Reflow soldering på køkkenbordet?

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Hej

Har nogen prøvet dette:
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200006/oven_art.htm

....og virker det? Jeg skal selv til at lodde et par kredse med uhyggelig
mange ben på et print, overvejede lidt metoden i linket, men ville lige høre
om nogen havde erfarringer på området?

MVH
  Thomas



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it
høre
Quoted text here. Click to load it
Den hadde eg bestemt meg for å forsøka sjølv, men eg fekk opplydt at slike
varmluftsovner er gått ut av produksjon.

Er åpen for tips om kor slik ein ovn kan kjøpast!

HM



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it
uhyggelig

Skal det ikke bare være en helt almindelig miniovn uden varmluft?

al'a: http://www.obh.dk/Products/Product.asp?ProductNo65%54

MVH
  Thomas



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Hej Thomas

Quoted text here. Click to load it

I beskrivelsen skriver de noget om op til 450 grader, det er der ingen
normale ovne der kan klare, den du linker til kan kun klare 260 grader
og selv 300 grader er højt for en almindelig ovn i køkkenet.

Ps; kike efter pitza ovne, de kan gå højt op.

Mvh Max



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it

Farenheit?!

HM

Quoted text here. Click to load it



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Hej Harald

Quoted text here. Click to load it

Selvfølgelig, det havde jeg ikke lige tænkt på, sorry.

Mvh Max



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it
lige
slike
Eg oppfatta det ikkje slik, men det er ei tid sidan eg kas artikkelen.

HM




Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Quoted text here. Click to load it
høre
Quoted text here. Click to load it

Jeg har ikke selv prøvet denne metode, men jeg kan ikke se at der skulle
være noget galt med den.
Du skal nok lige regne lidt på temperaturen, jeg tror at de har oplyst
temperaturen i °F.

200°F = 93,3°C
325°F = 162,7°C
450°F = 232,2°C

Lad være at bage printet længere end nødvendigt da halvledere ikke tåler så
høje temperature ret længe.



--
Hilsen
   Peter N Petersen
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
hejsa....

jeg gør det ofte.... det virker aldeles fint... man skal bare være
opmærksom paa, at ligesaasnart tinet har flydt, skal printet ud. elles
blir det brunt og grimt, og kan de-laminere.....hvis det altsaa er
flerlagsprint. Bruger det forøvrigt ogsaa paa arbejde.

/finn

Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it

Interesant, fortell oss litt om ovnen du bruker.

HM



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Hejsa  igen...

Det er en ganske alm. billig bordovn - moulinex, med glas-frontplade.
til ca 600kr Det er vigtigt at man bruger ovn med glasplade, for at se,
hvornaar printet er 'bagt' ferdigt.

Temp er sat til MAX ( 270 Deg) og print lægges i naar ovnen er varm.
(check thermostat) Tiden variere meget fra print til print. men det er
meget tydeligt (og ret facinerende) at se, at alle lodninger stortset
smelter samtidigt, og man kan se at komponenterene vrikker paa plads.
jeg plejer at give printet 10-15 sek. efter at de sidste lodninger er
smeltet. Saa tages printet ud. med en flad-tang, og hvis det er et stort
print skal man lige være opmærksom paa , at de bliver meget bløde og kan
bue ret meget. Jeg lægger dem til afkøling paa et alm bord i 2-3 min....
og det var saa det.

jeg loder alt. ... lige fra 0403-dimser til fine-pitch -dimser... uden
de store problemer... ihvertfald ikke noget sugetraad ikke kan klare.......

/finn

Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it
klare.......
Det lyder godt nok interessant. Hvilken type tin bruger du? Hvor kan det
købes?

- Hilsen Heine Ravnholt



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?

Quoted text here. Click to load it
Det er en tin-pasta..ikke noget specielt ..... det kan købes hos HIN i
horsens, eller Arne Steen paa sjæland.

/finn

Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Hej Finn,


Quoted text here. Click to load it

Var det ikke bedre at lade dem køle ned i ovnen, så undgås spændinger og
chancen for krystalliserede lodninger forsvinder ?

Måske er det ikke et problem ?

Hvor mange print har du loddet på den måde og har du haft fejl der har
vist sig efter længere tid (fx. et par år) ?


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
hejsa.....

Quoted text here. Click to load it
NEJ.... ovnen er meget varm... og printene smelter/brænder...hvis du
lader dem ligge......det skal du abselut ikke gøre

Quoted text here. Click to load it
privat har jeg lodet 30-40 stk ... uden problemer...
paa arb. har vi lavet i hundrede vis..... det eneste problem, man a og
til ser, er at 0603'er drejer, enten fordi at de ikke er sat præcist
nok, men nok oftere fordi der ligger en ordenlig klat pasta paa den ene
ø, og nesten ingen paa den anden,,, og saa smelter den ene lidt før den
anden,,,, men det er ikke noget stort problem... men man kkan jo bare
lave en stensil.... men det koster jo lidt...*s*..

/finn

Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Hej Finn,


Quoted text here. Click to load it

OK, har ingen erfaring med "bolleovne" whatsoever.


Quoted text here. Click to load it

Ja det er jo ikke noget stort problem (næppe mange der bruger 0603 til
hjemmefusk heller).


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Quoted text here. Click to load it

Det er da snart svært at bruge noget større med dagens kredse? Jeg bruger
stort set kun 0603 - 0805 og 1210 sortimenterne ligger meeeget stille. Men
det sker da man har brug for effekten eller evt. en bane under ;-)

/A



Re: Reflow soldering på køkkenbordet?
Hej Anders,


Quoted text here. Click to load it

Jeg tror ikke jeg vil fremhæve dig som Den Typiske Hjemmefusker(tm)  ;)


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.

Site Timeline