Spændings deler

Uha, min elektriske viden ligger mange år tilbage nu :-)

Jeg har en 12 V strømforsyning, der trækker en lille blæser (fra et grafik
kort forøvrigt)
Kan jeg ikke ved hjælp af nogle modstande, lave ca. 1.5 V samtidig, der skal
forsyne et lille Solid State relæ (spiser max. 50 mA)?

På forhånd tak:
Michael

Re: Spændings deler

Et vanlig solid state rele kan vanligvis styres med en spenning fra 3V
og opp til 36V. Les hva releet ditt fordrer.  I så fall styrer du det
med viftespenningen direkte.

HM

Re: Spændings deler
Hei Harald,

Mit relee er et Sharp S216SE2 -
http://sharp-world.com/products/device/lineup/data/pdf/datasheet/s216se2_e.pdf
Kan det virkelig tåle 12 Volt ? (er ikke så god til at læse datasheets)

/Michael

Re: Spændings deler

Først. Ikke bruk "topposting". Gå ned til /under/ den teksten du skal
svare på før du begynner å skrive.

Databladet, øverst på side 2, viser at inngangen er kun en diode.
Øverst på side 4 står der at inngangsdioden kan tåle 50 mA.
Øverst på side 8 står der at anbefalt strøm gjennom samme diode bør være
24 mA (for å sikre sikker tenning.)

For letthetsskyld reiner jeg med at spenningsfallet over inngangsdioden
er 2V.

12V - 2V = 10V

Du må ha en motstand i serie med dioden, og den kan være 10V / 24mA
(0,024A) = 417 ohm. Slik motstand er ikke "lagervare". Velg 390R.

Altså:
Du kopler pinne 4 (side 2) til GND, 12V-.
På pinne 3 kopler du den ene enden av motstanden.
Den andre enden av motstanden kopler du til +12V.
----------
Og så:
Hvor kjøper du den solid staten, og hva koster den?

HM

Re: Spændings deler

Og slet så lige det du overhovedet ikke svarer på :-)

Jesper Poulsen

Re: Spændings deler

Det er lov å gjøre feil.

Med hilsen
Arrne Offenberg

Re: Spændings deler

Så du smiley'en?

Og når man vil forsøge at indpode noget i en ny bruger er det en fordel
at få alt med :-)

Jesper Poulsen

Re: Spændings deler

Jeg vet ikke om du husker svaret mitt, men på slutten etterlyste jeg
leverandør for den kretsen, - og prisen.

Kan /du/ hjrlpr /meg/?

HM

Site Timeline