Ny loddekolbe - Page 2

Re: Ny loddekolbe

.....>

Den er ikke god til tagrender

(Han sagde ikke hvad han skulle bruge den til ...)

--
/carsten

Der mener at guld *kan* købes for dyrt

Re: Ny loddekolbe
On Tue, 18 May 2004 16:05:35 +0200, "Carsten Holck"

Tjah. En af Metcalens fortræffeligheder er netop evnen til at tilføre
energi direkte i spidsen, altså der hvor man lodder.

Se her : http://www.metcal.com/products/1.2.1.htm

Selv store kobberøer, kølepladebefæstigelser mm. går godt med en
METCAL.

Weller, gå hjem.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe

Re: Ny loddekolbe
Hejsa

Analfabeter måske, der ikke kan læse? ;)

Men du kan i hvert fald lige tage et kik på den her link, du citerer aht. ;)

FUT: dk.admin.netikette http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut

Mvh Hauge

Re: Ny loddekolbe
en

Meen - "tror ikke det skal være en loddestation" indikerer et eller andet
;-)
Jeg har et problem med metcals' auto on/off - men ellers er det fine kolber.
Iøvrigt er der nogen der laver en billig 50Hz kopi af deres teknik (men jeg
husker ikke lige hvem pt.)
Wellers MicroTouch er fede - men ligesom Metcal er de imho. for dyre i
spidser. Jeg bruger selv Wellers WS80 og en Magnastat til "spadearbejde".
Har også prøvet flere billige loddestationer der i reglen er OK hvis man kan
finde gode spidser til dem.

Det BS bør kigge efter er en fornuftig temperaturstyring. Dette gælder især
"ikke-stationer", hvor det en overgang var på mode bare at brænde 15W
kontinuert af og så håbe på temperaturen var OK.

Jeg vil anbefale en billig loddestation - men husk at checke udvalg/kvalitet
af spidser!

/Anders

Re: Ny loddekolbe

Med den ekstremt korte opvarmningstid er det ikke et problem IMO.
Og hvis du læste brugsanvisningen ville du opdage at auto kan slås fra
;-)
(den var ond, ved det)

Meget.

Kender jeg ikke.

Tjah. Set i forhold til hvor længe en spids holder, så ved jeg nu
ikke.

Magnastat - AUUUGHRRRRRRRRR

Enig
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe

He, ikke et problem. Men man ændrer ikke ustraffet på andre folks værktøj
;-)

jeg

Darn. Ing.dk har taget min oversigt ned - ellers ku' jeg lige ha' fundet dem
;-)

De holder længere end WS80 spidserne - men det er garanteret kun fordi de
holder dem på ca. 100C når de ikke er i brug. Og der er langt fra 30 til 600
kr. imho. Specielt når man lige skal starte samlingen ;-)

Rolig nu - det er de færreste, der er _så_ følsomme overfor curie-effekten
;-P
Ikke desto mindre er det nu rart at have en klikkende 50W spade stående, så
man ikke skal skifte spids på "primæren" hele tiden! Og alt andet lige er
magnastaterne de ondeste slidere....

/A

udvalg/kvalitet

Re: Ny loddekolbe

Er det denne her?:

http://www.google.com/search?q=cache:R-KRAdVsPpIJ:www.ing.dk/downloaddocs/loddestationer.xls+metcal++++site:.dk&hl=en

--
41 6E 64 65 72 73

Re: Ny loddekolbe

Enig, men man skal lige tage højde for, at det kun skal være 7'er spidser
til servicearbejder, d.v.s. stående og tikke til et par lodninger en gang i
mellem. Man må så vælge spids, hvis temperatur på selve spidsen er stor nok
til at klare lodningen (hellere lidt for stor og dermed mindre risiko for en
"kold" lodning).

Er der tale om coaxstik som PL259 eller N-con. altså til kabler med en
kraftig skærm, skal der helst bruges en bred 8'er eller gerne en 9'er. Netop
dér er det uhyre vigtigt at have meget varme for at kunne lodde
tilstrækkeligt hurtigt til, at isolationen ikke smelter - ja, jeg ved, at
der findes teflonkabler, men til priser, der nok næppe er ret mange, der
ofrer på sagen (100 m.).

I øvrigt, hvis det ikke blæser for meget, kan man godt lodde en "lille"
tagrende (zink) med en bred 9'er. Men skal dét være elektrisk, vil jeg gerne
have en af de gode, gamle, 400 W Samulewitz.

Er der derimod tale om kontinuert lodning, skal der helst bruges 8'er
spidser for at lodningen kan gennemføre hurtigt og sikkert nok. Til gengæld
brænder spidsen hurtigt af, hvis den står og tikker alt for længe.

Re: Ny loddekolbe

ROFL =)

Re: Ny loddekolbe

Det var så foreløbig _ud-loddestationer_, svjks. Hvilken forskel er der så
egentlig på den og så Wellers, der har lignende "spidser"? Men selvfølgelig,
det kan da være, at det mere er best buy?
Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe
On Wed, 19 May 2004 23:18:02 +0200, "KHJ"

Nej.
Der findes udloddespidser til en MX, men sandelig også et bredt udvalg
af loddespidser. Og de kan skiftes på sekunder, uden brug af værktøj.

