Lydkort til PWM

Jeg skal styre nogle DC elektromotorer fra en computer og tE6%nkte at
det ville vE6%re let at lave et PWM signal fra lydkortet og bruge det
til at tE6%nde og sukke for en transistor og dermed motoren.
Man laver bare et firkantsignal med F8%nsket duty cycle (hvad er det
danske ord?) og viola.

Nu lE6%ser jeg sE5% at lydkort ikke kan lave DC-signaler. Det virker lidt
underligt da man jo sagtens kan forestille sig et firkant signal med
en frekvens pE5% sE5% nE6%r nul at det kan ses som DC. Hvad sker hvis man
laver en lydsekvens bestE5%ende af ene hF8%je vE6%rdier som ikke svinger?
Eksempelvis i 8 bit ene samples med vE6%rdien 255. SE5% outputter kortet
hvad?
Jeg havde da troet det bare var en DA-converter som vile outputte sin
hF8%jste spE6%nding konstant?

Samme spF8%rgsmE5%l gE6%lder egentlig ogsE5% for input i mikrofonindgangen
eller line in. Kan kortet ikke se det hvis man sE6%tter en konstant
spE6%nding pE5% eksempelvis 0.5v? Jeg har nemlig ogsE5% lE6%st pE5%standen =
om at
lydkort ikke kan registrere DC... men det harmonerer da dE5%rligt med at
de kan bruges som oscilloskoper, indenfor et begrE6%nset
spE6%ndingsomrE5%de.

Nu jeg er i gang med at bande flere spF8%rgsmE5%l sammen, hvad er sE5%
acceptabe input- og outputspE6%ndinger for et gE6%ngs  lydkort, og er det
intern beskyttet mod kortslutninger sE5% man ikke skal tE6%nke pE5%
formodstande for at begrE6%nse strF8%mmen?

Re: Lydkort til PWM

Både ind og udgange kan let være koblet gennem en kondensator og så
forsvinder DC.....

Re: Lydkort til PWM

Man kunne vel køre en sinus/sinus lignene ting ind i en schmidt trigger og
så ligge dc-niveuet på indgangen fast med en modstand måske...

Kasper

Re: Lydkort til PWM

-i sagens natur er det ikke muligt at pulsbredde modulere en sinus :-)

Bo //

Re: Lydkort til PWM

Nåe det er jo sandt.... tænkte for meget på frekvensen...

Kasper

Site Timeline