Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Hey.

Vi havde lige en lille sludder ovre i dk.videnskab om at zappe mider med
mikrobølger. Jeg spurgte hvor farlige bølgerne er, men der kom ikke noget
helt konkret ud af det. Jeg har den måske lidt hazarderede ide at ta' en
magnetron fra en mikro-ovn og pjatte lidt med. Det skal selvfølgelig være
med meget mindre effekt, måske 10-20W i stedet for 750-1000. Men kan sådan
en djævl virke ved så lav effekt? Og er det totalt uforsvarligt at starte
den op uden for en skærmet kasse? Kunne man evt. bare smide en drosselspole
eller en pære i serie med trafoens primær?

Min intension er at poppe små blodmider til popkorn med en antenne der
udsendet bølger, på kort afstand, ca. 2-3cm. Jeg har nemlig fået blodmider
hos mine elskede slanger.  :-(  Slangerne skal selvfølgelig ud mens jeg
zapper.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Det er vel bare at prøve det ved forsøg...f.eks. anvende skadedyr under
forsøget og se om de himler :)
Man skal så ikke være i rummet selv mens man tester....

Men lave doser mikrobølger får vi jo blæst ind i hovedet hver
dag...mobiltelefoner mv.

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse
drosselspole

Jeg tror ikke du kan genbruge en magnetron fra en ovn, den vil ikke kunne
vedligeholde oscillation ved så lav effekt.
Du skal heller ikke regne med at du kan afsætte noget effekt i så små mider
ved så lang en bølgelængde (12,5cm).
Prøv at finde et stykke PE Plast og bor et lille hul i det på størrelse med
en mide, fyld hullet med vand og se om du kan få det til at fordampe i
ovnen, "Husk at have en kop vand i ovnen på samme tid".
PS Jeg kender ikke resultatet af testen men vil gerne vide hvad der sker.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Øv, det havde jeg mistanke om. Man kan måske pulsere med lidt større effekt,
så. Hvordan er dens karakteristik? Er de møg-ulineære, og starter pludselig
når spændingen kommer op på et par kilovolt?

Hm, nej det har jeg godt nok tænkt på, men er der ikke noget med at man slår
vandmolekylerne an ved den frekvens, og der så på trods af den dårlige
tilpasning mellem bølgelængde og 'antennestørrelse' godt kan afsættes en del
alligevel. Der skal jo ikke så farlig mange milliwatt til at få en kvart
kubikmillimeter vand i kog.

Har desværre ingen mikroovn selv. Hvor små fås de egentlig?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

"Oooh, virker den ?"
"Nej, jo, nej", man kan ikke rigtigt føle det og så har man tændt for
den, mens den er i nærheden af en hoved og vupti væsken i øjnene er kogt
op og stivnet som æggehvider i en microbølgeovn......

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Der var netop en der advarede imod at glaslegemet i øjet kunne blive uklart
af bølgerne. Ku' være man skulle ha' en sladrehank i den her stil.
http://www.lessemf.com/mw-oven.html

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

At 1000W mikrobølger er farlige, er der ikke tvivl om. Noget andet er at jeg
ikke tror projektet er helt så enkelt. Der er en sammenhæng mellem
magnetronens magnetfelt og dens elektriske arbejdspunkt. Hvis du vil sænke
effekten så meget som du antyder, skal magnetfeltet sikkert også justeres.
Yderligere er magnetroner ret sarte med deres belastning, (dem i en rader
er i hvertfald) så jeg tvivler faktisk på at en magnetron vil oscillerer
hvis man fjerner den hulrumsressonator som ovnrummet udgør. Man skal nok
have nogle data for magnetronen, for at projektet skal lykkes.

Ove

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Prøv GOOGLE med  microwave  gun
f.eks,.: http://www.savel.org/old/mad/microwavegun.html

mvh
Torkil

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Ok, DET lyder hazarderet! Hvis nogen kan slippe af sted med at fyre sådan en
af med fuld effekt, i hovedet på sig selv, uden der skete andet end han
følte sig varm, så sker der vist ikke noget ved jeg pjatter lidt med en
10-20W.  ;-P

Men nu lærte jeg lidt om magnetroner, de skulle efter sigende opfører sig
ca. som en zenerdiode på 3-4kV, som man føder med en konstant strøm. Så
skulle effekten vel kunne nedsættes ved at nedsætte strømmen.
Glødespændingen på ca. 3V og 10A(!) skal nok være den samme.

