Relæ til printmontering

Hejsa.

Jeg skal bruge nogle relæer til printmontering..

12VCD i forsyningsspænding

og så skal de kunne klare en strøm gennem kontaktsettet på min 5A ved 12V og
hvis ikke prisen bliver alt for vild så ville 10A også være fint..

Hvor finder jeg sådan nogle til en billig pris, men samtidigt også nogle der
kan holde.. ?

//Brian

Re: Relæ til printmontering
Hej Brian

http://www.pc-elektronik.dk kik under relæer

Varenummer: 36.11 12V  kunne være en mulighed.

Re: Relæ til printmontering

Det var jo helt klar en mulighed.. den kan jeg jo teoretisk trække 208A i
ved 12V

Men hvordan har dette relæ det så med DC..? det er jo ikke alle AC relæer
der er lige glade for at DC på kontaktsettet..

men desværre så passer benafstand ikke suverent til mit hulleprint..

//Brian

Re: Relæ til printmontering

hehe, sådan hænger det desvære ikke sammen :-)
10A er 10A for et relæ, når relæ'et er on, er der få mV over det
(forhånbenlig), den opgivet spænding er den spænding den er skabt til at
kunne holde afbrudt når relay er off.
f.eks. kan et 12V relæ næppe holde til 230V henover sig (læs: det kan
det nok, men må ikke bruges til det).

husk der ikke er spænding over relæet af betydning, mens der går strøm.
Havde det været 230V og 10A, ville der jo blive brugt 2300W i relæet,
skidt for pengebogen og skidt for kraftig varme-udvikling.

Pas, det er newz for mig hvis det er tilfældet.

/Jan.

Re: Relæ til printmontering
Hej Jan

Jævnstrøm er træls at afbryde, når kontakten åbner dannes
der nemt en lysbue, den kan så slukkes på forskellig måde,
bl.a. ved den mekaniske udformning af kontakterne i relæerne.
Problemet er naturligvis større jo højere spænding vi taler om.

Ved vekselstrøm løser problemet jo sig selv da lysbuen
automatisk slukker når spændingen passere 0V.

Re: Relæ til printmontering

Du mener vel strøm

--
    Venlig hilsen
        Calle.

Re: Relæ til printmontering

Nej, lysbuens længde er meget afhængig af spændingen.

Men jeg vil medgive at jeg roder lidt med strøm og spænding i snakken.

Re: Relæ til printmontering

Nix, ikke, hvis den er kraftig nok.

Re: Relæ til printmontering

Ville en gnistslukker (Passende modstand + kondensator i serie) hen over
kontakterne afhjælpe noget af problemet?

/Lars

Re: Relæ til printmontering
Hej Brian

Nej du kan ej, strømme bliver den samme uanset spændingen.
Spændingen fortæller kun noget om hvad kontaktsættet kan tåle
at bryde.

DC er besværlig at bryde da gnisten ikke automatisk slukker som
ved AC, men det omtalte relæ kan bryde 10 A ved 30 VDC,  0,3 A
ved 120 VDC og 0,12 A ved 220 VDC

Re: Relæ til printmontering
Lad os lukke snakken her.. jeg snupper de relæer Max foreslog..

//Brian

Re: Relæ til printmontering

Hvis det er noget der skal produceres i selv små styktal, så mener jeg at du
kommer lidt for nemt om ved det valg.

Som andre i tråden har været inde på så er DC på relækontakter ikke det nemmeste
at have med at gøre:

12VDC er en fordel, selv 24VDC og 10A induktivt er lidt svært hvis det ikke må
fylde noget.

Hvad er det for en belastning - ohmsk, induktiv eller kapasitiv?

Hvor tit skifter relæet?

Hvor mange skift skal relæet holde til?

En simpel slukke diode over spolen er ikke altid nok, sluttekontakten har det
svært når det tager lang tid at "fjerne" magnetfeltet - brug zener + diode og en
drivertransistor der kan holde til lidt mere spænding.

Gnistslukning på kontakter kan også hjælpe, men skal tilpasses den aktuelle
belastning.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Det vil være skiftende belastninger og typer.. der er styr på det..

//Brian

Re: Relæ til printmontering

Dette citat er taget fra nettet:
Yeah, we've debugged it thoroughly. It's foolproof.

Flere kan ses på denne side:
http://www.gdargaud.net/Humor/LastWords.html

--
mvh Uffe