Spænding nedsætning udregning og varme

En mic UHF modtager bruger ca 14 watt ved 12dc. Jeg vil gerne tilsætte 14,4
fordi det har jeg i litiumbatteri. Jeg aner ikke, om der er regulator i.

Så jeg skal nedsætter spændingen med en formoder jeg 7812. Hvor meget effekt
afsættes der i den, hvor varm bliver den (kan skidtet stadig være i
inderlommen), skal der meget køling til, og sluttelig hvad er det samlede
effektforbrug inkl. omsætningstab?

Mange tak! :-)

Claus

Re: Spænding nedsætning udregning og varme

Den trækker en strøm på 14W/12V = 1,167A

Du ønsker et "spændingstab" i regulatoren på 14,4V-12V = 2,4 Volt

Effekten der afsættes i regulatoren er 2,4V*1,167A = 2,8W
Egenforbruget i selve regulatoren er næsten lig nul.

Altså skal du brænde knapt 3W af - det bliver varmt i lommen.

Vær opmærksom på at en typisk 7812 kræver ca 2,6 volt over de 12 volt
for at regulere ordentligt. En LM2940CT kan nøjes med 0,5 volt for at
regulere ordentligt, til gengæld kan den kun levere 1A.

Re: Spænding nedsætning udregning og varme

Ok, osse selv om man limer noget køling på?

Det er denne: http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr34%186

Den er norm. til 12vdc, mon der sidder en spændingsregulator, så jeg kan
køre med 14v uden prob?
Det er trods alt + 20%...

Jeg har skrevet til Sennheiser DK, men de er først tilbage i næste
weekend...

Claus

Re: Spænding nedsætning udregning og varme

Ja, 3w er 3 w uanset hvad.

Det er modtageren du vil skifte forsyning på formoder jeg. Den skal vel
næppe være i en lomme?

Tjek strømforsyningen der følger med, hvordan er den opbygget?