Loudness / equalizer opskrift..

Hej,

Jeg er snublet over en situation (vores pensionister), hvor konsum
standard ikke dur, og kan ikke finde et kit/diagram, der kan løse
opgaven - glem hørerør/-apparatus (..sjovt :) men ikke relevant).

Almindeligvis er (nogle) forstærkere forsynet med loudness, og de dækker
hyppigt omkring +/- 15dB ved  ~50 Hz og ~13 KHz... det mellemliggende er
uændret.

Fint for *unge* op til 30-40 års alderen ;-), men forslår ikke, når
personer runder de 45 år..

Lidt imperisk over gns. ændringen af hørelsen for den mandlige befolkning.

                          60 År            80 År

250-1000 Hz          ~ -07 dB        ~ -16-21 dB
2 KHz            -15 dB
3 KHz            -22 dB
4 Khz            -28 dB        -55 dB
6 KHz            -33 dB        -63 dB
8 KHz            -35 dB        -75 dB

Alderskurver er rimelige jævne og symmetriske, men ikke fx. 3dB pr.
oktav/decade.

Min vinkel er, at der må kunne mures en equaliser ind i æsken mellem Pre
og Amp, så frekvenser over ~250 Hz hæves. Det er jo ikke småting der
kræves, da der allerede ved 4-5 KHz skal kunne løftes ~30 dB..

En løsning ku' laves med fx. støjsvag OpAmp med båndpas led (pr. oktav
?).. men hvad er der af seriøse løsninger med rimelig kvalitet - fordele
og ulemper ? Nogen der kender en brugbar opskrift fra fx. de gamle HiFi
blade ?

Venlig hilsen
Finn

Re: Loudness / equalizer opskrift..
Hej Finn

Et eller andet er kæden hoppet af, jeg er selv over 50 og har
ingen forstærkere med loudness og savner det heller ikke.

Re: Loudness / equalizer opskrift..

Du er så heldig Max. Meget udstyr laves efterhånden ikke med muligheden
for frekvenskorrektion ... og din hørelse hjælper jo ikke naboen ;-)

Mit 'projekt' er at hjælpe nogle, og ikke at fornærme NG.

Venlig hilsen
Finn

Re: Loudness / equalizer opskrift..

Og det allermeste udstyr laves efterhånden heller ikke med mulighed for
at koble noget ind mellem pre og amp.

Fortæl noget mere om, hvad det er til.

Jo flere oplysninger du kommer med, jo lettere et det at hjælpe.

Re: Loudness / equalizer opskrift..
Ja, men i de her tilfælde er det muligt, da det er godt udstyr...
heldigvis ikke anno 200X plastic.

Personer oppe i årene skruer op, da de ikke 'kan hører'. Hørelsen er da
rimelig ift. alder, men de øger volume pga. der mangler diskant. Uden
den forstår de ikke tale, og musik lyder som afspillet i en papkasse..

De hører jo også radio og dyrker deres musik. Det er ikke typen, der
spiller højt, som de 'larmende' unge. Men ungdommelige er jo et mantra -
høreapparatus eksisterer ikke ;-)

Mange kan end ikke (blindtest) registrerer ændring ved +/- 15 dB med
alm. diskant loudness/tonekontrol... så der skal hæves længere nede..

Så min. en tre-trins bas/mellem/diskant.. bas sænkes samt mellem +
diskant hæves, og der skal en del knald på mellem og diskant for at
det dur til noget.

Hvert frek.område justeres på plads med en trimmer på brættet + en
'Defeat' afbryder, så filter kan frakobles.. Der skal laves 3-4 stykker
lige nu.

Jeg ved der er et faseproblem, samt en test viser også mere støj, end
jeg bryder mig om. Så det er nok (igen) National og deres LM4562 jeg
skal have fat i, og jeg håber at nogen i NG kan huske en løsning, som
jeg ikke kender.

Venlig hilsen
Finn

Re: Loudness / equalizer opskrift..
Hej Finn

Støjproblemet er nok ikke så stort som nogen vil gøre det til. Jeg har en
artikel med en parametrisk equalizer, den kan jeg sende til dig hvis du
kommer med en valid e-mail adresse.

Re: Loudness / equalizer opskrift..

