Lodde på opladelige batterier?

Jeg skal have "genskabt" en batteriepakke bestående at 6 opladelige
AA-batterier. Nogle ideer til hvordan jeg forbinder dem - jeg frygter
batterierne tager skade hvis jeg begynder at lodde alt for meget på
polerne?
Jeg kan købe nogle specielle batterie hos Brinck som er formonteret
med loddeflige, men de koster i nærheden af 75,-/stk. 2 almindelige
fåes til ~50,-/2 stk.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Re: Lodde på opladelige batterier?

-og det er sådan man skal gøre.
Hvis du lodder direkte på en celle, er der to muligheder: Du r forsigtig og
får lavet en dårlig lodning, eller du bruger den varme, der er nødvendig for
at få en god lodning, og så skader du cellen..

Bo //

Re: Lodde på opladelige batterier?

og
for

Ikke nødvendigvis.

Man kan godt nok få udstyr til at punktsvejse sådanne batterier sammen med,
men jeg har loddet MANGE batterier sammen uden problemer.

Det er vigtigt at loddestedet er slebet rent og at det går STÆRKT så man
ikke får opvarmet batteriet så meget at der dannes overtryk.Batterihylsteret
er lavet i et materiale som leder varme meget dårligt så man kan godt lave
en lokal kraftig opvarmning i kort tid uden det når at danne overtryk.

Lod kun midt på "polerne" hvis man lodder i kanten kan man nemt skade
tætningen af batteriet. og hav i øvrigt ledningerne klargjort i forvejen

Brug kun metoden på Alkaline, NiCd og NiMh batterier. LOD IKKE direkte på et
Litium batteri, hvis det ikke er konstrueret til det

mvh
JBH

Re: Lodde på opladelige batterier?

batterier.dk har en del batterier i løs vægt med lodde flig...

Re: Lodde på opladelige batterier?

Hvorfor ikke bruge en batteriholder?
7kr hos Brinck: <http://brinck.dk/batteri.asp (nederst).
Så kan du krympe noget plast omkring bagefter.

Mvh
   Roberto

Re: Lodde på opladelige batterier?

Jep - og så er pakken både nem og billig at fornye.
Problemet er bare, at man kan ikke trække en særlig stor strøm før
spændingen falder og/eller fjedrene bliver for varme og evt. gløder.
Men, skal pakken bruges til en transportabel radio, højtaler, diskman,
modtager/senderenhed til radiostyring o.lign., er det helt fint. Bare
batterierne ikke skal give power til en radiostyret bil, akkuvæktøj og den
slags.

Mvh
Morten

Re: Lodde på opladelige batterier?

Nej det kan jeg godt se ikke duer.

Men så kan man vel heller ikke bruge loddetin.
Det er jo heller ikke særligt godt ledende og smelter endda.

Jeg lavede engang en strømbro til en forstærker af 2mm kobberplade i
strimler og computer grade lytter store nok til drab.
Det er sådan noget du skal have gang i hvis du vil være vild så.
Men så duer lodning ikke, det skal svejses eller skrues på.

Mvh
   Roberto

Re: Lodde på opladelige batterier?

Hej!

En batteriholder er fin til alkaline og tørbatterier, men ikke til NiCd
og muligvis heller ikke til NiMH, medmindre afladestrømme/opladestrømme
er lave og der ikke er specielt høje krav om kontaktsikkerhed.

I f.eks. modelbiler kan der let trækkes 10A og i spids 100A.

Herudover er de batteriholdere jeg har set, kun nittet sammen ved
polernes fjedre og kontaktpunkter. En lille smule fugt og så har man
elektrolyse og kort tid efter en dårlig forbindelse.

De gange jeg eller andre har haft problemer med batterier, har det i
mange tilfælde skyldtes dårlig forbindelse mellem f.eks. nitten og fjederen.

-

Køb, hvis det er muligt, genopladelige batterier med loddeflige.

-

PS: Måske skulle man vente på:

14 April 2004, Electronicsweekly: NEC reveals organic radical battery
details:
http://www.electronicsweekly.com/Article5514.htm
Citat: "...PTMA-based Li-ion cells [organic radical battery] can be
charged in a little as 30 seconds..."

Fundet via:
http://da.wikipedia.org/wiki/Akkumulator_%28elektrisk%29

mvh/Glenn

-

Re: Lodde på opladelige batterier?
Hej
Jeg laver selv batteri pakker til modelbiler. og de der små strømme med 10A
vedvarende og 100A peak holder ingen steder. det er noget nær 60A vedvarende
under accelrationer og mellem 200A og 500A peak. bruger man en stor lode
spids er der intet problem i at lode direkte på en celle. hemligheden er en
god lodetin, en stor spids og træning. personligt varmer jeg ikke længere
end max 3 sekunder på en celle.

Re: Lodde på opladelige batterier?

Personligt har jeg blandede erfaringer med lodning på opladelige. Som de
andre siger, køb helst med loddeflige, men af og til skal man jo bruge nogle
her og nu :o)
NiCd kan som regel godt tåle en lodning hvis man skynder sig, dine 3 sek.
lyder meget rimeligt. De få NiMH jeg har prøvet på døde hurtigt efter, men
det kan være fordi de har været af ældre konstruktion.

Mvh
Morten

Re: Lodde på opladelige batterier?

[snip]

Nu spørger Henning jo specifik om AA batterier i NiMH. Og mig bekendt fåes
der ikke særlige højstrømsudgaver af disse. Her må de 10 A være noget nær
max i spids hvis batterierne skal kunne klare bare et minimum af cyklusser.
Specielt NiMH er ikke glad for store strømme med mindre de som sub-c
"racer-cellerne" er lavet til det.

Mvh
Morten

Re: Lodde på opladelige batterier?

Batterier.dk. Nye celler med loddefige. Virker godt og er nemme at
arbejde med. De fylder dog en lille smule mere end de celler der sad i
min batteripakke til min AEG boremaskine.

Lidt modifikation af den originale pakke og der er krudt i den som
aldrig før !