Re: Strømforsyning

har en
fra 0
side.
også
der
Uha - det var da en voksen PSU  - 15A x 30V = 450 W eller skulle der stå
1,5 A (så har jeg en tegning) - men da du skriver det 2 gange er det nok
ikke en fejl.

Jeg har ikke nogen tegning men komponent/indkøbsliste, men venter spændt
på at se om andre har det.

Det bliver lidt af en køle plade + mange power transistoren eller evt.
et par mosfet's - trafoen findes nok ikke på hylden eller i en
almindelig butik !

Det er nok lidt i overkanten for almindeligt hjemmebyg.

- § - Kim Nielsen - § -

Re: Strømforsyning

en
Har du prøvet at søge på google?
Jeg har tidligere lavet noget med en LM317 der "styrede" 4 stk. 2N3055.
Men prøv at søg, så er jeg sikker på du finder noget.

Mvh Gert K.

Re: Strømforsyning
en

her er lidt fra arkivet:

hvis du leder efter en lineær type:

kig på databladet for LM317. der er en parallelkobling af flere regulatorer.
så du skal vel bare bruge en 10-15 stykker og en MEGET stor køleplade. den
kan dog kun regulerer 4.5 - 25V. EE(7/8 - 1990) har en 10A version af samme
type.

ellers har Electronics world en 5-30V/10A udgave i Januar/2000. den kan helt
sikkert også ombygges til +15A.

hvis du leder efter switchmode:

EE har en 600W SMPSU i deres (7/8 - 92) udgave. 0..30V, 0..20A. En ordentlig
krabat. Du kan sikkert også købe et færdiglavet print hos EE (uden
komponenter altså).

Og endeligt: hvis di ikke behøver at kunne justere spænding, så prøv en
ombygget AT powersupply. de kan typpisk levere 15V/15A i ombygget tilstand.
og de koster næsten ingen ting (kan klunses gratis...). for info, kig i EE
(6/2003) og på http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400.htm

 - patrick

Re: Strømforsyning
regulatorer.
samme
helt
ordentlig

Okey lyder spænddene, men hvem er EE? Kan du give mere info om den der
krabat :-)

tilstand.

--
Mads E. Husted

Re: Strømforsyning

Et blad ved navn "Elektro Electronics" - kig på biblioteket eller på
http://www.elektor-electronics.co.uk/index.html

men hvis det er til at drive radioudstyr fra (12-15V), så kunne det nok være
interessant med et par ombyggede computer psu'er i parallel..

 - patrick

Sv: Strømforsyning
Hej Mads
En strømforsyning på 0-30V/0-15A vil også få pot..... til at stige på mig,
men min pengepung, vil i den grad blive noget flad, hvis jeg skulle drive et
par radioer, med 14V/8A11%2Watt. Dertil kommer at jeg også skal
afsætte18V/8Amp14%4Watt som varme i nogle transistorer, i alt 256Watt.

Du kan godt se, at det er en uholdbar løsning.

Hvis du vil eksperimenterer lidt, med strømreguleringen og undgå, at afsætte
alt for meget varme i div. transistorer og svedende transformator, så kunne
du ombygge 2 stk. PSUèr til hver 15V (Dem, jeg selv har lavet giver
20-25Amp. stk.)og sætte dem i serie. Det vil give en større virkningsgrad
end med en alm. 50Hz transformator.

Hvis du lader den ene beholde de -5V 100mA, så kan du regulerer spændingen
med en L296, den kan i sig selv gå fra 5,1 - 40V og give 4Amp.

Hvis du så giver de -5V til referencen, kan du regulerer fra 0 - 30V med de
to PSUér og hvis du lader den føde et par,eller tre hurtige
effekttransistorer i parallel, så kan du godt komme op på de 30V/40 Amp.
Se det var ikke så ringe endda.

Så er det kun strømreguleringen og der har jeg ingen erfaring, men der er
nok en der kan hjælpe os, for jeg er selv i gang med at bygge den
konstruktion og er strandet lige her.

Ejvind Andersen
Re: Strømforsyning
Uha - det var da en voksen PSU  - 15A x 30V = 450 W eller skulle der stå

ja det er meget af en strømforsyning at være men den skal kunne trække noget
med det at jeg skal køre flere radioer på den istedt for menge
strømforsyninger, men det skal ikke være en PSU.

nå det var ærgerligt, men så må jeg også bare vændte her i gruppen.

Det er ikke noget problem at skaffe trafoen har forbindelse :-))

hmm... nej det syntes jeg nu ikke har værktøjet til det

--

Mads E Husted

Site Timeline