PIC for begynder

Her kan du se hvordan jeg har lavet et digitalur med en Atmel mpu:

Det er nogle år siden jeg lavede uret, så der er kommet bedre mpu'er.

Til udvikling er denne her brænder rigtig god:

?lang=dk&vat=0&dok=5865.htm

Til at lege med mpu'er eller brænde nogle stykker, så kan udviklingskittet bruges:

?lang=dk&vat=0&dok=2022203.htm

Men start med at hente gratis software på Atmels hjemmeside:

HKJ

Jeg læse på databladet for en at de små processorer noget med et ben der kunne bruges til seriel debug. Jeg har ikke set det i praksis før, men betyder det så at man kan forbinde et kabel mellem pc og board og debugge ens program mens det faktisk kører på processoren?

Reply to
Jens H

Uden at diskutere PIC eller AVR vil jeg klart anbedale at programmere kredsene EFTER at de er monteret. Dermed kan man opdatere, uden at skulle pille noget ud. Ud over det, så er det en god og let opgave at bygge sin egen ISP-dims. Brug det som en start. Så får deltagerne en opfattelse at at det ikke bare er en komponent, som de overtager fra een eller anden, der har lavet 3/4 af arbejdet for dem.

Det tror jeg ikke du skal basere dig på:)

Du kan komme et stykke af vejen ved at lære C (eller/og C++), der burde være en dansk bog der kan hjælpe der.

Selve AVR'en er der vist kun engelsk info omkring.

Du kan jo snildt lave et board med en ZIF sokkel:

En +5V forsyning og en ISP header

Så kan du masse-programmere en masse ic'er med din ISP som så også kan bruges når der skal programmeres in-circuit.

Du har helt sikkert brug for ISP, sikkert i alle opstillinger, for uden er det meget svært at lave ændringer i programmet.

Typisk sidder man og skifter mellem udvikling (læs: fusker med koden) og afprøvning i opstillingen, det er meget svært at gøre hvis man ikke kan programmere med AVR'en monteret.

Yepper, loddetin er også fint:)

Reply to
Flemming Frandsen

Ja.

Reply to
HKJ

Jens H skrev:

Jep, det hedder ICD (In Circuit Debugging). Microchip har lavet nogle forskellige USB produkter som muligt gøre dette. Vi bruger ICD2, den stinker.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Hej Pr=F8v

Der er billige Olimex kit og programmere til PIC, AVR og ARM7

mvh Jan ejer af

:-)

Reply to
9abc