Love og regler ved produktudvikling

Hej NG,

Der er garanteret nogle her, der er kloge på CE mærkning og direktiver og
som kan svare mig på følgende problemstilling :

Forleden havde jeg en snak med en ven, der er musiker, der spurgte til om
man ikke "bare selv" kan lave noget musik-grej og sælge videre. Specifikt
var der tale om effektpedaler til guitar ( dvs. små batteri eller 9V DC
forsynede enhedder ).

Jeg kunne kun komme i tanke om, at produktet selvfølgelig skal CE mærkes ...
men udfra hvilke normer? Den falder vel udenfor Lavspændingsdirektivet pga.
den lave forsyningspænding? - Men jeg går ikke udfra der er en harmoniseret
standard for guitar pedaler ;-)

Findes der andre regler der skal overholdes ifbm. produktion af elektronik?
ROHS..?

Jeg er klar over, at man kan betale sig fra meget - men nu blev jeg selv
nysgerrig, og det generede mig, at jeg ikke kunne svare :-D

Mvh
Martin Petersen

Re: Love og regler ved produktudvikling

Betingelsen for markedsføringen i EU er at produktet, instructionen el.
emballagen skal være forsynet med CE mærkning.
Kravene til CE mærkning er at produktet skal opfylde såvel
lavspændingsdirektivet som svagstrømsdirektivet.
Og endelig skal der foreligge en test der bekræfter dette.
Konstruktionstegninger stykliste m.m. skal foreligge indtil 20 år efter at
produktet er udgået af produktion.
Som du ser er det ikke nogen let sag at starte en produktion op, sådan i det
små.

Børge

Re: Love og regler ved produktudvikling
Hej Børge

Ikke når udstyret er batteridrevet.

Re: Love og regler ved produktudvikling

Den kommentar kan godt misforståes (jeg er klar over hvad du mener).
Produktet skal CE-mærkes, men lavspændingsdirektivet og svagstrømsdirektivet
er ikke relevant. Det er bl.a. EMC-direktivet man skal have fat i.

Og ja, Martin kommer ikke uden om ROHS også.

Re: Love og regler ved produktudvikling
Hej Allan

Ja, det er med at finde de relevante direktiver. Jeg har forøvrigt også
hørt fra Demko at batteridrevet udstyr ikke dækkes af EMC direktivet.

Og hvis det ikke ligefrem er medisinsk udstyr har du nok ret med Rohs.

Re: Love og regler ved produktudvikling

Det er i hvert fald ikke rigtigt.
Eksempelvis udstrålingen, som kan forstyrre andre apparater som f.eks. en
pacemaker i værste fald, er ikke afhængig af om udstyret forsynes fra
batteri eller lysnettet. Et batteridrevet apparat har ligeledes også brug
for en hvis immunitet overfor radiostøj og ESD.

... eller en af de andre undtagelser. Musik-grej kan helt klart ikke
placeres i nogen af de grupper, som er undtaget fra ROHS-direktivet.

Re: Love og regler ved produktudvikling
Hej Allan

Det er ihvertfald noget der bør undersøges. Man kan f.eks. læse
omkring direktivet at:

Noget udstyr er fritaget
Udstyr, der ikke kan frembringe eller bidrage til forstyrrelser af radio-
og telekommunikationsudstyr, og som har en iboende immunitet over
for elektromagnetiske forstyrrelser, er ikke længere omfattet af
EMC-direktivet. Quartz ure er et eksempel.

Det i sig selv er jo sjovt når man påtænker at et Quartz ur jo
indeholder en radiosender.

Re: Love og regler ved produktudvikling

Jeg vil nok ikke kalde en 32kHz oscillator i uW klassen for en
"radiosender",

Bo //

Re: Love og regler ved produktudvikling
Hej Bo

Hvis jeg kan høre den på radioen, er det så ikke en radiosender ?   :)

Re: Love og regler ved produktudvikling

Jo, såmænd så :-)

Men det er ikke ofte jeg har hørt mit armbåndsur i radioen...

Bo //

Re: Love og regler ved produktudvikling

Heller ikke jeg! Hvad mon det er for en gude-følsom radio Max bruger??? Uden
at kunne huske radiobåndende er 32khz vist også længere end langbølge?

/A

Re: Love og regler ved produktudvikling

Ja, det hører hjeme i det, der hedder VLF, men hvis det er en firkant,
har man jo alle de ulige harmoniske, som godt han høres,

Bo //

Re: Love og regler ved produktudvikling
Hej Bo

Der ligger faktisk også kommercielle tidssendere nede i det område,
det bruges også til kommunikation med neddykkede ubåde. Forøvrigt
dækker min modtager fra 10kHz og opad :)

Re: Love og regler ved produktudvikling

Er det så producenten der vurderer om ovenstående er opfyldt? Har du evt. en
kildehenvisning til ovenstående?

Mvh
Martin

Re: Love og regler ved produktudvikling

Ved du, om man skal have et akkrediteret prøvningsinstitut til at foretage
EMC målingerne - eller kan producenten gøre det selv?

Mvh
Martin

Re: Love og regler ved produktudvikling

Det er dig selv som producent/forhandler, der skal CE mærke udstyret.
Det afhænger af om det er elektromedicinsk udstyr eller mere "ufarligt"
om der skal foreligge en test fra et godkent lab, eller du selv udfører
målingerne. Husk på: det er først når der er problemer efterfølgende, at
du skal bevise at grejet overholder kravene...

Bo //

Re: Love og regler ved produktudvikling

---eller simpelthen tage det tilbage og holde kunden skadesløs.
Karsten H. (7870)
Re: Love og regler ved produktudvikling

Lee Ritchey snakkede noget om nogle grumme bøder for EMC problemer i Europa,
fra dengang han var i 3COM... Men de kan sæ'følig være afskaffet i det nye
årtusinde... ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Love og regler ved produktudvikling

-ja, jeg var der osse. Han var en specialitet... Jeg nød de tre dage i
fulde drag.

Hvilket firma havde sendt Dig ?

Bo //

Re: Love og regler ved produktudvikling

Også mig. Har dog stadig problemer med at turde implementere nogle af
tingene i praksis. Det er sgu' kedeligt ikke at kunne få ordentlig support
fra producenterne, fordi man ikke har fulgt deres (af og til tåbelige)
råd...

Mvh.
 Anders

Anritsu.