Prøvede forresten forsøget med en lille dråbe i en ovn (sammen med et glas
vand) hos en kammerat, og vandet i glasset blev pænt lunkent, men dråben
forblev kold...  :-/  Så noget tyder på det passer at der ikke afsættes
nogen effekt i så små objekter. Med mindre dråben bare nåede at blive kold
igen, inden jeg fik mærket på den.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

en

Jeg tænker lige højt:

Kunne man omslutte et sådant terrarie med metalfolie, og loade hele
energibundet ned i det?

En drossel i serie med primæren på transformatoren vil nok være sagen, prøv
med forskellige størrelser 230V pærer.

Jeps, så her må en anden trafo anvendes.

Prøv igen , denne gang med dråben placeret på et isolerende materialen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Hvis objektet er for lille til at virke som en antenne for den
bølgelængde ovnen bruger virker det ikke.

Se bare det mønster som kommer i en cd, der er en grund til at stykkerne
ikke bliver mindre.

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Hm, kan godt være ideen er ubrugelig, så..  :-/  Dråben var isoleret, den
sad på et stykke vitawrap.

Så må jeg ned i bølgelænde. Hvad med en gammel transponder?  ;-)

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Har du tænkt på røntgenstråling. Det kræver ikke så meget at lave
røntgenstråling, du skal bruge lidt højspænding ( ca. 50KV ) og et gammelt
ensretter rør og naturligvis en masse bly til afskærmning så det ikke er dig
selv der bliver gennemhullet af elektroner.

Hvis du eller andre vil lege røntgen læger så pas lige på, strålingen er
kendt for at være farlig og det er højspænding som regel også.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har faktisk haft det i tankerne. Så kommer jeg da seriøst ned i
bølgelængde! Røntgenstråler er elektromagnetisk stråling, som lys, men med
en del mindre bølgelængde end synligt. Det er ikke en elektronstråle, den
ville ikke komme ret langt i luft. Men hvordan laver man det? Det gamle
rør-TV kunne jo, kom det fra ensretterrøret i højspændingen? Jeg har vist
nogle af de højspændings-ensretterrør liggende endnu.  :-)

Dagens griner:  :-D
http://web.telia.com/~u87149906/crts/coketron.htm

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Hvis du menr det seriøst, kan jeg måske skaffe et udslidt røngtenrør.

Men tænk på perspektiverne: muterede blodmider.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Der er lidt om det her:
http://www.web-ee.com/Schematics/X%20Ray/xray.htm

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Æv, det kunne ellers have været sjovt at følge sådane et "Mad Scientist"
projekt.

Du skal vel nærmere op i frekvens?

Mvjh. Uffe Ravn

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

Hehe, man må jo andre veje, så.

Ja, frekvens er lyshastighed/bølgelængde, så det kommer jeg også automatisk.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse
Hvad med at spørge ZOO hvad de gør ved de mider?
Poul B-H

automatisk.

Re: Mikrobølger til mide-bekæmpelse

De bruger garanteret insektgift i form af Ardap, Provent-a-mite, Frontline
Vet eller lignende. Jeg har en dåse Ardap i 'baghånden', men jeg nedlægger
sikkert alle mine insekter som er i samme rum, hvis jeg skyder den af her.
:-/

Der var også en der foreslog flydende CO2 til at kvæle/fryse dem med. Det
ved jeg ikke om jeg er helt tryg ved, der kunne man jo også nemt komme til
at kvæle både sig selv og sine kvælerslanger hvis det lækker (så hellere
blive kvalt af sin kvælerslange, LOL!). Og Røntgen lyder osse lidt giftigt,
har læst den artikel Peter linkede til. Ret spændende, takker Peter. :-)
Hehe, muterede mider kunne også godt gå hen og bliver lidt for
'interessante'. (Ser for mig mider som skarnbasser der suger blod så
slangerne ligner punkterede cykelslanger, gys!  ;-P)

Har ellers en bekendt der har scoret en magnetron til mig, fra en ovn. Den
skal jeg lige ha' pjattet lidt med, selvom det nok er usandsynligt det
virker. Hvis bare man kunne få nogen med højere frekvens. Noget i retningen
af 30-100GHz (3-10mm bølgelængde). Men så har det måske ikke længere samme
indtrængningsevne...?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark