Måling af udgangseffekten af grøn l aserpointer

Hej gruppe

Jeg har via ebay købt en kraftig grøn laserpointer med en udgangseffekt
på 50 mw. Den skal bruges til at "pege på stjernerne" når jeg fremviser
himlen for knap så astronomikyndige venner :-)

Den ses faktisk ganske tydeligt på himlen, og således er alt vel som det
skal være. Men jeg har tænkt på om man på en rimelig nem måde kan
estimere effekten af en sådan fyr og derved kontrollere om den egentligt
overholder den lovede effekt. De fleste grønne laserpointere som sælges
har nemlig en effekt på 5-10 mw og er meget billigere. Og da en af mine
venner også skal bruge en tilsvarende, vil det være rart at vide hvad
den egentligt sender ud!

Kan man fx ud fra strømforbruget estimere effekten?

Andre ideer?

Hilsen
Martin

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer
Hej Martin

Da du ikke kender noget til effektiviteten af dioden, ja
så skal man til at måle med noget lysmålestads der
ikke er sådan tilgængelig. Det nemmeste er da at
prøve sig frem da det jo ikke koster en bondegård.

Ps: de astro pointere jeg har set er opgivet til 20 mW

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer
Hej,

Strålen på en 50mW grøn laser skal kunne ses ret tydeligt om natten - selv
ved 5mW skal strålen kunne ses.

Du skal have fat i et Laser Power Meter, for at kunne måle styrken præcis.
(Her skal man også tænke på *nogle* grønne lasere også udsender Infrarød lys
pga den måde de er lavet på -
og det kan snyde på målingen - så derfor skal man sætte et IR filter foran
for at kunne måle præcis)

Man kan også få en indikation ved at måle strømforbruget - men her måle du
hvormeget IR laser dioden forbruger.
(feks en 30mW forbruger ca omkring 300mA)

Vær opmærksom på nogle af de lasere der sælges på eBay -
er lasere hvor en pot der bestemmer strømmen gennem IR laser dioden bare er
skruet op.
Hvis den er det holder dioden ikke længe - og der kommer måske en masse
usynligt og farligt ufocuseret IR lys ud af dem,
hvis den ikke har IR filter indbygget.

En simpel metode du kan prøve er at tage en almindelig lysdiode, og sætte
den til et multimeter - og så lyse med laseren direkte ind i den.
Så kan du måle hvor mange mV lysdioden afgiver - som svarer til laserens
styrke.
Det er dog noget upræcist.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer

Den er faktisk meget tydelig på nattehimlen, men da jeg ikke har stået
med sådan er før, aner jeg ikke om den lyser mere end med fx 5 mw. Den
virker dog temmelig kraftig.

Tak, det vil jeg måle i dag. Er den 50 mw skulle den så gerne bruge mere
end 300 mA.

Er de ikke allesammen baserede på en IR diode og et krystal der
fordobler frekvenser?

Kan jeg teste det på nogen måde - om den udsender IR?

Dvs. en lysdiode kan virke omvendt og generere strøm? Det vidste jeg
ikke! Troede man skulle bruge en decideret fotodiode!

Hilsen
Martin

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer
Det kan være du har været heldig at få en der virkelig er på 50mW eller
næsten :-)

du
Ja, men det er kun en indikation -
da som Max over skriver afhænger af flere ting som feks IR diodens
virkningsgrad.

De fleste er lavet sådan at 2 krystaller laver den Infra-røde 808nm laser om
til 532nm.

Du kan se hvordan den virker her - nederst på siden:
http://www.laserbeam.dk/support

Men det jeg mener er at nogen giver laser dioden mere strøm end den er
beregnet til,
ved at skrue op for det lille potmeter på strømforsynings printet inden i
laseren.
(På den måde sælger de en feks 20mW laser som egentligt kun er beregnet til
at give 5mW,
og så bliver laser diodens levetid meget forkortet)

Ja, prøv at bruge en camcorder med night shot el,
og se om der er en halo omkring prikken, hvis du peger laseren på væggen.
(De fleste camcordere kan nemlig se IR lys - ogsa fra en fjernbetjening)

Ja!

Har faktisk set et design, hvor lysdioder bruges som både indikator og touch
kontakt.
(Man pulserer LED så den lyser, og måler så mellem pulsen, hvormange volt
lysdioden giver,
hvis fingeren er tæt på reflekteres lyset meget - og så har man en touch
kontakt)
Tror faktisk det var herinde jeg engang så det..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk / www.SkyPilot.dk

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer
Hej Johannes

Jeg kan se i din signatur at du gør en del i lasere :-)

Har nu målt strømforbruget til 220 mA. Det skal dog siges at lysstyrken
falder betragteligt når jeg indsætter amperemeteret, hvilket må betyde
at instrumentets indre modstand forstyrrer målingen. Så det reelle
strømforbrug er nok lidt højere.

Om den så er på ca. 50 mw er jo et godt spørgsmål.

Jeg prøvede med et canon ixus som snildt kan se lyset fra
fjernbetjeningen. Hvis jeg retter strålen mod væggen er der en grøn halo
omkring prikken, men den ser jeg jo også med øjnene. Hvis jeg derimod
retter strålen mod nattehimlen og holder et stykke papir op lige ved
siden af strålen, så ser kameraet ingenting. Det må vel betyde at den er
nogenlunde skærmet for IR.

Hilsen
Martin

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer
Jepsen :-)

Så er den nok lidt lavere end 50mW - måske en 30-35mW,
vil jeg gætte på.

Præcis, den indre modstand i multimeteret begrænser strømmen.
(Min måling var med et billigt digital multimeter, her blev lysstyrken også
lidt mindre)

Den grønne halo, kan være pga snavset optik/misaligement,
det er som du siger ikke IR.

Så har den sandsynligvis IR filter.

Så alt i alt har du fået dig en god laser :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk / www.SkyPilot.dk

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer

Jeg tror nu mere det blot er spredning af lyset fra prikken på væggen...

Det er faktisk ret fascinerende at se den pege mod stjernerne. Da jeg er
amatørastronom har jeg tit haft problemer med at udpege diverse ting
deroppe, fordi parallaksen gør at folk kigger i den forkerte retning.

Det er fortid nu! Selv om man står nogle meter væk, er det tydeligt hvad
man peger på fordi strålen ender så højt oppe.

I øvrigt kan den lave en tydelig grøn lysplet på skyerne :-)

Bare af nysgerighed: hvad er din baggrund for at sælge lasere?

Hilsen
Martin

Re: Måling af udgangseffekten af grøn laserpointer
Det er nok bare det.

Ja, det er ret nemt lige lige at vise hvor en stjerne ligger,
der er en del astronomer som begynder at bruge dem.

Det ser også sjovt ud når der er lavtliggende tåge, så kan man se hvor langt
tågen går op.
Med en 1Watt laser + XY scanner kan man skrive på skyerne ;-)
(Det kræver forresten tilladelse)

Jamen jeg er bare en der er interreseret i lasere, elektronik og ubemandende
fly :-)
Og så manglede der en shop i DK som solgte prisbillige lasere.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk / www.SkyPilot.dk

Site Timeline