LCD Display

Hejsa

Jeg har købt dette display http://www.elsupply.dk/?Gid=&VNr46%14/20X4GG

Bagpå står der bare et andet typenr: DEM 20485SYH-LY/V
og nu har jeg så også fundet et datablad til det:
http://www.display-elektronik.de/DEM20485SYH-LY.PDF
Så er spørgsmålet bare:
Hvordan styrer jeg kontrasten på dette ? Jeg synes ikke jeg kan finde nogen
steder om det skal have positiv eller negativ forsyning.
Er der nogen der har prøvet at rode med det. Jeg har givet det 5V forsyning,
men mangler ligesom noget kontrast.

Mvh
René

Re: LCD Display

Hvilken spE6%nding har du til pin 3 ?

Klaus

Re: LCD Display

meddelelse

Hej Klaus
Jeg fandt et eller andet diagram med et "lignende" display. Og der var der
bare sat et potmeter ind i serie mellem pin 3 og gnd.
Måske jeg skulle prøve at lave en 0-5V regulering ind istedet. Men det må
blive i aften.
Jeg kunne heller ikke få mit backlight til at virke, men på det datablad jeg
har fundet her, ser det også ud som om der er byttet rundt på A & K.

Mvh
René

Re: LCD Display

Hej igen
Nå jeg fik liv i backlightet. Jeg havde byttet Anode og Katode, samt sat en
alt for stor formodstand på. Nu skal jeg lige se om jeg kan hitte en meget
lille en et sted..

Angående kontrasten, er der nogen der har en ide ? Hvis der skal negativ
forsyning til, hvor stor skal sådan en så være (Og hvordan fikser man  lige
den)?

Mvh
René

Re: LCD Display

Lad være emd at få den alt for lille, så brænde baggrundslyset af....

10kohm mellem 5 og 0 volt og så ind på ben 3.

Det er ved at være længe siden at jeg har set et med negativ
kontastspænding.

Dem jeg har til salg kører med en positiv forsyning til kontrast....
http://home6.inet.tele.dk/moppe/ksb.html

Re: LCD Display

Tjah. Der står noget omkring 4.2-4.5V. Jeg vil bruge en digital udgang på
min atmega, til at tænde den via en BC547.
Så sætter jeg en trimmer på mellem 0 og 5V og udgangen som
kollektor-spænding. Det må vel kunne gøre det

Jeg prøver

Tak for det.

René

Re: LCD Display

Det eneste jeg ikke lige fik til at virke var backlight via en udgang. Men
det kræver også næsten 5V. Nu har jeg bare en trimmer ind, og justeret til
~4.5V og det giver et passende lys. Og det samme med kontrasten. Den er så
omkring 0.5V. Hvis jeg nærmer mig 1V forsvinder teksten næsten helt.

Tak for hjælpen alle sammen!
En af dagene skal jeg lige have rodet lidt med den styring af udgang, så er
det helt perfekt!

Mvh
René

Re: LCD Display

1kohm på udgangen af atmege til basis på transistoren. Emitter til 0
volt og collector til lyset. Så er den hjemme.

Velbekom da.

Hvad skal projektet bruges til?

"NysgerrigKlaus"
Re: LCD Display

Jeg tror jeg har fået byttet rundt på noget der :o) Jeg prøver at strikke
det sammen igen en af dagene.
Jeg tror faktisk at jeg skal have "opdateret" min transistor teori. Jeg har
aldrig rigtigt sat mig ind i det.

Indtil videre er det bare "Legetøj" At få et ATmega32 til at spille, og så
lave lidt med display, lysdioder, trykknapper osv... alt hvad man nu kan
finde på.
Jeg skal også lige have lavet RS232, og et I2C RTC til den. Jeg har samplet
lidt fra maxim, så det skulle være til.

René

Re: LCD Display

I henhold til databladet du linker til er den typiske spænding til
kontrasten
(pin 3, Vo) 4,5 V
Men som du selv er inde på tager man ofte f.eks. en 10kohm trimmer
og laver en spændingsdeler så man kan regulere spændingen til pin 3.

Som jeg umiddelbart læser databladet sidder der formodstande på dit
LCD-print, R7 og R8

God fornøjelse :-)

Mvh
Gert K.

Re: LCD Display

Nej, der står Vdd-Vo = 4.5V
Det får jeg til at Vo er omkring 0.5V i forhold til ground.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk