sparepære lugter af "føntørre"

Vi har lige købt 2 nye sparepærer til et par lamper i stuen. De er på 7W og
med G9 sokkel. Altså det er en lille pære fysisk. Lamperne de sidder i giver
ikke alt for meget luft omkring pærene, men det burde de jo da kunne holde
til når de skal/kan erstatte en lille halogen pære?

Nå det vare lidt om brugen af pæren. Men mit problem er at det er som om
pærene lugter når de bliver varme. Lugter minder lidt om en føntørre eller
lidt svagt afbrændt elektronik.
Lugter er der også selvom der skabes mere plads/luft omkring pærene.

Er det andre der har oplevet dette og evt ved hvad det skyldes....

Mvh
Martin

Re: sparepære lugter af "føntørre"
On Sat, 23 Jan 2010 20:18:51 +0100, "Martin Nielsen"

Det er ikke usædvanligt at de lugter af varm bakelit.

Hvis de er de billige fra Netto kan du lige så godt smide dem væk med
det samme - de holder ikke længe. (henholdsvis 40 dage og 4 dage her i
huset).
--
OV1A Jens

 Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Re: sparepære lugter af "føntørre"

I så fald skal de ikke smides væk, men retur til butikken, så man kan få
sine penge tilbage.
Uanset hvor billig en sparepære er, skal den kunne holde længere end 4 og 40
dage, ellers er der en "mangel" ved varen så købet kan hæves.

Re: sparepære lugter af "føntørre"
On Fri, 29 Jan 2010 13:28:34 +0100, "Allan Soerensen"

Du har da helt ret - jeg gad bare ikke bruge mere tid på den sag.

Det var da også pinligt at jeg havde ladet mig lokke til at købe det
kineserskrammel i Netto, fremover nøjes jeg med at købe mælk og æg af
anerkendt mærke der:-)
--
OV1A Jens

 The power of accurate observation is called cynicism by people who don't have
it.

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Ja, jeg har oplevet det to gange i sengen. Jeg har en pære hængende til at
læse ved, og pludselig sagde den en underlig lyd og begyndte at lugte ret
meget - det lugtede "varmt" og syntetisk. Desuden blev lampen rigtig varm!
Samtidig lyste den mere end normalt. Jeg turde ikke ikke forsætte med den,
da den sidder 40 cm over mit kønne og meget brugbare hoved, så jeg smed den
ud med det samme. To gange er det sket med samme lampe E14 som ikke har
kølingsproblemer. De pærer jeg bruger bliver næsten ikke varme.

Jeg bruger kun disse pærer, Pro Light fra føtex. De er anbefalet af
elsparefonden.
http://81.161.148.136/spare.jpgog ofte er de på tilbud. De
superbillige bruger jeg ikke mere, de holder simpelthen ikke ret længe.

Jeg er sikker på, at din  er gået i stykker, så jeg ville skifte
øjeblikkeligt. Man ved ikke, hvad der sker. Bliver den ikke også ret varm?

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Det tror jeg dog ikke, da det er 2 helt nye pære det drejer sig om. Og de
lyser og tænder normalt.
Desuden er det ikke nogle billige nogen. De er megaman til 110kr/stk:-(
Men det er selvfølgelig ikke ensbetyende med god kvalitet.

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Hm...  Jeg har haft en del megaman. Ikke flere her. De holder ikke.

Jeg fandt nogle Omron hos den lokale tF8%mmerhandel som jeg kF8%bte. Den
sidste Omron jeg havde holdt 6 E5%r med 4-5 timer daglig drift.

Jeg er ogsE5% begyndt at kF8%be LED pE6%rer nu, men de er ret kostbare
endnu. Det bliver bedre med tiden.

Benny

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Elsparefond. Hvodfor skifter de det ikke ud med "energisparefond" ??

Ja, og derfor købte jeg dem også. Ikke i FøteX, men i Bilka. 4 stk over
spisebordet. De er skrækkelige: 3 forskellige farver, og de stinker af
brændt elektronik, så min astmaallergi har forvist dem til udendørs
lamper. Her går der ca 20 minutter inden de lyser bare lidt rimeligt.
Utroligt at regimet skal diktere dårlig lyskvalitet, luftvejsproblemer
og langsom tænding.

Nu har jeg anskaffet halogenlamper til indendøre, og udenfor har jeg
købt "hvide" lysdioder. Det lugter ikke, og de tænder med det samme. LED
lamperne har osse en skrækkelig blå nuance.

Bo //

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Så skulle du jo nok have valgt nogle ordenlige LEDs.

/Hauge

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Det forstår jeg slet ikke. Jeg har dem i sengen, stuen, entre,  køkken og
badeværelse. I alt 16 lamper. Samtlige mine lamper lyser i fuld effekt lige
når jeg tænder. Badeværelset er dog 3-4 sekunder om at nå fuld styrke da jeg
ikke har varme derude og der er ret koldt. Især dem i sengen og stuen tænder
jeg 120 gange om dagen?
(jeg har ingen sofa eller stole, men en kæmpeseng under loftet som også
bruges til sofasidning)

Dernæst har jeg en række hjemmelavede videolamper hvor jeg har brugt de
samme pærer, som jeg bruger til videooptagelser.

