Serie og parrallel Julekæde

Hvad er egentlig fidusen ved at serie forbinde f.eks. lamperne i en lyskæde
til juletræet? Er det fordi at f.eks. 10 parrallel forbundne lysdioder
trækker mere strøm end 10 serie-forbundne??? Hvis det er grunden hvorfor
forholder det sig så sådan?

Mvh.
John

Re: Serie og parrallel Julekæde

hvis modstanden i pærene er det samme, vil de parallelkoblede selvfølgelig
trække mere strøm.

"fidusen" er vel at det er billigere at bruge lavspændingspære til de
serieforbundne kæder... Hvis der er 20 i serie, giver det
11,5V til hver lampe

Re: Serie og parrallel Julekæde
trække mere strøm.

Dårlig dag eller hvad, hvad har jeg nu gjort?

Din agumentation må du vist lige udvide, siden du mener jeg skriver noget
forkert.

hvis der sættes 20 ens pære i serie, vil hver pære have 11,5V Disse pærere skal
naturligvis være lavspændingspærere eget til 12V...

Hvis du sætter samme pære til 230V. Vil der gå en størrere strøm, hvis vi ser
bort fra, at pæren nok springer ret hurtigt.

Modstanden i en 12V er jo noget lavere end en en pære til 230. Hvis de begge har
samme watt angivelse

Re: Serie og parrallel Julekæde
vi ser bort fra, at pæren nok springer ret hurtigt.

Det er var jo ellers det han skrev, "hvis modstanden i pærene er det samme,
vil de parallelkoblede selvfølgelig trække mere strøm."

dj

Re: Serie og parrallel Julekæde
fordi, at det er små 2,5V pærer, så passer det ca. med spændingsfaldet over
hver pære.

--
Calle

Re: Serie og parrallel Julekæde

Undskyld, jeg sammen lignede med den vi har med 20 pærer.
Men stadig er det for at gå net i pære størrelse

--
Calle

Re: Serie og parrallel Julekæde

Ok er det du mener at man undgår nogen form for transformator -> at man blot
kan smide lyskæden i stikkontakten? Men det passer da ikke helt med dine 20
pærer.....hvis spændings faldet over hver pære er 2,5V ville der så ikke
skulle 230V/2,5V = 92 pærer til for at man ikke brændte noget af....?

Ok, mht. mit spørgsmål om effektforbrug kan jeg godt se at hvis alle pærer
sad i parrallel, ville der ligge 230V og hver eneste pærer og det kan den jo
nok næppe holde til.......plus at effektforbruget ville stige væsentligt!

John

Re: Serie og parrallel Julekæde

Ja

Da de ikke køre på samme spænding men effekten er den samme !!

P=U^2/R

Altså R er ikke ens for en 1 W/12Volt og en 1 W/230Volt.

Mvh
Lars G

Re: Serie og parrallel Julekæde
On Sun, 28 Sep 2003 15:42:52 +0200, Jørgen Rasmussen

Derudover skal man også kun have en leder gående mellem hver fatning,
hvis de er seriekoblede. Således sparer man halvdelen af kablet, og
dermed lidt billigere endnu.
Og fatninger til kun en leder ind og en leder ud (fremfor to ledere
ind og ud), er jo nok også simplere at montere, og forøvrigt måske
lidt billigere.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Serie og parrallel Julekæde
ja, det var mig det havde set forkert på pæren, og bare skrev uden at tænke
på ohms lov

--
Calle

Re: Serie og parrallel Julekæde
Hallo Effekt er effekt dvs om du har 1000A og 1 volt så har du 1000W eller
om du har 1000V og 1A, eller om du har 230V og ca 4A.
Grunden til at man laver juletræskøder på den måde er som Mikael E.P.
skriver at du sparer en del ledning, plus at pærerne er billigere når de er
til lavspænding.

det var min mening om det spørgsmål

Hilsen Carsten Leonhardt
tænke