Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

Hej,

Jeg står med et godt og vel 10 år gammelt 25" Philips fjernsyn som netop er
gået i stykker.
Symptomet er at når man tænder for fjernsynet, når der lige nøjagtigt at
komme et billede på, hvorefter billedet 'fader' hurtigt væk (inden for ½
sek) og hele skærmen er sort bortset fra en tynd rød/blå streg allerøverst
på skærmen. Det billede der ses kortvarigt er også meget rødligt/blåligt.
Der er stadig lyd på, og man kan godt skifte kanaler m.v. Under kanalskift
blinker skærmen en gang, men bliver ellers ved med at vise den samme
blå/røde streg.

Hvis fjernsynet slukkes og tændes kort tid efter, sker der præcis det samme
igen, så det ser ikke ud til at ændre sig hvadenten den tændes fra kold
eller varm tilstand.

Er der nogen der har en idé om hvad der kan være galt?

Fjernsynet virkede fint igår aftes, men virkede ikke her til morgen, så det
er noget der er opstået pludseligt.

Jeg kan godt tage et billede af stregen, hvis det skulle være relevant..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
HEj!

Post venligst modelnummer (25PXxxxx).

Må du da gerne i news:dk.binaer

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

25PT5321/13 (ikke 25PX)

Det var ikke så ligetil at tage et fornuftigt billede af den streg, men jeg
har gjort et forsøg, som det kan ses i dk.binaer. Billedet er taget lidt fra
venstre af, og stregen er placeret helt øverst på billedrøret. Stregen
flimrer en smule, men ellers ændrer den sig ikke. Lysstyrken er ikke
kraftigere end hvad fjernsynet normalt kan vise, så strålen ser ikke ud til
at være kollapset sammen, hvilket vel også vil være lidt underligt når den
permanent er i toppen.. Resten af billedrøret er heller ikke helt sort, men
tæt på, men ændrer sig ikke hvis jeg skruer på lysstyrken. Skifter jeg over
på en AV-indgang (uden indgangssignal), vil skærmen normalt være sort, men
stregen er der stadig, ligesom før.

Her til sidst har jeg også lige prøvet at sætte fjernsynet til 16:9 format,
så den presser billedet sammen. Så hopper den rød/blå streg lidt ned og
strækker sig nu over hele billedet (den kunne nok bare ikke ses fuldstændigt
før).

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
Hej!

Ok, det er altså et GR2.4 chassis.

Ok. Well, da chassiet er et GR2.4 er løse forbindelser og defekte lytter en ret
sandsynlig fejlårsag.

Prøv lige at skrue op for "screen" på højspændingstrafoen mens tv'et er tændt.
Kommer der hvidt billede med nogle skrå (tilbageløbs-) streger?

Noter hvor skruen ca. stod så du kan skrue den tilbage bagefter...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

Ok, jeg kan selvfølgeligt godt gå i gang med at omlodde, men det vil da være
rart at vide hvor jeg skal starte. :-)

Jeg kan se to justeringsskruer på højspændingstrafoen. Den øverste er
markeret FOC (fokus?) og den anden sidder forseglet bag en hvid mærkat, men
der står ikke umiddelbart noget ved den. Er det den nederste, den bag
mærkaten, jeg skal skrue på?

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
være

men

Ja

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Nej, det bliver rødligt med tilbageløbsstreger. Poster lige et billede af
det i dk.binaer (under den samme tråd).
Hvis jeg skruer ret meget mere op for den, så giver det et smæld fra
billedrøret og et hvidt blink (overslag?). Så skruede jeg selvfølgeligt lidt
ned igen, hvorefter billedet igen var rødligt med tilbageløbsstregerne som
vist på billedet. Jeg synes dog at timeglasformen på tilbageløbsstregerne
ser lidt underlig ud, men hvad betyder det?

Bag mærkaten kunne jeg se at skruen hedder G2, men det er vel den du kalder
"screen".

Det er altid praktisk. :-)

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
lidt

Det er ikke helt godt.
1) Det kan være en defekt video amp. du kan prøve at bytte rundt på Rød og
Grøn på billedrørs printet (ved billedsrørs soklen), hvis billedet bliver
grønt så er det sikkert video forstærkeren der er defekt.
2) Bank på billedrørs halsen med håndtaget af en skruetrækker mens der er
tændt for fjernsynet, hvis fejlen forvinder eller ændre sig så her du en
fejl i "flasken" eller en dårlig forbindelse på printet.

Det er ok at tilbageløbs striberne er timeglas formet.

kalder

Ja

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
Hej!