Jeg kan slet ikke nikke genkendende til det problem. Der er intet som lugter
her (andet end mig) :-)

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Hov, det er sgu ikke rigtigt!

Det er Herstal jeg har brugt alle vegne, men dem kunne jeg ikke få flere af,
så de sidste jeg købte er de her Pro Light. De blev indkøbt til have, så jeg
har ikke brugt dem herinde. Men nu har jeg så prøvet to af dem, og det er
rigtigt hvad du siger, de er noget tid om at starte op til fuld effekt. Til
gengæld har de en anden farvetemperatur end Herstallerne. De er mere varme i
lyset, mens de andre er mere kolde. De er ellers begge 2700k. Sætter jeg dem
ved siden af dem i køkkenet, som er samme effekt, så lyser de faktisk lidt
mere. De blænder også på en anden måde. Men de lugter nu ikke. Men det kan
være det kommer?

Så det er ikke så mærkeligt du oplever noget andet.

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Farvetemperatur er ikke nok. De fleste lysstofrør, herunder alle
lavenergipærer har grundlæggende et spektrum, der består at tre linjer
og en masse støj. Farvegengivelsen er skrækkelig. Jeg bruger rør med 5
farver på kontoret (farve 940), og det nærmer sig noget brugbart.

Bo //

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Jeg er nu glade for mine som jeg synes giver et rigtigt godt lys. Men
undtagelse af nogle enkelte lamper, så er de flest af mine helt synlige, og
jeg er meget tilfreds med det varme lys, de giver. Men jeg kan godt se, når
jeg sammenligner, at de nyindkøbte Prolight vil jeg aldrig kunne vænne mig
til. De er simpelthen for kolde. Jeg har ret mange forskellige (billige)
sparepærer liggende, og jeg prøvede lige en del af dem i går aftes i mit
køkken.  Der er ufattelig stor forskel på lyset, selv om de udadtil har
samme data. Jeg kunne faktisk ikke finde een eneste, som gav samme
behagelige lys som de Herstal, jeg bruger. Lige med udtagelse af min
spisebordslampe, hvor jeg har een osram 100watt siddende. Men en stordel af
lyset herfra er reflekteret af lampen (PH klon), så det ændres noget.

Men hensyn til farvegengivelsen, så har du ret, men det gælder kun de
billige lamper. Der er masser af pærer på markedet, som har et højt RA tal,
og der er masser af pærer i farve 965 som har et garanteret rent spektrum.
Det har jeg set på engelske og amerikanske hjemmesider, da jeg på et
tidspunkt studerede sparepærer til noget videobrug. Problemet er bare, at
dels koster de mange penge sammenlignet med de billige, og dels når de
aldrig ud til forbrugeren. Jeg ved ikke med specialbutikker, men de er ikke
til at finde i normale forretninger. Jeg gætter på, at folk ikke vil betale
for dem. I det hele taget er der et stort misforhold i, hvad der reelt
findes af sparepærer og så det vi ser i butikkerne. Mange af de pærer og
mærker, jeg så på hjemmesiderne har jeg aldrig set i en dansk butik eller
hjemmeside.

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Jeg kan godt se at jeg skal igang med at finde noget, jeg kan leve med :-)

Bo //

Re: sparepære lugter af "føntørre"
Nu har der været snakket med om pære typer osv. men hvad med lugt, er jeg
den enese der har oplevet det?

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Det vil være underligt hvis du vitterligt er den eneste, men jeg har
brugt sparepærer siden omkring 1987 og har aldrig oplevet lugtgener.

Var selv i lære i '87-'88 i et firma hvor der blev udviklet og
produceret disse sparepærer, dog til udskiftelige rør..

Mvh Hauge

Re: sparepære lugter af "føntørre"
Jeg købte 2 stk 10W E14 i Netto. Den første lugtede fælt og holdt ikke længe.
De blev leveret tilbage, og til trods jeg ikke havde bon, fik jeg pengene igen.
Så vidt jeg har set, har de ikke haft dem siden.
/hjj

Re: sparepære lugter af "føntørre"

Nu gik jeg jo og rodede med nogle forleden aften, og der prøvede jeg tre
helt nye fra Prolight. De lugtede lidt i 5 minutter og så var det væk. Jeg
har stadig to af dem kørende i køkkenet og ingen af dem lugter nu. Der må
have været noget overskuds et eller andet, som skulle brændes af.

[...]

Utroligt at regimet skal dikkere dårlig lyskvalitet, luftvejsproblemer
og langsom tænding.

Nu har jeg anskaffet halogenlamper til indendøre, og udenfor har jeg
købt "hvide" lysdioder. De lugter ikke, og de tænder med det samme...