Revox PR 99 MK II

Jeg har en Revox PR 99 MK II, som ikke gider at trække mine bånd mere. Når
den kommer lidt ind i spolen begynder den at sagtne farten for til sidst at
gå næsten i stå.
Er der nogen der har erfaring med hvad det er der går galt. Det er helt
tydeligt at det er capstan-drevet der ikke vil/kan trække, men jeg kan ikke
forestille mig at det er motoren der er ved at stå af? Sådan en er vel ikke
til at slide op? Er det snarere nogle kondensatorer der ikke gider mere? Det
vil jo i så fald være noget nemmere at håndtere. Samtidigt syntes jeg også
at den trækker voldsomt meget baglæns på afviklerspolen, men det er måske
bare mig, fordi den ikke gider at trække så meget fremad.
Hvis jeg bliver nødsaget til at skulle have den til rep. er der så nogle
supergode steder i Københavns-området der er Revox-eksperter eller skal jeg
holde udflugt til Nykøbing Sj.?
Mvh Erik

Re: Revox PR 99 MK II

Drivremmen er slidt og skal skiftes.

Tomas

Re: Revox PR 99 MK II

Det er capstan'en der ikke kan trække. Der sidder da ikke nogen drivrem -
den den kører direkte på en motor.
/Erik

Re: Revox PR 99 MK II
Hej Erik

Kan det vE6%re trykrullen, der ikke trykker hE5%rdt nok? - Evt. den fjede=
r,20%
der sidder i forb. med trykrulle, der er blevet for slap...

Nej, og det har der aldrig gjort.:-))

Fandt forresten en masse godt her om den...
http://www.reeltoreel.de/Revox/PR99-2.htm

mvh. Erik Richard

--20%
KMLDenmark by Erik Richard SF8%rensen, Member of ADC
*Nisus - The Future in Text & Mail Processing <http://www.nisus.com

Re: Revox PR 99 MK II

Det er da også rigtigt, der var jeg vist lidt for hurtig.
Din fejlbeskrivelse minder bare temmelig meget om da jeg engang skiftede
en slidt drivrem i en tandberg og da det er en del der normalt slides er
det da i det mindste værd at undersøge.

Tomas

Re: Revox PR 99 MK II

..Og så for lige gøre opmærksom på. Det er trykrullen, der fremfører båndet.
Capstanden overfører så i sin tur til trykrullen. Hvis trykrullen er
"fedtet" eller snavset på spefcielt de dele i kanterne uden for båndets
bredde, skal trykrullen renses i isopropylalkohol eller 2-propanol (stort
set det samme).

Virker det ikke, så er jeg fuldstænding enig med Erik Andersen om at rette
henvendelse til Jens som angivet.
Karsten H. Jensen

Re: Revox PR 99 MK II

Og hvis kapstan virker og drivrem er slidt, så vil båndet krølle
mellem kapstan og opsamlerspole.
Mja, det er mange år siden jeg havde den båndoptager.

Tomas

Re: Revox PR 99 MK II

Er mellemhjulet (gummihjulet, der trækker ind på capstanakslen) renset? Prøv
evt. at sætte den i tapedump otg se, om båndet løber ned i "papirkurven".
Jeg vil ikke anbefale, atr du roder i den uden Serviceanleitung.
Karsten H. Jensen

Re: Revox PR 99 MK II

Det er ikke gummihjulet der er i udu! Det er capstanmotoren der ikke kan
trække.
Jeg har en servicevejledning, så det skulle ikke være (det store) problem.
Det vil bare være godt at vide om der er nogen der har erfaring med om det
er motoren eller motorstyringen der er blevet ked af det? Eller måske
afviklerspolen der trækker for hårdt baglæns. Jeg bruger store metalspoler,
men der er ikke overvældende meget bånd på.
Mvh Erik

Re: Revox PR 99 MK II

Må jeg spørge om den aktuelle maskine er ny for dig eller om du har
oplevet det som noget der er taget til over tid?

--
Lars Holst

Re: Revox PR 99 MK II

Jeg har haft maskinen i en nogle år. Umiddelbart har jeg ikke konstateret
problemet før. Den har så stået stille i nogle måneder og skulle så bruge
den her for nylig, hvor den ikke ville trække. Så jeg vil sige, at det er
kommet rimeligt pludseligt.
Mvh Ertik

Re: Revox PR 99 MK II

Er det noget du oplever ved alle bånd?

--
Lars Holst

Re: Revox PR 99 MK II

Ja, det samme med de 3-4 stk. som jeg har forsøgt med.
/Erik

Re: Revox PR 99 MK II

Den kan hentes her:
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Revox_PR99/Manuals/Revox_PR99_MkI_MkII_Serv.pdf

(Den er over 100 Mb, så tålmodighed påkræves hvis I klikker på linket)

/Preben Friis

Re: Revox PR 99 MK II

Jeg misforstod vist spørgsmålet før. Det er altså under spoling, du har
problemet. Husker du at vælge, hvilken spolestørrelse du har sat den til?
Knappen ude svarer til store spoler. Knappen trykket ned svarer til små
spoler´. Det kan ind imellem hjælpe at lade den i stillingen til små spoler,
selvom det er store spoler, man bruger.

Det kunne også tænkes, at lejerne i spolemotorerne skal smøres.
Karsten H. Jensen

Re: Revox PR 99 MK II

Kontakt Villadsen som har importeret og serviceret Revox i en
menneskealder. Hvad han ikke ved om Revox er ikke værd at vide. Han
afhenter maskinen hvis den skal have service.

Jens Otto Villadsen
Oddenvej 123, Lumsas
4500 Nykobing Sj.
Telefon: 0045 5932 1212
Fax: 0045 5932 1512

Bedste hilsner Rune

Re: Revox PR 99 MK II

Har selv en. Fed maskine. Desværre skal den nok have nye tonehoveder så den
kører ikke i øjeblikke.

Jeg mener bestemt at http://ja-radio.dk/ på Frederiksberg kan reparerer den.
Ellers må du have fat i Jens Otto Villadsen.
.

/Jan

Re: Revox PR 99 MK II

at
ikke
ikke
Det
jeg

Først skal det konstateres om det er trykkrullen. Dette gjøres ved å trykke
litt med fingeren på armen som holder den.

Om det ikke er noe problem med spoling,så er det ikke bremsebåndene som
ligger på.
Da skal båndstramming kontrolleres ved at spilleren går i play med like mye
bånd på begge spoler, og like spoler. Dette gjøres ved at løfte trykkrullen
vekk fra kapstandakselen. Da skal båndet gå saktere for så at stå stille.
Etter en liten stund stopper spilleren helt, når den nå mister sine
tacopulser. Dette er spesielt for PR99 og B67.

Det er fremdeles en mulighet for at motorkondensatoren på 3,5 uF er dårlig,
men da skulle den nesten ikke startet.
Husk at båndstrammingen må settes riktig.

Med hilsen
Arne Offenberg