Nem effektmodstand til test?

Med det formål at justere bias/"crossover notch" på en basforstærker
foreskrives der en 2Ohm 250W effektmodstand.

Jeg tænker noget hegnstråd viklet om et stykke tømmer til modstanden
passer.

Er der en etableret "best practice" til hvordan man lige nemt vipper
sådan en sammen til en engangsforteelse?

--
Steen Suder

Re: Nem effektmodstand til test?
Hejsa,

Ja.

Du tager en af de der grønne trådviklede 5W modstande med ønsket modstand og
lodder lidt ledninger på. Derefter nedsænker du modstanden i en beholder med
vand fra vandhanen....

Det har virket fint for mig, til test at forstærkere med udgangseffekter
højere end 400W. Modstanden holder ikke i 20 år. Levetiden skal opgøres i
timer....

Og når du er færdig med justeringen kan du brygge dig en kop varm te.

/Claus

Re: Nem effektmodstand til test?

Hvilken forstærker justerer man Bias/crossover på ved fuld effekt ?

det lyder lidt spøjst
--
Jan_stevns

Nu er vi også at finde på Facebook :
Re: Nem effektmodstand til test?

Man kunne måle forvrængning mens man justerer. Biasen skal være højere ved
lavere impedans på belastningen, og man kan finde ud af præcis hvor høj den
skal være, ved at måle/lytte til forvrængningen mens man justerer. Men OK,
det behøver nok ikke være ved fuld gas.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Nem effektmodstand til test?

Jeg har faktisk lyttejusteret og fjernet forvrængningen.
Nu er der så gået sport i den og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor
godt mine ører stemmer overens med en egentlig biasjustering.

--
Steen Suder

Re: Nem effektmodstand til test?

Det gør man nok heller ikke, det er måske bare for at være på den
sikre side hvis lortet skulle gå i selvsving eller ligende.

Det kan også blot være at der foreskrives en load på 2Ohm 250W i
vejledningen og den er så universal til alle test/justeringer hvor der
behøves en load på udgangen ?

Men det er måske slet ikke på udgangen at denne fine modstand skal
sidde ?

/Hans

Re: Nem effektmodstand til test?

Her er det en SWR Workingman's 2004 transistortop. Jeg har fået en nogle
PDF'er a la denne fra producenten:
<http://music-electronics-forum.com/attachments/20217d1348561274-bias-
procedure.pdf>

--