Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD

Hej med jer.

Min mors fjernsyn har fået en periodisk lydfejl, men kun på DR1 og TV2
(som vi lige har lagt mærke til i hvert fald).

Fjernsynet er et Philips 26PF5321/12.
Chassis LC4.31E AA

Fejlen er kortvarige hak/udfald i lyden, nogle gange højlydt skratten
i max et halvt sekund. Dette gentager sig med en hyppighed på omkring
1-3 gange i minuttet (tilfældigt).
Fejlen er (indtil videre) kun set på DR1 og TV2. Adskillige andre
kanaler opfører sig pænt nok, men jeg har ikke været dem alle sammen
igennem systematisk.

Tilslutningen er YouSee kabeltv med analog forbindelse. To andre
fjernsyn er testet på samme antennestik, uden at fejlen opstår, så for
en gangs skyld ser det ikke ud til at være YouSee, der kludrer i det.

Nogen der har gode idéer til hvor jeg bør starte fejlsøgningen?

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD

Kunne være et defekt Nicam modul.  Er der mulighed for at tvinge TV'et til
kun at spille monolyd

mvh
JBH

Re: Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD

Der ramte du vist rigtigt. Lige når fejlen opstår, og man lytter
efter, så går lyden faktisk i mono i 5-20 sekunder efter skrattet. Når
jeg tvinger fjernsynet over i mono, så er der ingen problemer med
lyden.
Det undrer mig bare at det kun er DR1 og TV2, der har fejlen. Nu har
jeg nemlig lyttet mange kanaler igennem, og ingen andre fejler i
stereo. Heller ikke kanaler, der ligger helt tæt på de to i
frekvensbåndet.

Anyway, er der nogle kendte fejl i eller omkring det Nicam modul, som
jeg kan kigge nærmere på?

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD

Der er sælfølgelig muligheden for at stille apparatet i monolyd, men ellers
hvis der er mulighed for det i menuen for tuning, kan du prøve at fine tune
lidt skævt på frekvensen.
Hvis du vil til at pille, så start med at checke elektrolytkondensatorer i
netdelen og omkring tuner/nicamdel.

mvh
JBH

Re: Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD

Jeg har nu prøvet begge dele. At stille den i mono afhjælper desværre
ikke problemet alligevel. Det nedsætter hyppigheden af skrattene, men
eliminerer dem desværre ikke.
Fintuning giver heller ikke noget. Ud fra billedet at dømme, så stod
den optimalt i forvejen.

Jeg kan prøve, men efter at have set diagrammet så ser det mest ud som
om nicam dekoder (og stort set alt andet i den analoge del af
fjernsynet) er pakket ned i en enkelt kreds, nemlig TDA15021H.

Det kunne være jeg i stedet skulle kigge mig om efter en billig DVB-C
digitalboks med HDMI og give den til min mor. Nem og hurtig løsning.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD
KLIP

Du kan ikke stille ret meget op med fladskærms TV i dag. Typiske fejl er
omkring strømforsyningen, ellers er det oftest modulskift af scaler der
gøres.
Men en standardfejl er også dårlige kabelforbindelser. Man laver ledningerne
på /nøjagtig/ den længde de skal have og ikke en milimeter for meget. Og så
bindes det op. Det gør kablerne sidder i spænd og det skaber mange fejl
efter et stykke tid hvor enten stik eller lodning er gået i udu. Det er ikke
umuligt at din fejl kunne være det.....

Peter

Re: Periodiske lydproblemer på Philips 26" LCD

Tak, det fandt jeg ud af da jeg fik fat i diagrammet. Nogle få print,
stort set kun med et par store IC'er. Der er ikke meget at komme
efter.

Men jeg glemte da at give tilbagemelding. Efter et par dage (og inden
jeg nåede at hive grejet hjem til min mor og splitte det hele ad), ja
så gik det hele i sig selv igen. Nu virker det helt fint.
Jeg syntes også at i hvert fald DR1 nu står pænere i billedet, så
måske der er blevet skruet lidt på en forstærker et sted i ejendommen
(eller længere ude).

I skal alligevel have tak for forslagene, selv om det ikke blev
nødvendigt i denne omgang.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen