Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

Jeg er ved at bygge min End forstærker i kabinet efter den har siddet bag på
højtalerne.
Men jeg ved ikke hvor jeg skal stelle den.Vil tro det er fra midtpunktet af
lytterne hvor også minus til højtalerne går på men er ikke sikker.
Håber en kan hjælpe da det er det eneste jeg mangler inden der kommer strøm
på igen .
Mvh Søren

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

af
strøm

Jeg vil stare med at sige, at jeg IKKE kender forstærkeren, men generelt,
sker der ikke noget ved, f.eks. 1-10ohm fra midtpunktet af ladelytterne og
til chassis. Der må så INGEN andre stelforbindelser være - HELLER ikke på
evt. phonostik
Det skal i hvert fald nok fungere.
/Morten

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

af
strøm

Må jeg anbefale en strømforsyning, med seperate sekundærvindinger og
diodebroer til hver forsyning, altså seperat forsyning til både den positive
og den negative forsyning i henholdsvis både venster og højre kanal. Dermed
får du et strømløst stelpunkt, lige midt på printet hvor både højtalerstel,
forsyningsstelledninger,og chasisstel kan forbindes.
Og ja The End MkII er besværet værd!.

Mvh.

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker
Hej Uffe
Det er netop den strømforsyning du beskriver der sidder i dyret.Og jeg har
nu taget stel fra midtpunktet af lytterne.Så tak for det.
Men ville måle hvor meget DC der stod på udgangen og kom ved et uheld til at
stikke den ene måle pind ind i indgangen istedet for udgangen og så skete
der ting.Det begyndte at ryge lidt fra ledningerne til elektrolytterne og
man kunne høre at ringkernen brummede kraftigt.Så fik selvfølgelig
målepinden ud i en fart.Men hvad skete der?
Gik den i selvsving?
Ved ikke om du selv er ejer af en End og måske kan fortælle mig hvor jeg
skal måle tomgangsstrømmen.Der står i artiklen at man skal måle fra
kollektor til kollektor på de yderste udgangstransistorer.Men hvilket ben er
det?
Håber du eller andre kan give lidt hjælp eller svar.
Mvh Søren

bag
positive
Dermed
højtalerstel,

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

at

Jeps... - men den overlevede tilsyneladende...
 - Har du et zobel netværk på udgangen?? = 2.2Ohm modst. i serien med 100nF,
forbundet mellem ud og stel?? - det bør du nok...

er

på alle _rigtige_ effekttransistorer, incl. de deri brugte, er kollektor det
midterste ben...

Og svjh, er det rigtigt at du skal måle der, forstærkeren er lidt a-typisk i
konstruktion, idet transistorerne "vender på hovedet"

Lars / Viborg...
 - jeg har vist stadig en komplet vejledning...

Og ja, de spiller faktisk ganske pænt!!

midtpunktet

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

at

Jeps, MkII er ret ustabil, og man bør være parnoid hvad angår ledningstræk,
stelpunkter, afkobling mm.
Har du forresten ordentlige sikringer på?

Desværre nej, men jeg har erfaring med den (og en god hukommelse:)

er

Som en anden skrev, det midterste! VIGTIGT, lad ikke målepinden smutte her!

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker
KLIP

ledningstræk,

Har kun en sikring ved i netbrønden.

ben
her!

Når jeg forsøger at justere tomgangsstrømmen kan jeg kun få den til at ligge
på enten 1mV eller ca.170mV
og det er ved at man næsten kun puster til potmeteret.Kan det virkelig
passe?Syntes ikke det var så svært sidst(+10år)

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

Hvis den så er korrekt dimensioneret, er det også ok.

ligge

Opfører begge kanaler sig sådan?

Mvh.

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

ja det gør de.

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker

Det vil nok være relevant at undersøge om noget går i selvsving.

Mvh.

Re: Søger en ejer af en The End Mk.2 forstærker
ligge

Nej!

Selvom jeg husker indstillingen af The End som værende noget besværlig med
de af High  Fidelity oprindeligt foreslåede potentiometre så skal det ikke
være sådan. Den besværlige indstilling var i øvrigt årsagen til at alle de
The End jeg har bygget er lavet med multiturn potentiometre.

Så start med at kontrollere om dine potentiometre ikke skulle være blevet
trætte og måske endda snavsede og trænger til en udskiftning.

Mvh
Claus

Site Timeline