Mangler en aftaster tingest

Hejsa..

Jeg mangler en form for en aftaster..

Det jeg forestiller mig, og som jeg har set før.. er ligesom en "U" formet
ting hvor den bryder når man kører noget ned i U´et , (det er et stykke
aluminium jeg har, som er 1,5mm tyk der skal ned i U´et) så det behøver jo
ikke være så stor en aftaster. og den skal egentlig bare lave en
sluttefunktion til en PLC..

Nogle der har et linke eller andre anbefalinger til hvor jeg finder sådan en
bandit?

Mvh EL-Trikker

Re: Mangler en aftaster tingest

http://www.elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath53%33_5338

Re: Mangler en aftaster tingest
Tak Klaus

Lige netop sådan en jeg skulle bruge..

//EL-Trikker

Re: Mangler en aftaster tingest

Hvordan set indgangen på en PLC ud elektrisk?
Mon ikke du skal lidt elektronik omkring opto-gaflen, evt. bare en pull-up
modstand på collector?

Re: Mangler en aftaster tingest
Allan Soerensen skreiv:

Vanligvis:
En PLC arbeider vanligvis med 24V DC.

En åpen inngang blir oppfattet som logisk "0". Inngangen blir endret til
logisk "1" ved å kople en bryter mellom inngangen og +24V.

Med "lesegaffel":
Lesegaffelen har to deler: en ltsdiode og en fototransistor. Først
lysdioden.

Berein 10 mA gjennom dioden:
24V / 0,01A = 2400 ohm. Velg 2200 ohm som er en standardverdi.
Kontrollberein:
24V / 2200 ohm = 0,0109A . Det er en neglisjerbar feil.

Nå tar du denne motstanden og kopler den direkte mellom inngangen og +
24V. Ta instrumentet ditt og mål spenningsfallet over den. PLC-en må
selvsagt være tilkoplet :-) Jeg gjetter at du måler ca 1V. Da måler du
også 23V fra GND, = - 24V, til inngangen.  Vi reiner på det:

1V / 2200 ohm = 0,00046 A = 0,46mA
23V / 0,00046A = 500 000 ohm = 0,5Meg

Jeg riner med at fototransistoren tåler 30 mA, tryggt mer en 0,46 mA.

Kopla colectoren fra lesegeffelen til +24V og emitteren til PLC-inngangen.

Ta gjerne en ny kontrollmåling og bereining med 10 - 20K på inngangen.
Det er fornuftig å notere inngangsmotstanden sammen med resten av
dokumentasjonen, slik at du finner den dersom du får bruk for det en
annen gang.

HM

PS. Protester aksepteres.

DS

24V - 1V

Re: Mangler en aftaster tingest

Husk at effekten i modstanden nærmer sig en kvart watt her, så en almindelig
lille modstand vil blive meget varm. Jeg vil skyde på at et par mA er nok
til dioden, IR-dioder har god virkningsgrad og afstanden er kort. Så jeg
ville nok prøve med 10kohm i stedet for.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Mangler en aftaster tingest
Ulrik Smed skreiv:

Tatt til etterrettning.

HM

Re: Mangler en aftaster tingest
Jeg takker for de mange indput.. det virker nu..

//EL-Trikker