Lydkort til PWM

Jeg skal styre nogle DC elektromotorer fra en computer og t=E6nkte at det ville v=E6re let at lave et PWM signal fra lydkortet og bruge det til at t=E6nde og sukke for en transistor og dermed motoren. Man laver bare et firkantsignal med =F8nsket duty cycle (hvad er det danske ord?) og viola.

Nu l=E6ser jeg s=E5 at lydkort ikke kan lave DC-signaler. Det virker lidt underligt da man jo sagtens kan forestille sig et firkant signal med en frekvens p=E5 s=E5 n=E6r nul at det kan ses som DC. Hvad sker hvis man laver en lydsekvens best=E5ende af ene h=F8je v=E6rdier som ikke svinger? Eksempelvis i 8 bit ene samples med v=E6rdien 255. S=E5 outputter kortet hvad? Jeg havde da troet det bare var en DA-converter som vile outputte sin h=F8jste sp=E6nding konstant?

Samme sp=F8rgsm=E5l g=E6lder egentlig ogs=E5 for input i mikrofonindgangen eller line in. Kan kortet ikke se det hvis man s=E6tter en konstant sp=E6nding p=E5 eksempelvis 0.5v? Jeg har nemlig ogs=E5 l=E6st p=E5standen = om at lydkort ikke kan registrere DC... men det harmonerer da d=E5rligt med at de kan bruges som oscilloskoper, indenfor et begr=E6nset sp=E6ndingsomr=E5de.

Nu jeg er i gang med at bande flere sp=F8rgsm=E5l sammen, hvad er s=E5 acceptabe input- og outputsp=E6ndinger for et g=E6ngs lydkort, og er det intern beskyttet mod kortslutninger s=E5 man ikke skal t=E6nke p=E5 formodstande for at begr=E6nse str=F8mmen?

Reply to
thomas.greenleaf

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Både ind og udgange kan let være koblet gennem en kondensator og så forsvinder DC.....

Man kunne vel køre en sinus/sinus lignene ting ind i en schmidt trigger og så ligge dc-niveuet på indgangen fast med en modstand måske...

Kasper

Reply to
Kasper

-i sagens natur er det ikke muligt at pulsbredde modulere en sinus :-)

Nåe det er jo sandt.... tænkte for meget på frekvensen...

Kasper

Reply to
Kasper