Rode med microcontrollere

Hejsa

Det er begyndt at krible i mine fingre efter at rode med elektronik igen
efter lang tids pause.
Og som computer freak, er det selvfølgelig microcontrollere jeg vil fuske
med.

Jeg har set mig glad på AVR serien af CPU'er.

Er der nogen der kender til et godt start sæt man kunne købe ?
Gerne et med lidt kontaker, led/7-segment osv på, og selvfølgelig alle porte
ført til stik, så man kan koble lidt af hvert på.

Jeg har søgt på nettet og fundet lidt af hvert, men jeg er meget
interesseret i at høre jer andres erfaring.

Søren Reinke
Re: Rode med microcontrollere

Ganske fornuftigt valg.

STK500 kittet. Hvis du vil kunne debugge i processoren, som jeg synes er
et must, skal du også bruge en AVR JTAG ICE.

Det har stk500 kittet.

http://www.avrfreaks.net
http://www.avrbeginners.net

Begge steder er gode steder at starte. Den sidste er mest om assembler
programmering.

- Lars

Re: Rode med microcontrollere

Det glæder mig. :-)

Kender du et godt sted at købe sådanne en (læs billigt) :-)

Har lige kigget lidt rundt efter sådanne kit.

Er STK200 ikke godt nok til at rode med til at starte med ?
Den understøtter  ATmega161 som er den cpu jeg nok vil rode med, da den
umiddelbart har de ting jeg tror jeg kunne få brug for :-)

Må jeg høre hvad årsagen er til at det lige et STK500 du nævnte, frem for de
mindre modeller ?

Jeg takker :-)

Søren Reinke
Re: Rode med microcontrollere

Det er udgået for flere år siden.

Måske bør du også kigge på Olimex, de har også nogle AVR kits (Fås også ved
Demotech)

Selv bruger jeg STK500 og er godt tilfreds med det, selom de fleste AVR ting
er lavet på special print til formålet og så programmeret "in circuit" (med
STK500).

Links:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: Rode med microcontrollere

Apropos, burde man ikke kunne in-circuit programmere fra en printerport,
uden hardware? Nogen der kender noget software til dét (evt. med en smule
hjemmefuske-hardware imellem) ? Jeg har nemlig lånt et STK500, virker
fremragende, men jeg vil jo gerne kunne programmere videre uden.

Havde forresten lige et spøjst problem med den på jobbet, pludselig
programmerede den laaaangsomt, også på mega16 og mega8515. Det gik over da
jeg omflashede boardets uC.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Rode med microcontrollere

Det burde virke, men ikke fra Atmels software og det syntes jeg er en
væsentlig ulempe.

Kig lidt på:
http://www.avrfreaks.net /
og
http://www.lancos.com/prog.html

Det har jeg aldrig oplevet.

Re: Rode med microcontrollere
Hejsa

Jeg har købt mit AVR grej her:
http://www.koz.dk /

Fri fragt hvis man er tilmeldt nyhedsbrevet :-)

Da jeg ikke har haft tid, og intentioner, om at sætte mig ind i ASM har jeg
købt en Basic compiler til AVR ( http://www.mcselec.com/bascom-avr.htm )
Det virker ganske fortrinligt.

--
Anders

Re: Rode med microcontrollere
Glem mega 161.... den er udgaaende.... kik paa MEGA 16 istedet..

/f

Re: Rode med microcontrollere

STK500 er den bedste platform.

JTAG købes hos Olimex (eller demotech.dk)

STK500 kommer med en "Gammel" AT90S8515 i soklen , men der er også en
Mega16 med , der er ingen Dataflash monteret mere , da Atmel ikke
laver den i 5v mere.

Som C Compiler vil jeg anbefale WinAvr (GCC C Compiler) til Atmels
(Winavr er på sourcefourge).

Carsten

Re: Rode med microcontrollere

Jeg vil gerne takke alle sammen for svarene vedrørende udviklingskit til AVR
platformen, jeg må hellere bestille en STK500 når jeg komemr hjem fra
Egypten (dykker instruktør).

Søren Reinke
Re: Rode med microcontrollere
Eller bestille nu så den er klar når du kommer hjem ;-)

Anders

Re: Rode med microcontrollere

Eller bestille den hos www.digikey.com til US$ 79 , til levering i
"Gypten" , så kan det være momsen er billigere.

Carsten

Site Timeline