LM3914 Lille Problem

Jeg har lavet et lille kredsløg med en LM 3914 sat op i Dot Mode. i en 0 til
5 V Meter.
Det bliver så styret fra en 10K Potentiometer som er et joystick.
http://www.centauri.dk/elektronik/lm3914-1.jpg

Hvor de 3 første og 3 sidste udgange er koblet sammen således at den giver
et output hvis joysticket er i en af retningerne.

Mit problem er så når jeg har potentiometeret helt i bund dvs når den så
sætter 0 V ind på Indput så er der ikke nogen dioder der lyser da der
åbenbart minimun skal være 0.1 V på Indput for at der kommer et Output på
O1.

Nogen der har et forslag på hvordan jeg kan løse det så der minimum vil være
0.1 V på Indput også selvom potentiometeren sender 0 V over. Eller om det
kan reguleres på en anden måde. For de ødeløgger lidt hele mit setup da den
så ellers ikke vil reagere hvsi joysticket kommer helt i bund i den ene
retning.

På forhånd tak.

Re: LM3914 Lille Problem

Hej Kim

Jeg syntes at en LM3914 er lidt overkill, hvis du kun har to dioder. Det
samme kunne laves med to komparatorer(opamps) og et par spændings deler.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: LM3914 Lille Problem

Ja det kan jeg godt give dig ret i det er lidt overkill. Men jeg spillede
spørgsmålet ud her i gruppen for et stykke tid siden hvordan jeg kunne lave
sådanne en opstilling. Hvor jeg selv havde lavet det med en transistor. Men
kunne da kun lige få det til at virke med at registrere det i den ene
regning. Kunne ikke lige se hvad der skulle til for at registrere det i den
nagative retning.
Men det eneste brugbare og nok nemmeste svar jeg ellers fik var så den med
en LM3914

Men skal da så lige siges det ikke kun skal over til en Diode, det var bare
som jeg lige lavde det på mit diagram. Reelt går den over til en I/O port på
en USB Interface Kort. Det er bare lige i min test her for at kunne
kontrolee at signalerne kommer over som de skal.

Re: LM3914 Lille Problem

Du skal bare have en 200 ohms modstand i serie med minus pE5%
potentiometret.

Klaus

Re: LM3914 Lille Problem

Du skal bare have en 200 ohms modstand i serie med minus på
potentiometret.

Ja det lyder da egentligt så simpelt som det kan være. Den retning havde jeg
slet ikke tænkt på. Det må jeg lige prøve når jeg kommer hjem. Siger
ihverfald mange tak for svaret.

Klaus

Re: LM3914 Lille Problem

Jeps, alternativt kan en diode gøre det samme, blot med 0,7 volts
spændingsfald. Sæt en i "Top og bund", så er dit potmeter centreret
igen.

Nej, det kan jeg regne ud :-)

Velbekom da!

Re: LM3914 Lille Problem
Det virkede ikke lige med en 200 Ohms modstand da kunne den første udgang
stadig slukkes helt. Men prøvede så med en 1,2 K hvad jeg lige havde
liggende og så virkede det.

Re: LM3914 Lille Problem

Det er jo fint.

Er den stadigvE6%k centreret omkring midten?

Klaus

Re: LM3914 Lille Problem
Ja det er den stadig så det kan fint bruges :-)

Det er jo fint.

Er den stadigvæk centreret omkring midten?