Lodning af oehlbach banana tube

Kære gruppe,

Jeg har købt nogle oehlbach Banana tubes som i kan se her:
http://www.computeruniverse.net/products/e90208495/oehlbach-banana-tube-bananenplug.asp
http://www.hifi-regler.de/shop/oehlbach/oehlbach_banana_tube.php

ca. 5 mm fra lodde enden sidder der en "afrundet flap" der går ud af fra
selve røret. Er der nogen der ved hvad det skal bruges til?

Kan jeg få en hurtig "how to" hvordan jeg skal gribe lodningen an.

Skal ledning forfortinnes?
rørene er beregnet til optil 4 mm2 og jeg bruger 2,5 mm2  skal jeg klemme
røret sammen så det sidder tæt til ledningen?
Skal der være et par mm blotlagt ledning hvor jeg adderer loddetin til
ledningen/røret.

pft. Sophus

Re: Lodning af oehlbach banana tube

http://www.computeruniverse.net/products/e90208495/oehlbach-banana-tube-bananenplug.asp
Jeg går ud fra at disse rør skal forstærke ledningsenden og i en
skrueklemme.
Hvorfor har du købt dem når du er så meget i tvivl om hvordan de skal
monteres?
Men 8,- pr. stk.???  Det kunne da gøre meget billigere.
Nå, man afisolerer ledningen så den netop ikke stikker helt igennem røret.
Putter ledningen ind i røret og klemmer det sammen om ledningen.
Ikke noget med vold. Med følelse så den bliver ved med at være pænt rund.
Så varmer du røret med ledningen  i op med loddekolben.
Når det er varmt nok tilfører du loddetin ude for enden.
Hvis det er rent og det det er det vel? Så vil tinnet fordele sig helt af
sig selv.
Lad ledningen hænge ud over en bordkant når du lodder og lad det være til
det er afkølet.
Du kan evt. putte noget krympeflex på til sidst hvor ledningen går ud af
røret.
Det var en ordentlig smøre. Det er nemt at lave men svært at beskrive.

MVH Finni

Re: Lodning af oehlbach banana tube

http://www.computeruniverse.net/products/e90208495/oehlbach-banana-tube-bananenplug.asp

Ja, det skal de.

Jeg kunne ikke se den "flap" som jeg har prøvet at beskrive ovenfor og som
ligesom er i vejen for at klemme røret sammen.

Lidt måske, men ikke meget.

Så langt er jeg med, men der sidder som sagt den der flap i vejen og det er
meningen at de yderste 20 mm skal være flexible og derfor skal ledningen kun
gå ca 10 mm ind.

Jeps!

Nu bliver det straks lidt værre, ledningen sidder 20 mm nede i røret.

Det er jeg også med på, var egentlig ganske habil til at lodde jostikit i
mine yngre dage.

Det har jeg også liggende parat.

Ja tak indtil videre håber dog at at du lige kan komme med et input til hvad
den nævnte flap tjener af formål og hvordan man tilføre tin 20 mm nede i
røret.

Mvh Sophus

Re: Lodning af oehlbach banana tube
http://www.computeruniverse.net/products/e90208495/oehlbach-banana-tube-bananenplug.asp

den nævnte flap

Forslag til lodning:

Start med at fortinne ledningen, varm den lukkede ende op, påfør tin i enden - så
meget DU ønsker, før ledningen ind i det stadig varme tin - se efter det smelter
sammen med fortinningen - ellers varm op.

Flappen kan jeg heller ikke se på figurene, men måske der findes et særligt
værktøj til loddefri ledningsmontage??

/Leif

Re: Lodning af oehlbach banana tube

http://www.computeruniverse.net/products/e90208495/oehlbach-banana-tube-bananenplug.asp

Tak for begge svar.

Hvis der er nogen der ved hvad "flappen" gør godt for så hører jeg gerne!

Mvh Sophus

Re: Lodning af oehlbach banana tube
Hej Sophus

Og så husk at man ikke bruger ledninger der er fortinnede eller
loddet i rør når de skal i klemterminaler.

Re: Lodning af oehlbach banana tube

Det kan være det er logik for perlehøns, men kan du ikke lige uddybe?

Mvh Sophus

Re: Lodning af oehlbach banana tube

Det er ret simpelt. Tin er koldtflydende under tryk, og derfor vil en
loddet ende i skrueterminal med usvigelig sikkerhed gå løs.

Orla Pedersen
Re: Lodning af oehlbach banana tube

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i

Tak for forklaringen. Bare lige for at være sikker. Når nu lodningen sidder
uden for skrueterminalen og det kun er den flexible del af røret der går ind
skrueterminalen er det så ok?

Mvh Sophus

Re: Lodning af oehlbach banana tube
Hej Sophus

Ja, men hvorfor i det hele taget bruge de rør ?

Re: Lodning af oehlbach banana tube

Håber på lidt lettere tilslutning når man står oppe under loftet og ikke
rigtigt kan se hvad man laver.

Mvh Sophus

Re: Lodning af oehlbach banana tube

Er der bananbøsninger bagpå?

Jeg har sådan nogle "stik" der består af 2 bananstik med plastic
imellem. Dem brugte jeg til center jeg angan i mellem slæbte frem. Så
kunne kablet ligge og flyde uden chancer for kortslutning.

Re: Lodning af oehlbach banana tube

Ja der er skrueterminaler med bananbøsninger. Rørne bruger jeg til
sidehøjttalerne og sjovtnok ha jeg og købt sikkerhedsstikene til
centerhøjttaleren som jeg heller ikke regner med skal være tilsluttet
permanent.

Mvh Sophus

Site Timeline