Programmering af Microchip eller Atmel.

Jeg har tænkt mig at kaste mig ud i at lære at programmere de kære små pic's
eller atmel.
Jeg har udstyret til at brænde de kære små, men mangler så bare lige resten
:-)

Er der nogen som kender til bøger eller hjemmesider til at starte op helt
fra bunden med dem ?
Til at starte med bliver det enten 16F84 eller 90S2313 da jeg har nogle
boards til dem.
Jeg kunne forestille mig at det blev noget med at få nogle lysdioder til at
blinke, evt når man trykker på nogle kontakter, og sende noget tekst ud til
et display, til at starte med!!
Mht sproget kunne jeg forestille mig at det blev C eller basic eller noget
helt andet ?

Mvh.
Manse

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.

Til Atmel'en kan jeg anbefale http://avrfreaks.net som en generel intro.
Programmering kan laves med avr-gcc, både C og C++ kan bruges (har jeg
hørt, har aldrig selv prøvet med C++)... :-) Der er både Linux og
Windows-versioner, kan begge findes på AVRfreaks. I
windows-distributionen er der desuden en masse nyttige gratis tools.
Der findes nogle gode test filer her:
http://www.avrfreaks.net/AVRGCC/Download/gcctest.zip

Med venlig hilsen Preben

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.

Hvis du vil kaste dig ud i assembler til AVR kan du finde inspiration her:
http://www.avrbeginners.net /
Der er iøvrigt også lidt andre måske nyttige informationer for
ikke-assembler programmøre.

- Lars

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
at
til

microchip har næsten alt hvad du kan tænke dig ang. pic'erne. tag et kig i
deres applicationnotes. de gør det dog mest i assembler men det er også
nemmere end C...

 - patrick

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.

pic's
resten
at
til
Hej

Prøv  www.olimex.com de har en masse prototype boards til picog vist også
til AVR processoren.

Benny

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
Kig på http://www.piclist.com og på http://www.myke.com Det er gode steder
at starte, hvis du vil bruge pic´en. Desuden er databladet på 16F84´eren nok
heller ikke en dårlig ide at ligge på. Der finder du også instruktionssættet
i assembler. Der er kun 32 (eller er det 35?) instruktioner, så det er meget
nemt at gå igang med.

God fornøjelse.

Mvh.
René Kirstein
helt
noget

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
Hej René,

Trykt på en rullemadras ?  ;)

Bliver det lettere af at instruktionerne er "overloadede" frem for mange
og specifikke ?  Jeg ville tro at det bare forvirrede en nybegynder.

--
Venlig hilsen,
Søren

-snip-
-Snap-

HEHE! Man skriver hvad hovedet flyder over med og jeg trængte tilsyneladende
til at ligge ned. :o) Der skulle naturligvis stå "Kigge".

-Snip-
-snap-

Jeg synes nu ikke at de er overloadede. Instruktionssættet er nemt at
overskue og man kommer aldrig i tvivl om hvilken instruktion man skal bruge.
Der er nemlig ikke problemet med at der er 3-4 instruktioner der næsten er
ens og hvilken er så den rigtige at bruge!? Jeg har som begynder været
utrolig glad for pic´erne. Dermed ikke sagt at Atmel-processorerne er crap,
de er utrolig gode. Jeg synes bare at de er betydeligt mere komplicerede at
gå igang med. Det er en smagssag og det er formålsløst at diskutere den
slags, så lad os undlade det. ;o)

Mvh.

René Kirstein

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
Hej René,

:)

Jeg mente det sådan i stil med overloading i C++, for du bruger jo den
samme instruktion til vidt forskellige ting.

Sådan kan man selvfølgelig godt se på det, men hvad tror du er hurtigst at
læse efter et år (eller bare en hektisk måned), den kilde der har
specifikke instruktioner til hver ting eller den hvor en given instruktion
kan gøre flere ting ?  :)

OK.

