Simpel viden om LED's ?

Hej.
Hvis jeg har +5v og skal sætte en diode til, så skal jeg have en modstand
foran.
Hvis jeg sætter 4 dioder parellelt til, ændrer det så noget ved den
formodstand jeg skal sætte på ?
Kai

Re: Simpel viden om LED's ?

En lysdiode formoder jeg

Ja, så skal den kun have 1/4 størrelse.

Re: Simpel viden om LED's ?

Hvis man sætter 4 LED'er parallelet, skal de være satans end, og have
fandens een temperatur. Kort sagt: Det er noget djævelskab.

Hver LED skal have sin egen formodstand i parallelforbandelsen

Bo //

Re: Simpel viden om LED's ?

- Hvorefter de brænder af i rækkefølge efter spændingsfald?

/J

Re: Simpel viden om LED's ?

Måske.......

4 dioder fra samme produktionsbatch kan godt køre på samme modstand.

Re: Simpel viden om LED's ?

NEJ, det kræver at de er termisk koblet meget tæt. Glem det.

Bo //

Re: Simpel viden om LED's ?

Vrøvl, Ri i mange LED's er så høj at det virker udemærket.

Re: Simpel viden om LED's ?

Hmmm, har prøvet det et par gange, det gik udemærket....

Re: Simpel viden om LED's ?

Det er ikke raketvidenskab, 4 parellelle og en modstand går sikkert fint til
mit projekt.
Tak for hjælpen.
Kai

Re: Simpel viden om LED's ?

Jeg vil til gengæld ikke anbefale det til nogen.

Hvilken farve lysdioder snakker vi om ?

Hvad er diodernes strømforbrug ?
Hvilken spænding skal de have ?

Er det eksempelvis 2 volts dioder der skal have 20mA hver, afsætter du
1/4 watt i modstanden. Tager du en "off the shelf" lille modstand (37,5
ohm), bliver den "av-varm".

Re: Simpel viden om LED's ?
til

Det er det her lyskit, som skal have 2*4 dioder på, i stedet for de 2*2 som
det leveres med.
http://amoslot.de /
Spænding osv. aner jeg intet om, både de røde og de hvide er nogen klare
dioder som har meget mere styrke end normale økonomidioder.
Kai

Re: Simpel viden om LED's ?

Kopier designet af de nuværende 2, til de 2 ekstra....

Re: Simpel viden om LED's ?

Ja, men jeg tvivler på, det er langtidsholdbart, især ved større strømme.

/J

Re: Simpel viden om LED's ?

Brug en modstand for hver LED.
Hvis du har en højere spænding til rådighed, så sæt dem i serie.

Kender du http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html den kan bl.a. beregne
formodstande til LED's.

Site Timeline