Programmering af Pic/Amtel

Til min modeljernbane skal jeg bruge Ca. 80 ens kredslF8%b til at skifte
en rE6%kke sporskifter i en  sekvens.

NE5%r der kommer en puls fra en relE6%kontakt skal  8 udgange gE5% hF8%j med=

en pause imellem og derefter "reset" til nE6%ste indgangs puls.

Udg.1 hF8%j 1sek.- pause 2 sek. - udg.2 hF8%j 1sek. - pause 2 sek.... osv.
op til udgang 8.

De 8 udgange skal trigge en triac som skifter sporskiftet.

Jeg har ikke meget indsigt i selve programmeringen, sE5% mE5%ske en mod
betaling kunne skrive programmet til mig ?

Da der skal bruges ca. 80 kredslF8%b, er pris pE5% chip og evt. krystal
osv. selvfF8%lgelig ikke uden betydning.

Jeg har en Brinck BR 875 til program opload, men det skal ikke vE6%re en
"stopklods"

Mvh. Ole Vedel

http://modeltogfoto.spaces.live.com /

Re: Programmering af Pic/Amtel

Hej Ole

Bare til oplysning synes jeg du skal vide at der findes et centralt
styringssytem som kan styre alt elektronisk i en modeljernbane:

http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control

Pr√łv at tale med nogen som i forvejen kender DCC systemet - s√• kunne det
jo være at de også kan hjælpe dig med programmeringen, hvis du fortsat
√łnsker den oplyste funktionalitet.

hilsen

Glenn

Re: Programmering af Pic/Amtel

1. Ole kender sE5% rigeligt til DCC

2. Ole skal netop ikke bruge det DCC han i forvejen har ud over hele
sit anlE6%g til sine sporskifte.

Klaus

Re: Programmering af Pic/Amtel

Ole Vedel skrev i en meddelelse:
Til min modeljernbane skal jeg bruge Ca. 80 ens kredsl√łb til at skifte
en r√¶kke sporskifter i en  sekvens.

--klip--

Hej Ole,

Hvis du ikke skal bruge meget præcis timing, så skal det da bare være
en simpel PIC med indbygget Oscillator.
Så er alt du skal bruge udover kredsen en 100nF kondensator.

Ud fra hvad jeg lige har i skufferne ville jeg vælge en pic 16f630.

Er ikke 100% med p√• hvad programmet skal g√łre, men det virker
meget simpelt.

Kan måske hjælpe dig.
Du kan skrive på gkSNABELAsemitecDOTdk

Mvh
Gert

Re: Programmering af Pic/Amtel

Hvorfor ikke lade en kreds trE6%kke flere sekvenser?

Klaus

Re: Programmering af Pic/Amtel
On 15 Feb., 10:37, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"

Som Klaus D siger lav en styring til flere. Hvis det er 80 skift der
skal fF8%lge hinanden altsE5% 1, 2, 3....7, 8, 9 10osv sE5% kan det nemt
klares med 1 chip og 8 udgange, samt lidt andet logik.

Skriv eventuelt til mig om prE6%cist hvordan det skal virke, sE5% kan jeg
nok rode et par diagram eksembler sammen, uden du fE5%r brug af store
penge :-).

Re: Programmering af Pic/Amtel

De 24 indgange kan nedsE6%ttes til 14 ved at droppe de relE6%er der er
monteret.
Det betyder sE5% 10 taster i venstre side og 4 i hF8%jre.
Der skal altid trykkes pE5% en i hver side.

Mvh. Ole Vedel

Re: Programmering af Pic/Amtel
On 15 Feb., 10:37, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"

Dels vil det krE6%ve mere end  7 forskelige programmeringer og vE6%senligt
mere komplexe.
Hvis jeg selv ku programmere, vil jeg nok overveje det.

Dels er det et problem med mange ind og udgange.
Den stF8%rste "blok" vil
I praksis krE6%ver det
24 indgange 3D% 24 togveje
30 udgange 3D% 15 sporskiftedrev af 2 spoler.

Mvh. Ole Vedel

Re: Programmering af Pic/Amtel

Men være væsentligt billigere.

Lad mig gætte på at efter 1/2 -1 time kan du det.

  Modeltog, internet, gratis spambek√¶mpelse, elektronik og andet:
Re: Programmering af Pic/Amtel
Til min modeljernbane skal jeg bruge Ca. 80 ens kredsl√łb til at skifte
en r√¶kke sporskifter i en  sekvens.

N√•r der kommer en puls fra en rel√¶kontakt skal  8 udgange g√• h√łj med
en pause imellem og derefter "reset" til næste indgangs puls.

Udg.1 h√łj 1sek.- pause 2 sek. - udg.2 h√łj 1sek. - pause 2 sek.... osv.
op til udgang 8.

De 8 udgange skal trigge en triac som skifter sporskiftet.

Jeg har ikke meget indsigt i selve programmeringen, så måske en mod
betaling kunne skrive programmet til mig ?

Da der skal bruges ca. 80 kredsl√łb, er pris p√• chip og evt. krystal
osv. selvf√łlgelig ikke uden betydning.

Jeg har en Brinck BR 875 til program opload, men det skal ikke være en
"stopklods"

Mvh. Ole Vedel

http://modeltogfoto.spaces.live.com /

Hej Ole

Lyder som et spændende projekt. Kunne godt være interesseret i at hjælpe
dig.

Har selv rodet lidt med modeltog sammen med min far og bror, men det er ved
att være noget tid siden.

Du kan kontakte mig på rc@rc-consulting.dk

Mvh.
Rune Christensen