved at bladre rundt i ELFAs katalog så er helt normalt at elektrolyt kondensatorer er rated til -40..85 degC.

Hmm, ja, det kan jeg godt se, men burde den slags fejl ikke blive afsløret af et par dages ophold og test i dybfryseren?

Interessant, var det Læse eller skrive fejl?

Det må jeg kigge på.

Well, Lippert er nogle skøvler, de har ikke en gang antydningen af priser på deres website...

Det må jeg huske.

Reply to
Flemming Frandsen

Hejsa,

Jo, også er der lige alle krystallerne der stopper med at svinge, bare man tænker på at nærme sig nedre producentoplyste temperaturgrænse.

/C

Reply to
Claus

Ja, de finde, men jeg er ikke stødt på dem. Som regel ligger problemet IKKE i krystallet, men i den oscillator, der bruges. Enten forskydes DC punktet eller forstærkningen.

Har men krav til frekvensstabilitet, kan man med fordel bruge en TCXO. Med stort temperaturområde, kan man godt give 200-300 kr for sådan een, og stadig smile :-)