Mjaeh, det behøver ikke nødvendigvis betyde en dyt udove at billedrøret ikke er
helt nyt længere :)

Tjo, men jeg kan bare ikke mindes nogensinde at have skiftet en videoforstærker
i en GR2.x :-|

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
ikke er
og
bliver
videoforstærker

Det har jeg heller ikke, men masser af døde lytter og deraf følgende defekte
sikrings modstande og tærede printbaner.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ok, det har jeg prøvet, og det ændrer ikke på billedet overhovedet. Jeg har
prøvet at banke forskellige steder på billedrørsprintet og også de steder
jeg lige kunne komme til på de andre print. Der er ikke noget der får
billedet til at ændre sig..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
Hej!

Ok, så skulle afbøjningen være OK.

Det betyder intet. Disse streger skal alligevel være skjulte :)

Jeps.

Jamen, så tror jeg stadig på min tidl. diagnose, men hvor præcist er svært at
sige. Er der nogen af lytterne som har lækket? Det kan ses på printets overside
som en våd plet omkring lytten... Det er meget normalt i forgængeren til dette
chassis. Kig først og fremmest på forsyningslytter - dem foran switchmode
trafoen...

Og så kig efter løse forbindelser i 'højspændingen' (omkring den store trafo
t.h. ud mod dig) og generelt.

Kig også efter div. sikringer i apparatet. Det er sikkert nogle små runde, sorte
fætre med påskrifter i mA. Kan evt. også være mørkerøde og ligne små
kondensatorer... Gennemmål!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

Nej, nu har jeg kigget dem alle efter, og der er ikke noget der tyder på at
der er nogen der er lækket, og der er heller ingen af dem der buler ud i
toppen. Der er ingen brændte eller krakelerede komponenter af nogen slags
omkring højspændingen, så der er ikke nogen åbenlyse fejl.

Jeg tror lige at jeg omlodder samtlige øer i det område du snakker om. Det
kan der jo aldrig ske noget ved.

Ok, jeg har lidt svært ved at identificere hvad der kan være sikringer. Jeg
har smidt et billede af printet omkring højspændingen i dk.binaer. Er der
nogen sikringer på det billede? Det skulle måske lige være den mørkerøde
nederst til venstre på billedet?

Jeg har desværre ikke noget LC-meter af nogen slags, så jeg har ikke lige
mulighed for at afmåle kondensatorerne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

Så har jeg omloddet stort set alle lodninger omkring højspændingen og på
billedrørsprintet plus det løse. Fejlen er der stadigvæk og har ikke ændret
sig. Jeg har heller ikke kunnet finde nogle defekte sikringer eller
kortsluttede kondensatorer. Mht. sikringerne, så er det dog ikke sikkert at
jeg har fundet dem alle, f.eks. hvis nogle af SMD komponenterne er
sikringer..

Jeg har også eftermålt en del modstande og har heller ikke fundet nogle der
har en forkert værdi.

Kan det ikke fortælle noget om fejlens placering at der netop er fint
billede på i 1 sekund efter en koldstart, før skærmen bliver sort? Hvis
fjernsynet slukkes og tændes igen 30 sekunder efter, kommer der stadig
billede på, dog i lidt kortere tid før den bliver sort igen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
det lyder mere til at din vertikal afbøjning er gået. Du har jo lyd og en
streg tværs over billedrøret ikke?
Der må være en kreds som styre vertikal, jeg har ikke digram desværre, men
prøve at kigge der. En IC kreds med flere ben.

ændret
at
der

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

Det er den ikke, for den kan såmænd godt tegne over hele billedet.

Det er rigtigt at der normalt kun ses en vandret streg over billedrøret, men
det er i toppen af billedet, ikke i midten som man ville se med en defekt
vertikal afbøjning.. Desuden fandt vi ud af at hele billedet kunne blive
lysere og at tilbageløbsstregerne kunne ses over hele billedet, hvis jeg
skruede op for G2 på højspændingstrafoen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder
så er der jo ingen video frem på skærmen, altså video afdeling.
DVS ingen billede via scart, RF eller extra video input, problemet er den
samme... yes?

men

Re: Philips 25" fjernsyn - billedet forsvinder

Ja, den viser den samme streg i toppen, hvadenten jeg vælger RF eller en af
de to AV indgange.
Hvis det bare var afbøjningen der var død, så ville man vel kunne se en
variation i lysstyrken på stregen, alt efter hvor lyst skærmbilledet skulle
være, men her har stregen altid samme styrke..

--
signing off.. Martin Sørensen

Site Timeline