Støbemasse

Hej Gruppe,

Jeg leder efter noget støbemasse, jeg skal bruge det
til at støbe et print på 30x45 mm ind i en lille plastikbox.

Det skal gerne være ret tyndt flydende når man hælder det
i boxen, men blive ret hårdt når det hærder.

Jeg har kigget på noget ved RS, men det ligger i sådan
nogle "smarte" poser hvor man lige blander de to komponenter
med hinanden i selve posen, altså skal alle 500 gram bruges ret hurtigt,
det bliver hurtigt ret dyrt.

Kan man ikke købe noget f.eks. i 2 dåser, som man så blander
efter behov og som er til rimelige penge.

Kender nogen det rette firma?

Mvh
Gert K.

Ps. det færdige produkt er en capacitiv sensor.

Re: Støbemasse

Epoxy ?

Re: Støbemasse

Arbejder i et firma der støber en del ( +250000) sensorer i løbet af året og
der bruger vi ikke epoxy. Epoxy er fint til alm komponenter der er loddet
gennem printet men SMD komponenter bliver flået af printet pga temperatur
spændinger.

Støbemasse er dyrt hvis man ikke som os køber det i 200 l tønder.
Nøjagtigheden i blandingsforholdet kan være kritisk.

Benny

Re: Støbemasse

Må man få et vide, hvilket firma det er og hvilke produkter vi snakker
om ?

Re: Støbemasse

Firmaet ligger i sydkanten af Hadsten.
Produktet er af nafturan typen. For at kunne bruge det skal temperaturen
styres inden for et par grader. Ligeledes skal luftfugtigheden styres
korrekt og blandingsforholdets nøjagtighed skal styres inden for et par %
Jeg vil ikke kunne gøre det korrekt hjemme i privaten

Benny

Re: Støbemasse

Okay så er det sikkert samme firma, som "mit" firma køber 1000 vis af
pt100 sensorer af om året :-)

Re: Støbemasse
.

I gamle dage brugte man aluminiumsoxyd. Er man gået bort fra det? Det kan
vel også afhænge af, hvilke typer følere, der er tale om? Har tidligere
lavet adskillige - men _slet_ ikke i det omfang, du angiver. Det må være
blevet vældigt polulært at anvende PT100 - nu hvor thermistor-følere er
blevet væsentlig mere nøjagtige.
KHJ

Re: Støbemasse

Til ringkernetrafoer anvendes bla. PolyEurethan ( er ikke 100 på at det er
stavet korrekt )
To-komponent, og kan købes via Casco Nobel.

Epoxy er noget giftigt stads, og kan på ingen måder anbefales.
PE'en har ikke de samme emmisioner ( afdampninger ), og kan fås i de små
"blandeposer" nævnt tidligere i tråden. Jeg tror også det kan købes i 1 kilo
dåser, men garanterer ikke, og aner ikke hvad det koster. Jeg kender det
også kun som 200 L tromler, og det er måske lige i overkanten til hobby brug
;-)

JpJ

Re: Støbemasse

kilo
brug

Jeps, eller hvis man kun skal bruge ca. 15ml til hver sensor! :-)

Mvh
Gert K.

Re: Støbemasse
kilo
brug

Der findes en epoxy til bla gulvbelægninger der er i fareklasse 00-6, dvs så
længe du ikke rører ved skidtet er det aldeles ufarligt. Afdampningen er på
linie med vandbaseret maling, men selve stoffet må man absolut ikke komme i
kontakt med.

VESLA OVERFLADETEKNIK har det på lager og jeg har før købt en 5liters spand
til meget favorable priser. To komponent iøvrigt.

Det er ikke mit indtryk at det ekspanderer under hærdning.

Gennemhærder meget langsomt, svjh 24 timer v. 20grader. Udvikler ingen
varme.

Hvad med at anvende en billig tokomponent lim, som feks den FAKTA har på
programmet pt?
Dobbeltsprøjte og 15kr/sæt er da til at klare, og nemt at håndtere.

Mvh
Henrik

Re: Støbemasse

River SMD komponenterne af. Men der findes en lidt mere flexibel masse, der
osse er 2komp, og som bruges. Husker ikke lige typen.

Bo //

Re: Støbemasse
Hejsa

Polyester, er det man bruger til glasfiber nu om dage.
/Hauge

Re: Støbemasse

Epoxy bliver meget varmt når det hærder, brug istedet polyester
som kan købes i alle bådudstyrsforretninger. Det koster omkring
100 kr. for 1 kg. og husk at få hærder med.

Mvh Max

Re: Støbemasse

brug istedet polyester

Det vi støber med har samme konsistens som et viskelæder

Benny

Re: Støbemasse

Det er formentlig polyureathan PUR støbemasse, også kendt som el-støbemasse,
fåes også i små poser til indstøbning af (høj)spændingskonnektorer.
Findes både i bløde (viskelæder) og hårde udgaver.

Hvor i landet og hvor meget skal du bruge ?
/carsten

Re: Støbemasse

el-støbemasse,

Jeg befinder mig i syd/vestjylland og jeg vil vel købe omkring 1 kilo af
gangen
alt efter hvad der bedst kan betale sig.

Mvh
Gert K.

Re: Støbemasse
Se evt http://cms.3m.com/cms/DK/da/0-211/krccrFR/view.jhtml
Jeg kigger lige efter imorgen hvad vi bruger...

/carsten

Re: Støbemasse
Gi lige en virkende mail adr. ...

--
/carsten

Re: Støbemasse
Hej,

Jeg er lidt forvirret, omkring hvad der er bedst epoxy eller polyester.
Printet er med leadede komponenter.

Men måske jeg skal forsøge mig lidt frem, men hvor køber jeg
epoxy støbemasse til rimelige penge?

Mvh
Gert K.

Re: Støbemasse