omdr på stepmotor

Nogle opklarende spørgsmål:

1) Kan omdr/min styres "nøjagtigt" på en steppermotor ?
2) Hvis ja - hvor nøjagtigt ?

Har nogen et link til et setup til en 'målebænk' til justering af
speedometre til veterankøretøjer ?

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor

Ja, en stepmotor kan styres så nøjagtigt, du selv har lyst til.
Den har typisk 200 step pr omdrejning, og da du selv sender pulserne til
den, er det altså kun et spm om at lave pulsgeneratoren præcis.

Bo //

Re: omdr på stepmotor
Er det ikke som "at skyde gråspurve med ..... osv" når man laver
en sådan "målebænk" med en 3 faset 220V motor med frekvensregulering
af hastigheden - kan en sådan steppermotor fra fremdriften på en kraftig
printer ikke sagtens trække et sådant speedometer (godt nok gennem
et speedometerkabel) uden at overbelastes ?

 - har nogen fornemmelser eller helst "viden" - om det ?

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor

Lyders som missiler efter kolibrier, men da jeg aldrig har prøvet at dreje
på sådan et med håndkraft, kan jeg ikke udtale mig. Men hvis der er megen
friktion, må det vel larme og blive varmt ?

Stepmotorer med stort moment er da til at høbe for penge. Hvilket
omdrejningstal er der snak om ?

Bo //

Re: omdr på stepmotor

500-2500

men problemet kan måske være, at man OGSÅ øsnker at kunne
TÆLLE omdrejningerne - så man undgår nok ikke en form for
'tilbagemelding' fra motoren

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor

En stepmotor kører det antal step du sætter den til, hverken mere ller
mindre (jo, mindre, hvis den belastes så meget at den "staller", men der
skal sat... meget til).

Hvis du vil vide lidt omkring måden man driver en stepmotor så kig på
databladene omkring kredsene L297 og L298. Til sammen udgør de et stærkt
makkerpat, når der skal drives en stepmotor.

Elektor 7/8-1988 (må kunne findes på et bibliotek) har en let lille
konstruktion til en komplet stepmotorstyring  som kræver en
forsyingsspænding og en puls ind på "clock" for hver gang den skal
flytte motoren et step. Alt hvad du så har brug for er noget der kan
give pulser nok til det omdrejningstal du har brug for.

Re: omdr på stepmotor
dreje
megen

Det vil blive svært at lave med en stepmotor, da den mister sine kræfter ved
store hastigheder.
Brug istedet en DC-Motor med en pulsgiver.
Pulsgiveren kan laves af en metalskive med et passende antal huller i kanten
+ en opto-gaffel.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har en 'meget kraftig' 24V DC motor fra en stor HP-printer liggende -
kan man
'let' lave en rimelig hastighedsregulering til en sådan ?

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor
gråspurvene" -

Det skulle vel ikke være så svært.
En simpel PWM regulator til at trække motoren, en PLL til at lave
tilbagekobling fra pulsgiveren, så har du noget der kan køre med konstant
hastighed med varierende belastning.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor
konstant

Ja. Hvis vi oversætter til dansk bliver det til:
PWM = Puls Brede Modulator
PLL = Fase låst loop

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor

Ikke lige noget der dur til dette Project.

PWM kan laves med en SG3524 eller NE555 + mange andre.
PLL kan laves med en 4046 cmos chip og sikkert mange andre.
Hvis du gerne vil have en pic med i det hele kan den sikkert bruges til at
lave noget udlæsning.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har en gang kalibreret et spedometer til en motorcykkel. Jeg brugte en
synkronmotor på 50 Hz (1500 omdr/min gav 60 km i timen). Det giver
selvfølglig kun en hastighed. Elles kan en DC-motor med en stropskopskive
og en variable strømforsygning + en 50 hz glimlampe gøre det.
Stropskopskiven skulde et tegneprogram og lidt hovedregning kunne klarer.

--
Ove

Re: omdr på stepmotor

Det er enklere og lige så præcist.

Bo //

Re: omdr på stepmotor
Den Thu, 06 May 2004 16:56:05 +0200. skrev KS:

<snip>

Jo, der må ikke være nogen mærkbar friktion, hvis du stikker en
skruetrækker op i firkanten/kærven på speedometeret. Hvis det føles
tungt at dreje vil det ødelække speedometerkablet.

Med venlig hilsen

Christian Treldal

Re: omdr på stepmotor
Altså må en sådan "kraftig" stepper kunne bruges.

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor

meddelelse

Men: hvor mange omdr/min skal den rulle med ?
-stepmotorer er ikke voldsomt hurtige, og de mister drejningsmoment med øget
hastighed

Bo //

Re: omdr på stepmotor
øget
ja, der forstår jeg af de andre indlæg - så derfor har mit fokus nu i
rodekassen
rettet sig mod en kraftig 24V DC motor, men den skal have noget ordentlig
hastighedsregulering - et link ?

Mvh KS

Re: omdr på stepmotor
øget

Men hvis ikke der skal det store moment til kunne det jo tænkes det var OK
med et lille gear...

/Anders

Site Timeline