Jeps, det var ikke meningen at starte en hellig krig... Den bedste
processor er den der, for en given person/organisation løser den givne
opgave hurtigst/bedst/billigst/etc. (Og det er også min foretrukne
processor ;)

Hvis man vil lære at assemblerprogrammere kan man jo i øvrigt bare starte
med sin PC, det kræver ikke yderligere investeringer :)

--
Venlig hilsen,
Søren

hvad mener du? der er ingen instruktioner der er "overloadede" som du kalder
det.
De er derimod ret entydige og meget simple. Kan du komme med et eksempel?

 - patrick

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
Hej Patrick,

Det var blot i mangel af et bedre ord for det, derfor citationstegnene :)

Det med entydighed afhænger nok af de øjne der ser ;)
Jeg synes fx. at det er mere entydigt og simpelt, at have et væld af
præcise instruktioner der så kun kan en "ting", som fx. JA, JB, JC, JE, JL
etc. og deres komplementære (i x86), men det er vel et spørgsmål om
personlige præferencer.

--
Venlig hilsen,
Søren

det er jo også netop tilfældet med pic instruktionerne. der er bare ikke så
mange af dem, så man er nogengange nød til at lave lidt krumspring (læs:
flere instruktioner) for at opnå den ønskede effekt. det bliver endnu bedre
af at en instruktion ikke er afhængig af hvilke registre den bruges på
(bortset dem der inkluderer brug af W registret).
de letteste er dog nok AVR'erne - de har et helt symetrisk instruktionsset.

 - patrick

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
Hej Patrick,

Ahemmm, enten er det præcise enkeltinstruktioner eller også er det noget
andet - kan ikke være begge dele på en gang ;)

Ikke bedre set ud fra et ønske om præcise enkeltinstruktioner - det tager
jo yderligere fra det at de er entydige.

Dybest set er det nok sådan, at nogle bedst kan starte på en processor
mens andre bedre fanger en anden processors virkemåde...

Når man har programmeret længe nok har man nået hjulets nav og spekulerer
ikke så meget på forskellighederne, men lægger i stedet kræfterne i
algoritmens løsning og det er IMO vigtigere at mestre den logiske
tankegang der er nødvendig, så kan man bruge enhver kerne, man skal jo
alligevel slå op fra tid til anden livet ud :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det aner jeg intet om, for jeg skriver kun i assembler. ;o)

Det er der et simpelt svar på: den kode der er nemmest at læse efter et år,
er den hvor man kommenterer de fleste kode linier. Så er det ligegyldigt
hvad sprog man skriver i. :o)

Altid dejligt at kunne komme over ens på en civiliseret måde. Det er ikke så
tit det sker i denne NG. HEHE! ;o)

Mvh.

René Kirstein

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.

år,

Der er jeg ikke enig, det er ikke mængden af kommentarer der styrer
læsbarheden, men kvaliteten af kommentarer og programmering (især variabel
og label navne).

Kommentarer som:
    Sæt carry flag
     Nulstil variabel
Er total overflødige

Bedre er:
    Signal negativ værdi
    Nulstil antal
Men den sidste er stadig overflødig, hvis variablen har et fornuftigt navn.

Få* men gode kommentarer er det bedste, for mange ligegyldige kommentarer
vil gøre det væsentlig sværere at læse programmet.

*Når jeg programmere AVR MPU'er er det vel 3-10 assembler linier per
kommentar.

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.

-snip-
-snap-

Essensen er stadig den samme. Det er ligegyldigt hvilket sprog man skriver
i, bare man kommenterer sin kode, så kan man også læse og forstå den et år
senere.

Det er nu heller ikke fordi jeg kommenterer hver kodelinie. Jeg blev bare
lidt ivrig med skriveriet. :o)

Mvh.

René Kirstein

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.

Det er vi enige i, men mængden af kommentarer afhænger meget af sproget og
skrivestilen. Når jeg skriver i højsprog plejer jeg at bruge forholdvis
lange variable navne, så navnet fortæller entydig, hvad variablen gør (Dette
gælder dog ikke lokale arbejdesvariable, som har MEGET korte navne).

Re: Programmering af Microchip eller Atmel.
Hej René,

Assemblerkode er da selvforklarende, der står jo direkte hvad der sker ;)
(men OK, de overordnede strukturer bør kommenteres).

Åhh, her er da meget fredeligt, når man ser bort fra dem der bevidst
misforstår ;)

--
Venlig hilsen,
Søren