PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Jeg vil, i et forsøg på at spare en mindre årsløn i el, montere en pir sensor på
hvert børneværelse
herhjemme. De har ikke endnu lært at slukke lyset efter sig.
Den skal i praksis virke så lyset slukker efter ca 3-5 minutter når ungerne har
forladt lokalet.
Desuden skal man kunne slukke manuelt om natten så den ikke tænder lyset når de
vender sig i sengen.

Jeg har kigget lidt på Servodans Minilux PIR sensor 41-300
http://www.servodan.dk/Products/Product%20search/List/Product.aspx?pid =

Men er det den jeg skal købe? Vil den virke til formålet?

Anders Hyltoft

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?
Var det ikke nemmere at bruge en støjsensor istedet så kan du definere en
grænseværdi børn støjer jo ikke så meget når de sover som når de er
vågne..;o))))

Hygge
René

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Det vil ikke virke ordentligt. Det ene barn leger tit stille, så lyset ville
slukke når hun er på
værelset. Der er i forvejen en trykflade til at slukke lyset, så det jeg
oprindeligt bad om er den
løsning som er mest ideel til mig.

Anders Hyltoft

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Du skal have en tilstedeværelsessensor Typenr.43-205

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Er den til alm 230v tilslutning, og hvor kan man evt. købe den på nettet?

Anders Hyltoft

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

:-( 24 Volt, servodan

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

det skal være en 230 volt enhed. Den skal kunne monteres i serie mellem
lampested og lampe.

Jeg "nøjes" nok med PIR sensoren.

Anders Hyltoft

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?
Hej Anders

Lær dem selv at slukke og brug nogle gode sparepære, PIR sensore
er trælse til sådan noget, bedst som man sidder og læser slukker lyset.

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Hej Anders. Jeg kan ikke komme ind på Servodans side lige nu, men....

Jeg var i samme situation som dig. Jeg fik for ½ års tid siden opsat den nye
FUGA PIR på min søns værelse. Afbryderen ved døren blev udstyret med en
fjeder, og ført op til PIR'en, og nu virker det netop som du efterlyser.
Lyset tænder ikke når man går ind i værelset, men først ved en aktivering af
afbryderen. Lyset kan til enhver tid slukkes igen på afbryderen. Forlades
værelset slukker lyset selv.

PIR teknologien er ikke egnet til rigtig tilstedeværelsesdetektering. Der
skal være bevægelse i et vist omfang. Med det aktivitetsniveau min søn har
nu(3 år) fungerer det dog upåklageligt med en timertid på ca. 5 minutter. Så
slukker lyset ikke når han er på værelset. Og stadig tror jeg der er penge
sparet ved at lyset slukker efter 5 minutter frem for at det brænder måske
en hel aften. Jeg tror dog ikke samme løsning er egnet til en lad teenager.
Her skal en anden teknologi anvendes, eventuelt en kombination som foreslået
længere nede i tråden.

P.S. Måske kan timertiden skrues endnu længere ned, jeg har ikke søgt
grænsen.

Held og lykke

Torben

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

FUGA PIR på min søns
PIR'en, og nu virker det
først ved en aktivering
værelset slukker

Jeg havde faktisk tænkt mig at bruge Fuga Pir'en i mit badeværelse, entre og
bryggers. Så ville jeg
montere den i stedet for trykfladen, så lyset 100% automatisk var styret af
bevægelse. Men det kan
man vel også sagtens med den Fuga Pir ikke? Eller skal den køre sammen med en
separat afbryder?

Jeg kan selvfølgelig også i børneværelsene montere fuga'en i en ramme lige over
afbryderen. Jeg tror
også mine unger er aktive nok til at holde lyset igang endnu :-) så må jeg
afmontere dem når de når
den lade alder :-) Men jeg skal vel ikke have en fjeder i afbryderen? Den skal
jo stadig virke som
normalt, blot vil PIR'en selv slukke lyset ved manglende aktivitet?

Jeg er bare usikker på om den lille fuga PIR er lige så effektiv som den
loftmonterede fra Servodan?

Anders Hyltoft

Re: PIR sensor i børneværelser, er det denne model?

Hvis du med 'den lille FUGA PIR' mener kugle PIRen, og oven i købet monteret
i afbryder-højde, er jeg overbevist om at du ikke opnår samme dækning som
loftPIRen. Dette afhænger selvfølgelig af værelset. Men kugle PIRen er
egentlig kun egnet til rum med et højt aktivitetsniveau. Lige som du selv
nævner, entre,  bryggers og måske også badeværelse.

Den PIR jeg har monteret er denne

http://www1.lk.dk/katalog.jhtml søg på 506D6306

Den er monteret ca. 2,1m over gulv i forbindelse med istandsætning af
værelset.

Jeg er usikker på om du vil opnå tilfredsstillende dækning med kugle PIRen
monteret ca. 1,1m over gulv. Overvejer du alligevel denne løsning kan jeg se
at den nye kugle PIR faktisk kommer med indbygget tryk. Søg på 506D6312 på
ovenstående link. Denne PIR kan også køre i maunel mode, så lyest først
tænder ved aktivering af trykket. Overvejer du at lade PIRen erstatte en
afbryder skal du lige tjekke at du har nul'en ført ned også.

MVH

Torben

Site Timeline