Søges

tegning over delefilter til et sæt
Cerwin Vega DC 1515

mvh
Niels Pedersen

Re: Søges

Er det brændt af ?

Hvis ikke makkeren er futtet helt af kan du jo kigge i den...

// Per.

Re: Søges
ja begge sider er brændt af, jeg skal alligevel ha viklet det ind i filt så
jeg tjekker . . .

/ Niels

Re: Søges
Det er vel ikke værre end at du kan aflæse værdierne ? Det er jo nok
højst effektmodstande + lytter der er døde, spolerne er næppe brændt over.

// Per.

Re: Søges
nej det er kun effekmodtande, 1 stk. i hver side, og øv 4 diskanenheder
eller måske heldigt, jeg vil alligevel putte softdome i i stedet for bullit
diskanter
for de kommer næppe til at spille så højt igen at diskanterne brænder af...

/ Niels

Re: Søges

Grunden til at diskanterne brænder af er at din forstærker er for svag.

Re: Søges
Det vil jeg love dig for de ikke er

Jeg har 2 stk. DENON POA 6600 og har en "lille" forstærker også
NAD PE2400 THX men det var ikke den der lavede balladen med afbrænding

/ Niels

Re: Søges

Jo

En forstærker der bliver overbelastet klipper. Klippet indeholder meget
høje frekvenser, som sendes til diskanterne der overbelastes.

En kraftig forstærker kan rive et sæt højttalere fra hinanden, men her
er det basssen der går i bund i svingspolen, eller brænder af i varmen.

Re: Søges
Basserne fejler intet, heller ikke mellemtonerne, men de 4 diskenter kunne
ikke holde til den belastning og derved også en modstand i delefilteret, jeg
har på fornemelsen at de kortsluttede og derved 4 x bang og defketer til
følge

/ Niels

Re: Søges

Svag forstærker....

Re: Søges
nej

modstanden er kortsluttet og har derved sendt mange flere watt igennem
diskanterne end de kan holde til og derved er de afgået ved døden, ( jeg har
målt modstanden til 0 ohm ) så det er ikke en svag forstærker denne gang...

/ Niels

Re: Søges

modstanden kan jo vE6%re i parallel ? er du sikker pE5% den er i serie..
og kan du mE5%le en modstand pE5% feks 2 ohm.. den behF8%ver ikke at vE6%re=
 sE5%
stor at dit ohmmeter viser andet end 0..

 modstande kortslutter "aldrig " nemlig..men hvis du,som klaus siger,
har kF8%rt hF8%jt og der var meget klipning..sE5% bliver der afsat stor
effekt. og er modstande i serie sE5% gE5%r begge dele bare O/C .
alex

Re: Søges

Netop......

Klaus

Re: Søges

Det kan altså ske med visse typer af trådviklede modstande,
isolationen bryder simpelthen sammen.

Re: Søges

Det mE5% i sE5% fald vE6%re en _meget_ sjE6%lden fejl, og, kunne jeg
forstestille mig, noget der snarest vil optrE6%de hvor der er
hF8%jspE6%nding involveret. At det skulle ske i begge kanaler samtidigt
tror jeg ikke pE5%.
Modstanden har vE6%ret varm, meget varmm den er revnet. Oprindeligt har
modstanden nE6%ppe vE6%ret mere end et par ohm, muligvis 0.etellerandet.
For at en modstand i serie med en kondensator pE5% 3,3B5% skal komme til
at se sE5%dan ud mE5% der have vE6%ret ret hF8%je frekevenser pE5% spil. At
forstE6%rkeren skulle vE6%re gE5%et i sving synes ikke usansynligt.

Vi ved ikke noget om vE6%rdien pE5% den modstand, men den er jo allerede
revnet, sE5% prF8%v da at "skille den ad" og se pE5% resterne af trE5%dene
inden i. Det skulle give et hint om det ha vE6%ret en uldtralavohms
modstand, og om der virkeligt kan vE6%re sket en kortslutning.

Hilsen Kim

Re: Søges
Jeg har lavet en lille tegning
http://www.ringparken.dk/cv1515/filter3.jpg

Højtalerne C5 og HF7 er alle 4 brændt af, det er modstanden R3 også
alt andet fungere som det skal.

R2 var på tidspunktet kortsluttet og nu efter jeg har udskiftet modstanden
virker begge sider igen, dvs enhederne skal skiftes ud

Heldigvis laver Monacor erstatninger for enhederne til billig penge
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-padiskant/vnr/100190 /

mvh
Niels Pedersen

Det må i så fald være en _meget_ sjælden fejl, og, kunne jeg
forstestille mig, noget der snarest vil optræde hvor der er
højspænding involveret. At det skulle ske i begge kanaler samtidigt
tror jeg ikke på.
Modstanden har været varm, meget varmm den er revnet. Oprindeligt har
modstanden næppe været mere end et par ohm, muligvis 0.etellerandet.
For at en modstand i serie med en kondensator på 3,3µ skal komme til
at se sådan ud må der have været ret høje frekevenser på spil. At
forstærkeren skulle være gået i sving synes ikke usansynligt.

Vi ved ikke noget om værdien på den modstand, men den er jo allerede
revnet, så prøv da at "skille den ad" og se på resterne af trådene
inden i. Det skulle give et hint om det ha været en uldtralavohms
modstand, og om der virkeligt kan være sket en kortslutning.

Hilsen Kim

Re: Søges

Som passer i hullet, eller som har fuldstændigt de samme egenskaber?

Re: Søges
Monacor DT 280 passer i hullet og har samme egenskaber
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskant/vnr/103850 /

Ellers er der spolen som passer i de enheder jeg har
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-padiskant/vnr/121740 /

/ Niels

Re: Søges

Det var godtnok utroligt.

Re: Søges
Nej det er det vel ikke
Monacor har lavet diskanenheder til bla. CV og ikke mindst selve spolen som
siges at passe perfekt i de enheder jeg har stående.

/ Niels