Modificering af delefilter med Non-induktive modstande

Hejsa

Jeg har lige købt en Dali SC-7 center og et sæt Dali 202. Det skal bruges i
et surround setup med et par Dali 909 som front.
Jeg søgte lidt på nettet om mit nye køb og faldt over denne side her

http://home.worldonline.dk/isl24678 /

(direkte link til mod.
http://home.worldonline.dk/isl24678/migselv/minehojttalere.htm )

Den beskriver hvordan man modificere sine delefiltrer ved at udskifte
porcelænsmodstanden på "printet" med non-induktive modstande. Det lader til
at være en ret billig forbedring af sine højttalere, så det vil jeg da
benytte chancen til at få testet. Men, jeg er ok med en loddekolbe, men har
ikke så meget styr på selve elektronikken som sådan, så derfor kunne jeg
godt tænke mig at vide om der var andre der havde prøvet moddet på sine egne
Dali 909, 202 og SC-7eren eller andre højttalere og kunne oplyse mig
værdierne på de non-induktive modstande?

Skal de have nøjagtigt samme værdier som de originale modstande eller
beregnes de non.induktive på en anden måde? Er det bare samme værdi er det
jo ikke noget problem at finde nogle nye i den lokale elektronik bix :-)

Er der desuden nogle som har erfaring med denne modifikation?

Jeg er spændt på input

Takker

Peter

(Også postet i dk.teknik.lyd)

Re: Modificering af delefilter med Non-induktive modstande

Værdien står ofte på modstandene. Ellers kan man købe ganske billige
instrumenter til at måle det.

Jeg vil mene at de skal have samme værdi.  Det er sikkert de færreste
der regner med induktansen imodstanden.

Er der meget korte afstande til øvrige komponenterne de er forbundet
til.? (få cm)
Hvis der er, kan det antyde at det har betydning om non-induktive eller
ej.  Hvis de er lang afstand til nærmeste komponent har du sikkert ikke
meget ud af at skifte.

Jeg troede egentlig at der i delefiltre var en del spoler, så
non-induktive modstande ingen værdi har. (Er ikke ekspert i delefiltre)
Hvis modstandene er i serie med en spole får du ingen effekt ud af at
skifte.

Temp. følsomheden for metalfilmmodstande er sikkert bedre end tråd. men
det med magnetisme tror jeg ikke på.

Men kan du finde en erstatning som metalfilm.?  Jeg tvivler. Hvis det er
relativt store modstande kan du få problemer. over 2 - 5 W.

Har du dimensionerne.?

Som du sikkert ved er der en del overtro i lydbranchen.
Så gør som du synes. Hvis du tror på at det virker, ja så gør det helt
sikkert også.!

Mvh. Jørgen

Re: Modificering af delefilter med Non-induktive modstande

det

Desværre ingen oplysninger på ovenstående, for jeg har ikke vilet rive min
højttalere fra hinanden før jeg ligesom vidste om der var noget om snakken
:-)

Det lader til der er mere overtro end hold i modifikationen, det er der også
flere der mener i indlægget på dk.teknik.lyd :-)

Tak for input, jeg bibeholder mine højttalere som nu, jeg er jo allerede
tilfreds med setuppet.

VH
Peter

Site Timeline