NAD 7240PE, modstande i udgangstrin

Hey!

Er der nogen der har et diagram over NAD 7240PE? Der er brændt et par
modstande af i begge kanaler. Den ene sidder i serie med plusforsyningen til
NPN udgangstransistoren, den anden sidder i serie med dens basis. De hedder
R461 og R471 i den ene kanal, og R462 og R472 i den anden. Alle
transistorene ser ud til at virke.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: NAD 7240PE, modstande i udgangstrin

til
hedder
Hej Ulli

R471 = 1 Ohm
R461 = 3,3 Ohm

Der er lige et lille trick med den 1 Ohm modst. den skal være kortsluttet
med en loddeklat under normal drift, det er kun når du justerer
tomgangsstrøm den ikke skal være kortsluttet.
Tomgangsstrømmen skal måles til ca 20 mV (manualen  siger godtnok 30, men
lortet er ustabilt så nøjedes med 20 mV) over den 1ohm modst. derefter
kortsluttes den. Pas på med at kortslutte den modst. da det er let at komme
til at kortslutte collector til basis på udg. og så ryger udg.
Når du tænder den så check at der ikke ligger den høje forsyning over
udg.trans. hele tiden. Der skal ligge ca 40V normalt.
Hvis der er fejl i PE kredsløbet vil der ligge ca 70V over udg. og det er
ikke sundt i det lange løb.
Mål evt. den præcise spænding over lytterne i strømforsyningen for at være
helt sikker.
Hvis du har en skillevario så brug den, helst med voltmeter over den 1 ohm
modst. Så hut jeg visker kan man godt brænde udg. af hvis man får skruet for
højt op for tomgangsstrømmen.

Lad høre hvordan det ender med NAD'en.
God fornøjelse

Mvh
Manse

Re: NAD 7240PE, modstande i udgangstrin

Hej Manse.

Nogen har vist rep'et i spillen tidligere, og glemt at kortslutte
modstandene. Jeg undrede mig også noget over at ha' en lille kvart-watt
modstand i serie med kollektoren. Men nu spiller den, der var ikke andet i
stykker, bortset fra at den ene biastrimmer var lidt ustabil. Så det var da
vist billigt sluppet!  :-)  PE-spændingerne er også OK.

Takker for tipsene, det var kanon!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark