Mute bilradio når GPS modtager afgiver lyd

Hej,
En af mine kammerater har købt en GPS modtager til bilen og vil gerne have,
at bilradioen automatisk mute'er, når GPS modtager "siger" noget. GPS
modtagerens lydudgang er et almindeligt mini-jack stik. Hans bilradio har et
ben/indgang bagpå, der blot skal sluttes til jord for at mute radioen
(normalt beregnet til mute radioen når telefonen ringer).

Til at løse problemet har jeg foreslået:
http://sound.westhost.com/project38.htm

Pga. at der er pauser i talen fra GPS modtageren, skal radioen forblive
muted i ca. 3-4 sekunder efter en lyd, så radioen ikke når at blive slået
til og fra mellem ordene.
Det kredsløb jeg har foreslået bruges normalt til at holde en subwoofer
tændt i ca. 20 minutter efter den sidste lyd/brum. Tror I man kan få det
justeret ned til rimeligt præcist at slå fra efter 3-4 sekunder?

Hvis ikke har vi tænkt på at benytte en 555 timer. Kan man slutte udgangen
fra den sidste operationsforstærker (jvf. diagrammet fra
http://sound.westhost.com/project38.htm ) direkte på indgangen af 555 timeren
og så få timeren til at trække et solid state relæ? Kan I evt. komme med et
eksempel på hvordan det kan sættes sammen?

Mvh. Kim

Re: Mute bilradio når GPS modtager afgiver lyd

C4 Laver i al fald et delay ved at holde fet'ens gate oppe, ved at den ikke
kan blive afladet af opampen pga dioden

Kasper

Re: Mute bilradio

Du skal bestemt ikke bruge et solid state relæ, en transistor er rigeligt.

Du kan sagtens bygge den konstruktion du har linket til, men fjern
RL1+D2 og sæt radioens mute indgang til der hvor D2 og RL1 før var
forbundet til transistoren, radioens stel skal så selvfølgelig kobles
sammen med GND på diagrammet.

Re: Mute bilradio når GPS modtager afgiver lyd

Her er et link til en model der en enkelt og billig
http://peteropfinder.dk/_newsbin/pdamute.html
Børge

Re: Mute bilradio når GPS modtager afgiver lyd

Tusind tak Børge!

Det er lige hvad vi skal bruge.

Mvh. Kim

Site Timeline