PCB-Layout og LQFP-hus

Hej,

Er i gang med et 4 lags PCB-layout i Altium Designer 6.

Mangler at route en 144 pin (133 benyttet) CPU i et LQFP hus med 0.5mm
spacing, men er i tvivl om hvordan man bedst får fat i alle disse pins.

Router indtil videre med 8mil baner med komponenter på een side - De fire
lag set fra komponentsiden er:  signal, GND, 3.3V, signal.

Har indtil videre routed de fleste signaler fra de andre kredsløb (Memory,
Digital IO, Analog IO, Seriel kommunikaton) i bundter (busser) hen til
CPU'en og skal nu forbinde dem til de respektive pins.

Der er forskellige FAN-out muligheder med viahuller i 2 rækker uden for
husets fire sider og 2 rækker viahuller under huset, langs med de fire
sider.

Ved ikke rigtig om dette er den eneste mulighed og om jeg bør route med
f.eks 6mil baner i stedet for med 8mil. Gætter på at 0.5mm grid skal
benyttes pga. ovennævnte spacing.

Har nogle her på gruppen foreslag til en god strategi ?

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: PCB-Layout og LQFP-hus

Først ville jeg nok sørge for en stabil forsyning... dernæst de meget
vigtige/hurtige/højimpedans signaler og få dem så tæt på som muligt
(osc..clk)
og så til sidst de mindre kritiske / lav impedanse der ikke er store krav
til, og som kan tåle lange baner / flere vias...

evt. kunne jeg finde på at splitte 3V3 planet op i et mindre område hvis det
giver lidt problemer med at få det hele ud

Kasper

Re: PCB-Layout og LQFP-hus

Hej Kasper,

Tak for dit svar.

Mit spørgsmål gik ikke på hvordan man router et PCB, men mere specifikt
hvordan man router en 144 pin LQFP chip uden alt for meget "benspænderi".

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Re: PCB-Layout og LQFP-hus

,

Det er jo nærmest umugligt at svare på når man ikke sidder med designet...
det kommer jo an på hvor banerne skal hen hvad der er smartest at gøre.

Kasper

Re: PCB-Layout og LQFP-hus

Det jeg mente var om der een eller flere overordnede strategier for lige
denne hustype.

Spørger fordi jeg kan se at mit designværktøj tilbyder flere forskellige
predefinerede måder (Fanout) at skaffe sig adgang til benene, men jeg finder
det lidt vanskeligt at vælge, da min erfaring med hustyper af denne
størrelse er begrænset.

OK - men tak for dine råd - afventer lige om der kommer nogle flere
bud...;o)

Med venlig hilsen
Torben Winther Hansen

Site Timeline