SMD-loddebolt.

Jeg har en Weller, TCP 50W. "Klikk-klakk" type. Jeg trenger bolt til
SMD-lodding.

Jeg tenker meg:
Jeg tar en (gammel) spiss, setter den inn i en dreiebenk og borer et
hull. Der kan jeg plassere en ledningstump, 1,5 eller 2,5 qmm, og
eventuellt sølvlodde den på plass. Og så til spørsmålene :

Hva er mest hensiktsmessig, 1,5 eller 2,5 qmm

Hvor lang bår den være; den kan gjøres mindre, men vanskeligere lengre.
Bør jeg velge spiss 7 eller 6.

HM

Re: SMD-loddebolt.
Hej Harald.

Jeg tror du skal bruge mindst et stykke sølvtråd.
Spidser man køber er belagt med jern og kobber for at holde.
Allerbedst er det nok at købe en færdig spids.
Det skal nok være 2.5 m/m som er slebet flad og måske lidt smallere. Som en
lille skruetrækker.

--
MVH.
Finni

Da bruker jeg 2,5 qmm.
Spiss nr. 6 ellet 7?

Jeg vurderer det som enklere å modifisere en slik spiss en det er å
hente en postpakke på postkontoret.

HM

Re: SMD-loddebolt.
Ja, det er enklere at lave det selv end køre på posthuset.
Men husk at nye spidser er coated fra fabrikken med jern / kobber / tin.
Spidser du laver selv holder ikke længe.

--
MVH.
Finni

Re: SMD-loddebolt.

Køb mindste diameter standard loddespids. Kort type. Køb en 7'er, ellers
bliver den for varm.
Hvis det er PT-serien: PTH7.
Husk at man kan lodde SMD med samme spids/kolbe som man bruger til THC
(Through Hole Components), det er "blot" et spørgsmål om øvelse. Samt godt
arbejdslys, og måske lup/mikroskop.

/Bo.

Site Timeline