Lysdiodelampe

Hej gruppe

Jeg søger en god ide....
En kammerat vil lave en klaverlampe, bestående af et rør (Ø60*600) hvori der
monteres et antal lysdioder. Mit problem består i at han vil have regulerbar
lysstyrke og han vil IKKE have en transformer nogen steder, den skal
forsynes fra et loftudtag. Er der en der har en god ide til "230V regulerbar
lysdiodelampe" ?

Martin

Re: Lysdiodelampe

Brug batterier. Lysdioder er til jævnspænding og ikke ret mange volt'er

Bo //

Re: Lysdiodelampe

Se, det vidste jeg faktisk godt :-) Jeg kan bare huske at jeg engang i
oldtiden, på ungdomsskolen, lavede noget med 220nf i serie med en modstand
og lysdiode. Så fungerede lysdioder fint ved 220V. Det kunne jeg jo gøre
igen, men det skal kunne reguleres, og det er der jeg kommer til kort....

Martin

Re: Lysdiodelampe
Hej Martin

Du må ikke lave den med vekselstrøm, klaverspilleren bliver tosset
af at kikke på sine fingre i det blinkeri.

Mvh Max

Re: Lysdiodelampe

Det er hans kone der spiller, og hun er tosset nok i forvejen :-)

Martin

Re: Lysdiodelampe

Det er jo en kone, så det hænger vel ret godt sammen med den virklige og
generelle verden ;O)

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060203201943@smart-tech.dk
Re: Lysdiodelampe

Kan løses vel løses ved at anvende 2 lysdioder i anti-parallel.

Re: Lysdiodelampe

Nej, hvilke lyser i nulgennemgangen ?

Re: Lysdiodelampe

Frek. bliver 100 Hz., og dutycycle stor, jeg tror ikke det er noget prob. .
Ellers enkelt diode-ensretning + en ladelyt, så kan du lave dæmpning med et
pot.meter. MEN lampen er under alle omstændigheder KNALD HAMRENDE ulovlig
:(. Jeg har altid en trafo, netadapter i mellem, gider ikke have bøvl med
forsikringen hvis der sker noget, uanset om det skyldes mine kreative påfund
el. ej... .

Re: Lysdiodelampe

"martin bjerre"

Sæt lysdioderne i serie. De drives saa af jævnstrøm fra en diodebro, der
drives af 230 Volt gennem en kondensator. Forsyningsspændingen reguleres med
en lysdæmper. Hvis det blinker for meget sættes en lyt over broudgangen.

Aage

Re: Lysdiodelampe

Jeg kom til at tænke på.....røret der danner lampen kunne jo rumme en 9V
165mA trafo og en lille spændingsregulator, f.eks. LM350 (overkill, men
hyldevare). Jeg har dog ingen ide om hvor stor strøm en hvis lysdiode
kræver, kun at den skal have ca 3,5V. Kunne jeg så ikke koble 3 dioder i
serie, parallelt med 3 andre serieforbundne osv ?

Martin

Re: Lysdiodelampe

20mA for en "almindelig" - Så 2 og 2 i serie, og 8 i parallel (16 total)!?
Evt. 3 i serie, skidt pyt med den spændingsregulator, bare noget
ensretning - en stak dioder til ensretning, en kondensator og en formodstand
til lysdioderne (en til hver serie)...

Brian

Site Timeline