Long Range - Laser afstandsmåling - Page 2

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Godt det ikke er mig der skal lægge øjne til et evt mislykket eksperiment.

Der er lidt læsning her:
http://www.awi-potsdam.de/www-pot/atmo/psc/psc.html

http://www.rsc.org/publishing/journals/EM/article.asp?doi=b404256e

Desværre ved jeg ikke noget om hvor kraftig en laser der blev anvendt,
med målehøjden var vist ca. 30 km.

--
mvh Uffe

Re: Long Range - Laser afstandsmåling

Hej Johannes

Ja det kan lade sig gøre, jeg har igennem flere år undervist i laser
afstands målere inden for forsvaret, men der er flere problematikker du
skal overveje:

1. Jeg kender 2 laser afstandsmålere, en der måler ud til 10 km og en
der måler ud til 20 km, og de har en effekt på (hold nu fast) ;-}
henholdsvis 1 og 2 Megawatt, og ja jeg mener Mega watt, pulsen er bare
meget meget kort. så du skal bruge en meget kraftig laser som kan afgive
en meget kort puls.

2. Der skal laves noget målfølger og det er nok egentlig det jeg vil
antage som værende det sværeste, normalt vil der jo blive anvendt en
radar til det formål.

3. Med lasere af den kaliber er der nogle temmelig strikse
sikkerhedsregler der skal overholdes, sådan en laser nøjes ikke med at
brænde et hul på nethinden, den opvarmer væsken i øjet så meget at man
risikere en sprængning af øjenæblet.

Men som sagt den slags udstyr findes, du kan evt se her på producentens
hjemmeside : http://www.simrad-optronics.no

Mvh

Martin

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hej Martin,

Utroligt at man skal bruge så meget power - men det må være det der giver
det bedste resultat.

Ja, det er jo nok ret svært. Men det er ikke mig der skal have styr på det
:)

Ja, en kraftig IR 1064nm yag laser er farlige ting, men har læst at der
efterhånden skiftes over til,
Erbium:YAG omkring 1400nm som ikke skader øjet, da det aldrig når ind i det.

Tak for link og al den information - nu er der noget at tage fat i :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hej Martin,

Har du en mail jeg kan kontakte dig på?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Hej Johannes

jada whopass@[FJERN]sol.dk

Re: Long Range - Laser afstandsmåling
Hvilket pris nivea ligger sådant udstyr i?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Site Timeline