En MX leverer den rette temperatur - NU, og du kan skifte spidser
ufatteligt hurtigt, opvarmningstid også i sekundklassen. Det gør at
man som regel bruger den rigtige spids.

Desuden er kolben utroligt lille og let, meget lækker at arbejde med.
Prøv selv.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe
[om Metcal]

Kan iøvrigt godt anbefale de små tynde kolber (uanset om de er fra Metcal,
Weller eller andre) - de er klart federe at arbejde med!

/A

Re: Ny loddekolbe

Nu så jeg blot på den ene side - altså blot for at være ensidig.:-)

Det der med udskiftning uden værktøj - ja, det kan du da også på en Weller -
men det kræver naturligvis noget hård hud på fingerne, og det lugter vel
også lidt.:-)
selvfølgelig,

Det der med, at den opnår den rette temperatur i "sekundklassen" indikerer,
at der sandsynligvis ikke er meget enerti - eller masse, der skal opvarmes.
Det kræver igen en yderst dynamisk regulering fra strømforsyningen.

Det er vel yderligere et tegn på lille enerti eller masse.

Hellere end gerne, men nu ligger landet sådan, at jeg ikke har det store
behov længere, og jeg har stadig Wellere i 3 forskellige typer og med
adskilligt forskellige spidser/temperaturer, samt reservedele for do. + et
par udloddestationer med vacuum. MX'erne er vel just heller ikke billige.:-)

Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe
On Thu, 20 May 2004 22:30:04 +0200, "KHJ"

Mnjaeh. Jeg ved ikke.
Korrekt!
Det er hele ideen. Læs mine tidligere links om hvordan det fungerer.

Ja!
Men hvis jeg nu siger att spidsen _er_ varmelegemet. Og
temperaturføleren!

Ca. 5K + moms.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Ny loddekolbe

Ja, så har vi en virkelig hurtig reaktion.

5 K - ja, så kan jeg endnu godt "nøjes" med mine Wellere et langt stykke tid
ud i fremtiden.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Ny loddekolbe
Hejsa,

Jeg vil da også lige blande mig i religionskrigen ;)

Du skal nok lig beskrive både dit behov og din pengepungs vægt (og give
din definition af lækker :)

Skal det være en kolbe til netspænding, 12V, eller 24V ?

I den billige ende, hvor det stadigt er brugbart til hobbylodning er der
fx. Antex og JBC (med typer til netspænding såvel som typer til
lavspænding).

Ole _kan_ kun sige Metcal, uanset spørgerens behov, men han er også skadet
af lodderøg fra de milliarder lodninger han laver hver dag ;)  - men hvis
du har omkring 10kkr for meget og lodder 12 timer i døgnet er det da
sikkert et godt valg.

Weller WTCP50 (24V), som det er blevet kult at hade, er ikke til at slå
ihjel, min har kørt i 27+ år nu, uden udskiftning af andet end spidser.

Og til Hauge: Jeg har brugt en bunke forskellige mærker, både privat og på
forskellige arbejdspladser, men jeg foretrækker stadig min Weller, når vi
snakker den prisklasse - eneste anke er at den bliver lidt for lun ved
håndtaget, men det har jeg klaret med et stykke af en kork-dækserviet - og
hvis jeg kumme ændre en enkelt ting, skulle der være kortere afstand
mellem håndtag og spids.

Min næste kolbe bliver nok en Weller med trinløs temperaturkontrol, så jeg
ikke skal skifte spids for at ændre temperaturen, men så længe den gamle
holder... Det varer s'gu nok længe før jeg får trinløs kontrol ;-/

Heldigvis, for hvis ikke jeg havde Wellerens klik til at fortælle mig at
tiden går, ville jeg aldrig vide hvornår solen stod op eller hvornår jeg
skulle gå i seng (nej, det er ikke altid samme sag ;)

Der er også noget transcedentalt newageagtigt beroligende ved lyden af
Weller-klik - lidt som regn på taget, bølger der bryder eller chefen der
siger "tag du bare en uges ferie med fuld løn". Egentlig burde jeg bygge
et lille alter at sætte den på til næste religionskrig bryder ud ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg kan kun give dig ret, den jeg købte (som komplet station) til 100 kr
brugt er alle pengene værd......

Meeen skulle jeg selv starte firma og bruge den meget, blev det nok
noget lidt bedre. Metcal'en er ret lækker at bruge og den kan f.....
sparke noget energi fra sig.

Re: Ny loddekolbe

Hmm! Jeg bliver mere og mere overbevist om at den Metcal jeg bruger af og
til er defekt... Ihvertfald klare min WS80'er sig væsentligt bedre en
Metcal'en på fulde planer! Havde egl. tillagt det de 80W mod Metcal'ens
mindre (20?) men måske lidt hurtigere effekt...

/A

Re: Ny loddekolbe
Hejsa

Vist ikke kun det punkt, han er sådan, desværre, det ændrer jo lidt ved hvor
seriøst man kan tage hans svar.

Helt enig.

Jeg købte en ret ny men brugt WECP-20, og den er nu ret god, vil ikke give
en bondegård og en frossen pruhhest, for en speciel gudekolbe.

/Hauge

Site Timeline