Loftlysautomatik til bilen

Hej. Jeg vil gerne have lidt automatik til styring af loftslyset i min
gamle bil.

Det skal gøre 2 ting:

1. Når motoren slukkes og nøglen fjernes skal lyset tændes i nogle
sekunder (måske 10 sek.). Jeg forestiller mig at bruge styrestræmmen til
radioen, således, at når der _ikke_ mere er +12v på ledningen skal lyset
tændes.

2. Når bilen låses op skal lyset tændes samme antal sekunder som
ovenstående. Signalet her kan tages fra centrallåsen. Det giver nemlig
en kortvarrig stel-puls både når man bruger dørlåsen med nøglen, og når
man låser bilen op med fjernbetjeningen.

Bemærk at loftlyset er konstant tilsluttet +12volt, så 'udgangen' fra
konstruktionen skal altså give stel-forbindelsen i nogle sekunder. Selve
konstruktionen må i hvilestilling heller ikke bruge så meget strøm, at
den tapper batteriet :o)

Kan det ikke flikkes sammen med et par transistore og evt. et relæ ?
Forslag til diagram modtages gerne ...

--
Benny Nissen

Re: Loftlysautomatik til bilen

En af mine venner har bygget en sådan dims til hans 13 år gamle Polo. Den er
opbygget omkring en lille 8 benet micro. Hvis du er interesseret kan du
måske få et kig på diagrammet der er ret simpelt. Jeg er også sikker på at
hvis du sender en micro og en frankeret returkuvert kan du få den
programmeret.
Hvis du starter motoren slukker loftlyset med det samme og en masse andet.
Funktionsmæssig er det en kopi af en ny Passat.

Benny

Re: Loftlysautomatik til bilen

Cool, men det kan sikkert sagtens gøres med 2 transistorer og en
håndfuld kondenstatorer og modstande hvis man ikke har muligheden for at
lave det med en micro.

Jeg ville nok lave det med en lille pic, men det er kun fordi jeg er
meget bedre til at skrive software end at bygge (analog) elektronik:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Loftlysautomatik til bilen

Det var også det jeg helst ville. Jeg har ikke lige mulighed for at
arbejde med pic.

Det vil da også klart give det mest fleksible system.

... er der nogen der har mod på at lodde det sammen og programmere en
pic til rimeligt penge ?

--
Benny Nissen

Re: Loftlysautomatik til bilen
Hvis du ikke selv vil igang med loddekolben, men istedet have et færdigt
modul
lige til at putte i bilen, så kig hos div. biludstyrs forhandlere de har den
slags.

En simpel og billig udgave kan f.eks. købes hos T. Hansen til kr. 79,-

Mvh
Gert K.

Re: Loftlysautomatik til bilen

Ja, men jeg vil gerne lodde det selv. Bare ikke med en pic, da jeg ikke
har udstyr til det (at programmere f.eks.).

Burde kunne laves med en monostabil multivibrator + et par dioder til at
adskille de to indgange.

--
Benny Nissen

Re: Loftlysautomatik til bilen

Jamen, forstår da godt hvis du gerne selv vil lave det, det er også det
sjoveste!

Tag et kig her: www.siliconchip.com.au/cms/A_101664/article.html

www.radiolocman.com/electrical-engineering/circuit-cache.html?di18%800
                      www.smartkit.dk/  byggesæt kit nr. 1115
                      http://sound.westhost.com/appnotes/an004.htm
                      www.csgnetwork.com/dimmerdelayproj.html
                      http://store.qkits.com/moreinfo.cfm/K3500 Byggesæt
kit 3500

Håber disse links kan hjælpe dig igang!

Mvh
Gert K.

Re: Loftlysautomatik til bilen

En sådan har jeg haft og der er kylet ud med dagsrenovationen. Skrammel der
ikke kan bruges til noget fornuftigt.
Lukkede man døren i frost var forsinkelsen væk. Jo længere tid man havde
døren åben des længere var forsinkelsen.
Pisse iriterende for man kunne være flere hundrede meter væk inden at
kabinelyset slukkedes.

Benny

Re: Loftlysautomatik til bilen
der

Okay, kender ikke produktet.

Mvh
Gert K.

Re: Loftlysautomatik til bilen
hvorfor ikke bare købe forsinkeren som Thansen sælger for under en hund.

--
*** Calle ***

Site Timeline