Mange tak for det Max. Nej jeg tror også støjen ligger deroppe, hvor det
er sekundært... men måske koblingen din param. EQ er bedre end mit
forsøg.. vi ser...

     finn punkt christensen snøbel winmagic punkt Danmark

Venlig hilsen
Finn

Re: Loudness / equalizer opskrift..
Hej Finn

Noget besværligt, men jeg prøver.

Re: Loudness / equalizer opskrift..

Okay, sjældent sådan noget udstyr folk "oppe i årene" har.

Stakler - at være så forfængelige.

Hvilket de næpep kan høre alligevel.

Det er som regel mest hørbart oppe i det diskantområde de ikke kan
høre.....

Re: Loudness / equalizer opskrift..
.

En del fra de go' gamle dage med HiFi, Audioscan m.fl. er omkring 60+
nu - pensionsalder er for nogen flyttet ned til 62 år.

Ja.. men samfundsmæssigt, har man ikke sat hørelsen særlig højt før
de sidste godt 10 år. Så hele den store gruppe fra dengang, der har
svømmet i 100+ dB 'pigtråd', fed Rock mm. i utallige år; de bliver
gæster hos audiologerne de kommende år - og det uanset sundhedstilstand
og levealderen stadig øges..

Ja Klavs.. det er nok også kun mig, men det snask ser fælt ud, når jeg
måler på det.

Venlig hilsen
Finn

Re: Loudness / equalizer opskrift..

Hvad med at vælge en forforstærker/reciever fra den gang, det var før? De
fleste havde dengang loudnesscontour, der virkede progresivt med øget
lydstyrke, hvor loudness fadede af, så kurven fulgte Fletcher Monson kurven
bedst muligt.

De fleste forstærkere fra dengang, det var før spiller såmænd meget bedre
end mange af de her nymodens "ghettoblastere". De gamle
forstærkere/recievere fås til brugtpriser så lave, at det nok næppe betaler
sig at gå i krig med dit projekt.
Karsten H. (7870)
Re: Loudness / equalizer opskrift..

Cortex Humana har en forunderlig evne til at kompensere for at
sanseindtrykkene lige så stille ændrer sig indtil et punkt hvor
indtrykkene bliver for svage eller der bruges for meget "CPU-kraft" på
at kompensere. De indtrådte ændringer i f.eks høresansens følsomhed ved
givne frekvenser contra alder er vel også meget individuelle.

Måske spørgeren skulle have fat i noget teknik der minder om de gamle
30-bånds equalizere fra 80'ernes selvbyggerartikler.

/Lars

Re: Loudness / equalizer opskrift..
Nemli' Lars, det med at bruger ørerne er rent fup - den grå masse laver
det hele. Det der mangler i helheden, det fylder den vanemæssigt selv på
;-)  da vaner jo er maksimal effektivitet ift. energiforbrug.. Virkelig
grim historie, gad vide hvor selvstændigheden pludseligt blev af :)

Og det er lige en sådan sag og årgang, som jeg har modtaget en kopi af.
Godt nok ikke 30-bånds, men en parametric. Det er ren nostalgi at se de
artikler igen. Min samling blev reduceret med 98% ved en flytning år
tilbage.

Men gutterne her har heldigvis endnu materialet intakt (..må huske dem i
min aftenbøn).

Venlig hilsen
Finn

Re: Loudness / equalizer opskrift..
Hej Finn

Afhængig af budget og hvor avanceret filteret skal være, kunne du
overveje at benytte en DSP til opgaven. Så kan du lave et filter med
præcis den karakteristik du ønsker, hvor "frekvens opløsningen" på
filteret kun afhænger af, hvor kraftig DSP'en er, dvs. hvor mange filter
koefficienter du benytter til filteret.

Både Analog Devices og Texas Instruments laver nogle udemærkede kit, som
inkluderer D/A og A/D converter og selvfølgelig DSP'en

Mvh.
Henrik

Re: Loudness / equalizer opskrift..

Tak Henrik, man jeg har kikket på bl.a. DaVinci serien fra TI mfl.. jeg
ryger hurtigt ind i for mange specialkomponenter, så lige nu prøver jeg
at slippe uden om ;-)

Venlig hilsen
Finn

Site Timeline