LM338K spændingregulator (sikring) - Page 2

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Hvis jeg skal filtrere en "pulserende DC", så vil jeg nok lave en FFT og
beregne filteret ud fra AC komponenterne. Dvs. arbejde med overlejret AC.

Men det er også fordi jeg skifter synspukt efter hvad jeg syntes er mest
praktisk i den pågældende situation.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hej HKJ,

Tjaah, different folks, different strokes... Nogle ryster en død kylling
over opstillingen ;)
Jeg bruger common sense og velafprøvede komponenter og et 'skop - det
virker hver gang.

Men hvad har det med de korrekte benævnelser at gøre ?
(Tørrede blomster er ikke the selv om nogle vælger at kalde det sådan).

Jeg troede at H'et stod for Henrik, men der er måske Helveg ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

drejer

Kan ikke se afhængigheden af nogen situation.

Ved AC løber der strøm i begge retninger, ved DC kun i en retning, uanset om
det er udglattet eller ej.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

om

Hvilket betyder at en "single supply" effekforstærker kun har DC signaler.

En split supply kan have AC signaler, det afhænger af hvor man sætter 0
målepinden og om offset er trimmet til 0.

Jeg må indrømme at jeg foretrækker at kalde mit signal AC i sådan et
tilfælde, også selvom det ligge ovenpå en DC.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

:-)
Når signalet ikke længere opfylder betingelsen for at være AC,
dvs. alternerende strømretning, hvad skal vi så kalde det?

Mvh.
J.L

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Måske er det forkert. Men - jeg mener at definationen på AC er at den
skifter polaritet med periodtallet.

Med DC skifter man ikke polaritet, den er derimod pulserende hvilket man
"udjævner/udglatter" med en kondensator.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup
Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hvis du har 30 Volt uten kondensator , så vil du få ca. 42-43 volt når den
er filtrert med kondensator.
Dette er nok litt i overkant av hva LM 338 kan klare
på inngangen.Har du en ringkjernetrafo , så ville jeg ha
prøvd å finne et punkt på trafoen som ikke overstiger ca. 35 Volt , og så
lodde på et uttak der.
Det kan også vere smart å finne  et uttak som bare gir
ca. 20 Volt og koble det via en bryter så du har et "lav"
og "høy"-område.
Så når du måler f. eks. opp til 15 volt, så bruker du "lav"-
område , og over 15 Volt bruker du "høy".
Da slipper man å få så unødvendig høy varme i regulatoren.

Re: LM338K spændingregulator (sikring)

Bare lige for at slå det fast, man får altså ikke højre spænding af
at sætte en kondensator på. Spændingen er der også uden
kondensator, bare ikke hele tiden.

Mvh Max

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hej Max,

Det har nu alligevel ret stor betydning. De 30V er RMS-værdi og ved
strømtræk under 70% af trafoens mærkestrøm er de 41V også RMS.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, men de 41 V er der også uden lyt, og det slår LM'eren ihjel.

Mvh Max

Re: LM338K spændingregulator (sikring)
Hej Max,

Jeg har ikke prøvet, men jeg tvivler nu på det - ~11% overspænding i en
mindre del af perioden burde ikke aflive den (omend den ældes noget
hurtigere). Men der ville også være pulserende spænding på udgangen, så
det er er næppe brugbart alligevel.

--
Venlig hilsen,
Søren