Pulsgenerering

Jeg er ved at lave en simpel "for-sjov-tæller", der skal tælle hurtigt op
til 99, og mit spørgsmål er så, hvordan jeg kan få lavet et signal til
tælleren (4518BE).
Tiden mellem pulsslagene skal vel være mellem 0.05 og 0.2 sek.

Er det igang med en astabil multivibrator, involvere en LM555, eller noget
helt tredje?
Hvad er lettest/hurtigst, bedst....?

Jeg er elektronik-novice, og har derfor ikke adgang til alverdens
komponenter, så en simpel løsning - der også er let for mig at opbygge -
ville være at foretrække.

MVH Jonas (aka Juke)

Re: Pulsgenerering

Det er nok en 555, men et par cmos gates eller invertere kan også hurtig
laves til en oscillator.

Måske kan du have glæde af dette program:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html
På den side der hedder "Charge curve" kan du finde en 555 oscillator, for at
kunne stille frekvensen sætter du bare et potmeter i serie med "Rchg".

F.eks.
C=1uF
Rdis27%kohm
Rchg15%kohm+270kohm potmeter