"single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

Hej,

i forbindelse med at få forskellige kommunikationssignaler igennem en
skærm-box er jeg stødt på et lidt "ubehageligt" problem...
Det drejer sig om kommunikation mellem en programmer og en mikro i vores
produkt, hvor der benyttes "single-wire" kommunikation...
Sagen er bare den at jeg vil foretrække at lade alle kommunikationssignaler
gå gennem lysledere således at signalerne ikke bliver alt for påvirket af de
filtre der sidder i gennemføringerne.
Som nævnt benytter programmeren sig af single-wire kommunikation
implementeret ved en open collector i både programmer og target samt en
pull-up modstand i programmeren...
Denne single-wire skal jeg derfor have implementeret i en lysleder - jeg
manger akut ideer til dette... tænkte at der måske var nogen her der kunne
komme med gode ideer...

På forhånd tak!

Rasmus

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder
en google på fiber optic trasnmitter gir over en million hits, vælg selv
den billigste

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder
læs mit indlæg igen... jeg kan ikke bruge en tilfældig fiber optic
transmitter til noget som helst...
*single-wire = RX og TX på samme ledning!

mvh
Rasmus

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder
ja og? det er da intet problem hvis du nu gav dig tid til at læse. tror
du dit internet kører over to fibre fra centralen? eller din tlf? jeg
var ansat hvor vi udviklede de allerførste lysfibre i dk, det var glade
dage med en glasdrejebænk og høje temperaturer
mvh Erik

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

Du kommer ikke uden om at sku splitte signalet op før fiberen, således
at tx/rx er adskilt, så bruger du to forskellige bølgelængder til lyset
og laver den omvendte øvelse i den anden ende, kender desværer ikke til
optoting der både kan sende og modtage på samme tid.

ps: hvorfor er det iøvrigt nødvendigt med fiber??

mvh Erik

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

efter nE6%rmere eftertanke ku' det godt hE6%nde at det ku' laves. Hvis det
som
det er some pE5% flere micro's single wire debug, er det open collector
med pull-up

sE5% definer mF8%rke som hF8%j (pull-up) og gF8%r sE5% modtageren i hver en=
de
kan se lys fra
begge ender  hvis der er lys i en eller begge ender ser begge ender
lys, ellers mF8%rke

der krE6%ver dog lidt opfindsomhed med logic nivauer at fE5% det til virke
for der er kun
en pin pE5% micro og debugger

som jeg forstE5%r det er konstruktion i en skE6%rmet kasse med filtre pE5%
input og output
debuggere virker sjE6%ldent hvis man sender signalet igennem et lavpas
filter ;)

-Lasse

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder
du har ret - det er open collector i begge ender... kun på programmeren er
der en pull-up modstand på...

jeg vil basere min løsning på noget a-la det diagram der var i den app. note
du linkede til!

helt korrekt!

mvh
Rasmus

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

med to lysledere istedet for optokoblere, ku'
fig5 i den her :http://www.freescale.com/files/microcontrollers/doc/
app_note/AN2342.pdf
vE6%re et sted at starte

-Lasse

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder
tak for linket... det er bestemt et spændende bud... det kunne godt bruges
som inspiration...
jeg tror nu ham der har tegnet diagrammet lige skulle have brugt 5 min. mere
på det så det var blevet mere overskueligt - og ikke mindst rigtigt...
se på 330 Ohm og 50 k modstandene... 330 Ohm i parallel med 50 k giver rundt
regnet 300 Ohm så hvad formålet lige skulle være med det er svært at se...

mvh
Rasmus

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel v ia lysleder

Jeg ved ikke hvad du præcist mener med "single-wire". Jeg vil formode,
at med open-collector på én leder, er det half-duplex. Så er det intet
problem. Montér blot alle tx som sendere på lyslederen og alle rx som
modtagere. Der hvor den åbne collector nu trækker lav, skal der sendes
lys.

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

hmm... jeg er ikke helt med på hvad du mener...
altså - mellem programmer og target er der en bi-direktional port... jeg har
ikke hverken RX eller TX til rådighed på programmer eller target...

mvh
Rasmus

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

Mon ikke du skal kigge på en TOSLINK løsning med to splittere (
http://www.av-cables.dk/optisk_digital_kabel/lydkabler/optisk_toslink_switch_splitter_213_da /
)
og to sendere + to modtagere.
BJ

Re: "single-wire" kommunikation til overførsel via lysleder

PS:  Jeg ved godt at disse splittere er beregnet til opsplitning af eet
signal til to (i samme retning) men mon ikke det lader sig gøre at køre
tovejs når det er halv duplex.
BJ

Site Timeline