PT 1000 ???

Hejsa

I forbindelse med noget temperatur måling har jeg fået af vide at jeg skal
bruge en PT 1000 som føler. Så tænker jeg jo straks på en 1000 ohms PTC
modstand - er det helt galt ??

Takker

Re: PT 1000 ???

Ja, det er en PT1000 føler du skal bruge.

Re: PT 1000 ???

Ja.
PT1000 er en 1000 ohms platinium tråd, den mere kendte udgave hedder PT100,
som er en 100 ohms platinium tråd.

I begge typer PT følere er tråden selvfølgelig viklet op og puttet i en
passende indpakning.

Re: PT 1000 ???

Som andre har sagt er en pt-x føler en platintråd med en modstand på x ohm.
- En platinføler er forholdsvis linær i sin
temperatur->modstand-karakteristik hvor en PTC ikke er det.
- En platinføler kan bruges i et meget større temperaturområde hvor en
PTC kun kan bruges i et ganske lille område.
- En PTC bruges sjældent til temperaturmåling som sådan, men derimod
benyttes den i sikringskredsløb o.lign. Hvis man skal lave
temperaturmåling med en termistorm, som en ptc er, bruger man for det
meste en NTC.
-NTC'en er billig. Man kan opnå stor nøjagtighed i et lille
temperaturområde. Den er bestemt ikke linær og kræver derfor lidt ekstra
beregninger eller elektronik.

- Lars

Re: PT 1000 ???

    En lille glemmer, som de andre ikke har nævnt... en PT100 og en PT1000
må IKKE være med strøm hele tiden, for at undgå egen ophedning osv.. og
hvis du skal bruge en PT1000 ligefrem til formålet, så er kravet vel
også at du skal bruge en 3 eller 4 leder måling med den.

    Ellers gå efter en PT100, da de er mere gængse :)

--
VH
Lars Molnit

Nogle der kan fortælle mig hvor jeg evt kan skaffe mig sådan en PT1000 -
gerne online...

Mvh

Re: PT 1000 ???

RS eller "farvell"

Re: PT 1000 ???
Hmmm er der nogle som skal have varer fra RS eller farnell snart og måske
kan købe en PT1000 med til mig så - gider næsten ikke betale fuld skrald på
porto osv for så lidt !

Mvh

Re: PT 1000 ???

    Køber ikke ind til fremmede :)

--
VH
Lars Molnit

Hos din elektrikker eller VVSer, dem Danfoss bruger til deres
vejrkompensering er PT1000

--
Calle.

Re: PT 1000 ???

Egenopvarmningen med en pt1000 er ret begrænset, hvis man kører med så
strømme.

Re: PT 1000 ???
Nemlig, og man bruger pt1000 for at undgå 3/4 leder målinger da
tilledningsmodstanden er relativt mindre end ved pt100. Til gængæld er
stabiliteten ringere pga. tyndere tråd.
--
/carsten

Site Timeline